خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد

گمانه‌زنی‌های اولیه درباره کشته شدن ۴ کارگر در نیروگاه برق شیروان

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۷۰۲

در حالیکه هنوز جزییات حادثه روز پنجشنبه (۲۰ فروردین) در نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان که به کشته شدن ۴ کارگر انجامید در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است، گمانه زنی‌ها حاکی از این است که باز هم عدم رعایت نکات ایمنی یکی از مهمترین دلایل بروز این حادثهٔ فاجعه‌بار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از ظهر روز پنجشنبه ۲۰ فروردین ماه چهار کارگر شاغل در نیروگاه در حال احداث برق سیکل ترکیبی شیروان در استان خراسان شمالی به دلیل سقوط از ارتفاع ۵۰ متری کشته شدند. گفته می‌شود حدود ۵۰ نفر در زمان حادثه در حال کار روی برج خنک‌کننده نیروگاه بوده‌اند. 

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهند، برجی که حادثه در آن روی داده تا ارتفاع ۵۰ متری تکمیل شده است و قرار بر این بوده که تا ۱۲۰ متر ارتفاع داشته باشد. 

گفته می‌شود این نیروگاه در حال تکمیل است و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فاز یک این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. کار در ارتفاع بالا و سرعت عمل در اجرای پروژه طبق زمان پیش بینی شده، از جمله مواردی است که می‌تواند در صورت عدم رعایت نکات ایمنی توسط کارفرما و پیمانکار، علت حادثه بوده باشد.

کارفرمای این پروژه «سازمان توسعه برق ایران»، مشاور کارفرما شرکت «مهندسین مشاور قدس نیرو» و ناظر کارگاهی شرکت «مشانیر» است. در این پروژه، شرکت توسعه یک و دو گروه سرمایه‌گذاری «مپنا» پیمانکاران اصلی بخش گاز و بخار نیروگاه بوده‌اند. 

در جریان جرئیات حادثه نیستیم

 حسن اسماعیلی رییس انجمن صنفی ایمنی و بهداشت کار استان خراسان شمالی ضمن بیان این که «انجمن‌های حفاظت و بهداشت کار را در جریان جزییات قرار نمی‌دهند»، با براز تاسف از وقوع این حادثه مرگ‌بار به ایلنا گفت: هنوز در جریان دلایل وقوع این حادثه نیستیم و آن هم به این دلیل است که متاسفانه گزارش در خصوص دلایل وقوع حوادثی از این دست در اختیار انجمن‌های ایمنی و بهداشت قرار نمی‌گیرند تا حداقل بتوانند از تجربیات اینگونه حوادث استفاده کنند و از این تجربیات در جهت درس آموزی و آموزش نکات ایمنی حین کار به سایر اعضاء بهره برداری کنند. 

اسماعیلی تصریح کرد: انجمن‌های صنفی ایمنی و بهداشت کار و متخصصین حوزهٔ حفاظت باید در جریان جزییات حوادث ار قرار گیرند تا شاهد تکرار این حوادث نباشم، ولی متاسفانه این انجمن‌ها از جایگاه واقعی برخوردار نیستند و در الویت گذاری‌ها مدنظر قرار نمی‌گیرند. 

وی ادامه داد: در چنین حادثه‌ای باید علاوه بر بازرسان و مسولین اداره کار، متخصصین ایمنی و بهداشت در محل حادثه حضور یابند و در جریان جزییات قرار گیرند و گزارش کار به آن‌ها داده شود تا تعامل بین سایر بخش‌ها ایجاد شده و در جهت کاهش این حوادث گام برداریم. 

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آمار حوادث کار در خراسان شمالی به نسبت سال های گذشته چه تغییری داشته است، گفت: به دلیل دخالت ندادن انجمنهای صنفی ایمنی در سیاست گذرای‌ها در حوزهٔ کار، ما به عنوان انجمن صنفی به طور مشخص هیچ آماری از میزان این حوادث در سال گذشته نداریم. 

بی اعتمادی به آمار کاهش حوادث کار

پیش‌تر مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی دی ماه ۹۳ در گفتگویی اعلام کرده بود حوادث ناشی از کار در این استان به نسبت مدت مشابه در سال ۹۲، ۳۰ درصد کاهش یافته است. 

 به گفتهٔ نوری، مهم‌ترین عوامل این حوادث استفاده از کارگران بدون مهارت، تخصص و دانش فنی، رعایت نکردن نکات ایمنی و سلامت کارگری در کارگاه‌های ساختمان سازی و سرعت بخشی غیر ضروری در انجام پروژه‌های ساختمانی است که موجب کاهش ضریب دقت و ایجاد حوادث ناگوار می‌شود. 

در حالیکه طبق گفتهٔ این مقام دولتی همه واحدهای کارگری علی الخصوص کارگاه‌های ساختمان سازی موظف به رعایت ایمنی کار برای کارگران هستند و عملکرد آن‌ها از سوی بازرسان این اداره کل نظارت می‌شود، اما شنیده‌ها حاکی از این است که عدم نظارت و بازرسی صحیح در محیط‌های کار یکی از عوامل اصلی تکرار حوادث در واحدهای مختلف صنعتی در خراسان شمالی به شمار می‌رود. 

به گفتهٔ فعالین کارگری، کمبود بازرسان کار از یک سو و به کارگیری همین تعداد نیرو در پست‌های مدیریتی باعث شده عملا نظارت و بازرسی به طور بهینه صورت نگیرد و آمار حوادث ناشی از کار بالا‌تر رود. 

یک فعال کارگری در استان خراسان شمالی در این باره به ایلنا گفت: اجرای مواد قانون کار و به حداقل رساندن حوادث ناشی از عدم رعایت ایمنی در کار دو وظیفهٔ اصلی بازرسان اداره کار است که به هیچ وجه نباید قربانی منافع پستی و مدیریتی شود. 

این فعال کارگری که نخواست نامش منتشر شود تاکید کرد، ضعف سازماندهی و فقدان تشکل یابی موثر در انجمن‌های صنفی ایمنی و بهداشت و تقویت نشدن این تشکل‌ها در حوزهٔ ظرفیت سازی باعث شده گاهی شاهد این باشیم که در پروژه‌های عظیم در حال ساخت حتی از استانداردهای اولیه حفاظت و ایمنی هم خبری نباشد و این می‌تواند نگرانی از به خطر افتادن جان کارگران را بیشتر کند، از این رو اداره کل کار استان و ادارات کار در سایر شهرستان‌ها باید نسبت به بکارگیری نیروهای ماهر و متخصص در حوزهٔ بازرسی کار با دقت بیشتری عمل کنند تا همانطور که ادعا می‌کنند در واقع نیز آمار حوادث کاهش یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز