خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

۳۰ کارگر شرکت واحد اصفهان بیکار شدند

نزدیک به ۳۰ راننده شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه بیکار شدند. کارفرما با آغاز سال ۹۴ قرارداد کار این کارگران را تمدید نکرده است.

منابع کارگری ایلنا می‌گویند شمار کارگران بیکار شده شرکت واحد اصفهان در ابتدا حدود ۴۰ تن بوده است اما قرارداد کار ۱۰ تن از آن‌ها با پا درمیانی نمایندگان کارگران به مدت سه ماه تمدید شده است.

کارگران بیکار شده از یک تا ۱۵ سال سابقه کار دارند و حداقل ۳ تن از آن‌ها در اعتراضات صنفی سال گذشته فعالانه شرکت می‌کردند.

این اخراج‌ها در شرایطی صورت گرفته است که یکی از نمایندگان کارگران سال گذشته هشدار داده بود «این نگرانی وجود دارد که شرکت واحد در آستانه سال نو کارگرانی را که به صورت فعال در اعتراضات صنفی شرکت می‌کنند اخراج کند زیرا مشابه این اتفاق در سال گذشته به وقوع پیوسته است»، همزمان با طرح این شائبه از سوی کارگران، مدیرعامل شرکت واحد اصفهان‌‌ مدعی شده بود سخنان این فعال کارگری نا‌شناس «کذب محض» است.

سرنوشت تجمع اعتراضی ۲۲ بهمن

پیش از این اخراج‌ها، هزار راننده معترض شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در تاریخ ۲۲ بهمن سال گذشته مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده بودند. شورای تامین استان بعد از این تجمع وعده داده بود به مطالبات کارگران رسیدگی می‌کند.

در این رابطه «مرتضی مشهدی»، رئیس شورای اسلامی کار شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان امروز به ایلنا گفت: کار ما از ۲۲ بهمن سال 93 به بعد به شورای تامین افتاد. شورای تامین‌‌‌ همان زمان با وزارت کار مکاتبه کرد. در ‌‌‌نهایت اداره کار در تاریخ ۱۶ اسفند جلسه‌ای را با حضور نماینده کارگران و نماینده کارفرما برگزار کرد که در این جلسه قرار شد خواسته‌های کارگران در نظر گرفته شود.

او در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین خواسته کارگران افزایش حقوق است. اگر ما زیرمجموعه شهرداری هستیم باید حقوقمان طبق نامه افزایش حقوق که در سال ۸۹ به سازمان شهرداری‌ها ابلاغ شد افزایش پیدا کند، در غیر این صورت مدیران شرکت واحد با هیات مدیره مذاکره کنند و چاره‌ای بیندیشند.

این نماینده کارگری تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما عدم همکاری مدیران شرکت واحد با شورای اسلامی کار در زمینه مسائل جزئی است. به طور مثال پولی را که از حقوق کارگران کسر می‌کنند تا به صندوق تعاونی مصرف واریز کنند، با تاخیری ۴ ماهه بر می‌گردانند یا مثلا کارگران نسخه‌های بیمه تکمیلی را بیش از ۴ ماه است که تحویل داد‌ه‌اند و بیمه هزینه این نسخه‌ها را پرداخت کرده است اما کارفرما پول را به کارگران پرداخت نمی‌کند.

مشهدی در پایان گفت: شرکت واحد اصفهان به جای واگذاری اتوبوس‌ها به رانندگان به صورت خود مالکی با پیمانکاران بخش خصوصی قرارداد می‌بندد. ما می‌گوییم اگر قصد تعدیل نیرو دارند حداقل اتوبوس‌ها را به خود رانندگان واگذار کنند. چرا کاری که در تهران و مشهد و شیراز انجام شده است در اصفهان انجام نمی‌شود؟

کارفرما: بیکار شده‌ها مشکل داشتند

در همین رابطه مدیر روابط عمومی شرکت واحد اصفهان امروز با تایید خبر عدم تمدید قرارداد کارگران، به ایلنا گفت: تا جایی که من خبر دارم شرکت واحد تاکنون اخراجی نداشته است اما عدم تمدید قرارداد کارگران طبیعی است و بی‌دلیل نیز نبوده است. به طور مثال کارگری بوده که غیبت‌های زیادی داشته و ۴ ماه سرکار نیامده است و ما قرارداد کار او را تمدید نکرده‌ایم.

 «مرتضی قرنفلی» در عین حال گفت: البته عدم تمدید قرارداد کار این کارگران قطعی نشده است و احتمال بازگشت به کارشان وجود دارد.

او افزود: اخراج کارگران به دلیل شرکت فعال در اعتراضات صنفی صحت ندارد. به کسانی «گیر دادند» که مشکل داشتند. احتمالا کسانی بودند که چند مورد تصادف داشتند و تاکنون با آن‌ها مماشات می‌شده است اما بخاطر این قضایا قراردادشان را تمدید نکرده‌اند.

قرنفلی در ادامه درباره سرانجام رسیدگی به مطالبات کارگران در تجمع ۲۲ بهمن گفت: قول‌های مسئولان عالی رتبه استان هنوز عملی نشده است.

مدیر روابط عمومی شرکت واحد اصفهان در رابطه با تاخیر شرکت واحد اصفهان در پرداخت پول بیمه تکمیلی کارگران و واریز پول به تعاونی مصرف، گفت: به طور قطع شرکت واحد مشکل مالی دارد و ما هم منکر نمی‌شویم. حتی شهردار گفته است اگر به اتوبوسرانی نرسیم ورشکسته می‌شود. این مشکلات گاهی پیش می‌‌اید که حل آن‌ها به حمایت عملی دولتمردان نیاز دارد.

کد خبر : ۲۶۸۶۵۵