خبرگزاری کار ایران

صبح امروز مقابل دفتر نماینده میانه برگزار شد:

تجمع همزمان کارگران فولاد آذربایجان و گیربکس سازی میانرو

صدها کارگر اخراجی فولاد آذربایجان به همراه شماری از کارگران گیربکس سازی «میانرو» صبح امروز مقابل دفتر نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود ۳۰۰ کارگر اخراجی فولاد آذربایجان صبح امروز (پنج شنبه ۲۰ فروردین) در اعتراض به بلاتکلیفی و تعویق حقوق و عیدی مقابل دفتر «محمدرضا مددی»، نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

در همین حال یک وبسایت محلی از حضور شماری از کارگران گیربکس سازی میانرو در این تجمع صنفی خبر داده است. در گزارش این وبسایت آمده که «کارخانه گیربکس سازی میانرو توانایی تولید ۴۰۰ گیربکس در روز را دارد که با تولید وانت جدید ایران خودرو به جای وانت پیکان به علت پایین بودن میزان این خودرو (۳۰ عدد در روز) خط تولید کارخانه عملا دچار رکود شده است.»

منابع کارگری می‌گویند این نماینده مجلس همزمان با تجمع کارگران مقابل دفترش به قصد رایزنی پیرامون مطالبات کارگران به فرمانداری مراجعه کرده است.

بر اساس این گزارش، ۵۷۰ کارگر فولاد آذربایجان در پایان بهمن ماه سال گذشته در پی واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی اخراج شدند.

کارگران فولاد آذربایجان در دو ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند و پاداش و عیدی آن‌ها نیز به تعویق افتاده است اما تاکنون با دستور شورای تامین در کارخانه حاضر شده‌اند.

یکی از کارگران که پیش‌تر به ایلنا گفته بود «در جلسه‌ای که در هفته پایانی اسفند پارسال بین مدیران سازمان خصوصی سازی، مدیران ایمیدرو [سازمان دولتی (زیرمجموعه وزارت اقتصاد) فعال در بخش معدن] و نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود تصمیم گرفته شده است که کارخانه فولاد آذربایجان دوباره دولتی شود و کارگران اخراجی به کار بازگردند.»

این تصمیم تا امروز عملی نشده است و کارگران این مجموعه کماکان بلاتکلیف‌اند.

گفتنی است شورای تامین میانه پیش از واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی تصویب کرده بود کارفرمای جدید این واحد تولیدی حق ندارد هیچ کارگری را اخراج کند.

کارخانه فولاد آذربایجان با نزدیک به ۳۳۰ کارگر قراردادی و ۲۴۰ کارگر رسمی به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه فولاد شمال غرب کشور و تنها کارخانه تولید فولاد در آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در سه کیلومتری جنوب شرق شهر میانه احداث شده است.

کد خبر : ۲۶۸۴۴۰