خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان:

ساختمان محل کشتار ۸ کارگر «مجری ذی صلاح» نداشته است

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۴۸۳

«اولین تخلفی که در این پروژه وجود دارد، اعطای پروانه ساخت بدون قرار داشتن مجری ذی صلاح در این پروژه ساختمانی است.»

یک روز بعد ازحادثه کشته شدنهشت کارگر ساختمانی در اصفهان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان که به دلیل نقص نظارت مورد اتهام قرار گرفته است، در گفتگو با ایلنا ضمن اظهار گلایه از اینکه نباید در اینگونه مواقع، وقتی قانون نادیده گرفته می شود گناه را به گردن کس دیگری انداخت، گفت: نکته اساسی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد، این است که براساس مبحث۱۲ مقررات ملی ساختمان رعایت نکات ایمنی و نظارت بر مسائل فنی بر عهده مجری ذی صلاح است که با نهایت تاسف در یک پروژه به این وسعت مجری ذی صلاحی تعریف نشده است.

علی پزشکی، با اشاره به اینکه براساس مقررات باید نام مجری ذی صلاح در پروانه ساختمانی که توسط شهرداری ارائه می‌شود، قید شود، به ایلنا گفت: زمانی که در پروژه‌ای مجری ذی صلاح وجود دارد، مجری صلاحیت خود را از اداره راه و شهرسازی اخذ می‌کند و این مسئله باعثمی‌شود که هرگونه اتفاق و عدم رعایت مقررات در ضمن ساخت، متوجه مجری ذی صلاح باشد.

وی بیان داشت: اولین تخلفی که در این پروژه وجود دارد، اعطای پروانه ساخت بدون قرار داشتن مجری ذی صلاح در این پروژه ساختمانی است.

وی با اشاره به اینکه ناظرین ساختمان، وجود نداشتن مجری ذی صلاح را به مراجع بالادستی گزارش کرده اند، گفت: اگر این پروژه مجری ذی صلاح داشت همه سوال ها و ابهام ها باید از کانال وی پاسخ داده می‌شد.

پزشکی با استناد به اطلاعاتی که از سوی کارشناسان سازمان نظام مهندسی دریافت کرده است، گفت: تاکنون ۹۰ درصد این پروژه به مرحله اجرا رسیده است و بیش از ۴ سال است که این بالابرها در محل پروژه قرارگرفته اند. در این مدت تاکنون هیچ ارزیابی کیفی از این چرثقیل‌ها صورت نگرفته است و کسی مسئولیت نگهداری فنی از این تجهیزات را بر عهده نداشته است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان در پاسخ به این پرسش که با وجود بیش از ۱۵ بالابر در محل این پروژه نصب شده که کسی برآن ها نظارت نداشته است، گفت: ۴ سال است این بالابرها بدون مراقبت؛ تعمیر و نگهداری در حال کار هستند. و کارفرما هیچ گونه قرارداد تعمیر و نگهداری برای این بالابر با سازنده منعقد نکرده است.

پزشکی تاکید کرد: ناظر موظف است، چنانچه طبق مقررات ملی، برخی ضوابط ایمنی در کارگاه رعایت نشد، موضوع را به مراجع بالادستیِ صدور پروانه و سازمان نظام مهندسی گزارش دهد و آن مراجع بالادستی هم باید نسبت به تعطیلی کارگاه اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سوال صریح که مقصر این حادثه کیست، گفت: اگر به دنبال مقصرو گناهگار بگردید باید بگویم گناه این حادثه بر گردن کسی است که پروژه به این وسعت و بزرگی را بدون استفاده از مجری دارای صلاحیت ساخته است.

پزشکی افزود: شهرداری ها وظیفه دارند در پروانه های ساختمانی خود نام مجریان دارای صلاحیت را قید کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان درباره وزنی که این بالابرها می توانند تحمل کند و همچنین سرنوشت گزارش فقدان مهندس ذی صلاح به مراجع بالاتر، گفت: من اطلاعی از وزن این بالابرها ندارم اما در مورد گزارش مهندس ناضر و مقیم باید بگویم که اطلاعات دقیقی از این مسئله به من داده نشده است، قطعا اگر در مراجع قضایی پرونده تشکیل شود این موضوع نیز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز