خبرگزاری کار ایران

ربیعی در سخنرانی مجمع عمومی ILO اعلام کرد؛

ایران عضو هیات مدیره سازمان بین المللی کار شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۴۷۹

دولت جدید بر موضوع گسترش حمایت‌های اجتماعی تمرکز خاصی داشته، که از آن جمله می‌توان به بیمه رایگان برای همه ایرانیان، طرح امنیت غذایی، مبارزه با فقر مطلق، مسکن ارزان برای اقشار محروم، ارتقای مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و ارائه حمایت های لازم و فوری به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو هیات مدیره سازمان بین المللی کار خبر داد و با اشاره به اهمیت آن گفت: سازمان بین المللی کار یک مجمع مهم بین المللی است و این فرصت را فراهم می سازد تا ایران در عرصه مسائل کار جهانی ایفاگر نقش های مهمی باشد.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در سخنرانی اجلاس سازمان بین المللی کار که هم اکنون در شهر ژنو سویس در حال برگزاری است، محوریت برگزیده شده برای این گردهمایی تحت عنوان مهاجرت منصفانه را در این مقطع زمانی بسیار مناسب و به موقع دانست.

وی مهاجرت خارج از مجاری قاعده مند را برای کارگران در برابر سوء استفاده و استثمار، اسیب پذیر دانست و خاطرنشان کرد که براساس برآوردها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از ۲۳۲ میلیون مهاجر به این صورت هستند.

ربیعی دست آوردهای جهان در عرصه کار شایسته برای مهاجران را به نسبت تلاش های صورت گرفته اندک دانست و افزود: عمده کنوانسیون ها بر رعایت حقوق کارگران مهاجر در مقصدها تأکید می کنند، اما تا زمانی که شرایط کار شایسته در مبدأ عرضه نیروی کار مهاجر بسیار نامساعد است، و متقاضیان بسیاری برای ورود به بازار کار کشورهای توسعه یافته تر وجود دارد، اجرایی شدن کنوانسیون های مرتبط با کارگران مهاجر دشوار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دراین سخنرانی اینکه کشورهای توسعه یافته هرگز درباره نقش کارگران مهاجر در رشد اقتصادی و رفاه جامعه خود واقعیت ها را بیان نمی کنند، و بخشی از تولید تقاضا برای مهاجرت، نتیجه عملکرد کشورهایی است که خود دریافت کننده نیروی کار مهاجر هستند را از مسایل این حوزه عنوان کرد.

ربیعی گفت: اگر امروز کشورهای غربی با تقاضای کارگران مهاجر آفریقایی مواجه هستند، آیا بخش مهمی از رخدادهایی نظیر بی ثباتی سیاسی، جنگ داخلی، و فقر گسترده مولد تقاضای مهاجرت کارگران، محصول عمکردهای گذشته و امروز کشورهای میزبان نیست؟

وی گفت: کشورهای توسعه یافته با انواع سیاست های خود اقتصادهای کشورهای در حال توسعه را تحت فشار قرار می دهند، از انتقال تکنولژی ممانعت می ورزند، و حتی در مواردی نظیر آن چه درخصوص کشور من ایران رخ داده است، تحریم های شدید وضع می کنند. نتیجه طبیعی این عملکردها ضعف اقتصادی کشورهای در حال توسعه و کاهش فرصت های شغلی است. بدیهی است که در چنین وضعیت هایی تقاضا برای مهاجرت به کشورهای توسعه یافته بیشتر می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مساله دیگر این حوزه را سیاست های زیاده خواهانه کشورهای توسعه یافته عنوان کرد و افزود: نظیر آن چه در افغانستان شاهد بوده ایم، مسبب بخش مهمی از تقاضا برای مهاجرت است. کشور من به مدت قریب به ۳۰ سال پذیرای نزدیک به ۳ میلیون کارگر از کشورهای همسایه(یعنی ۱۵ درصد کارگران مهاجر منطقه آسیا) بوده است. وجود این میزان کارگر مهاجر حاصل عملکردهای نادرست کشورهای توسعه یافته است، پیدایش هزاران کارگر مهاجر فلسطینی، نیز حاصل عملکرد نظام های ظالمانه ای است که حریم های انسانی را نادیده می انگارند، با این وصف من تصور می کنم کشورهای توسعه یافته تر باید سیاست مسئولانه تری را در قبال کارگران مهاجر به عهده بگیرند.

ربیعی گفت: بر این باور هستیم که دستور کار توسعه جهانی پس از ۲۰۱۵ باید یک هدف آرمانی برای اشتغال جهانی به ویژه برای جوانان را در برداشته باشد و در این پیوند لازم می دانم مراتب حمایت خود را از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان در تدوین یک چارچوب برای دستور کار توسعه جهانی پس از سال ۲۰۱۵ اعلام نمایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به رغم تحریم های اقتصادی موجود، جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسیاری برای موضوع حمایت های اجتماعی قائل است وزارت تحت هدایت اینجانب همواره براساس طرح های حمایتی، شبکه تامین اجتماعی خود را توسعه داده است. دولت جدید بویژه بر موضوع گسترش حمایت های اجتماعی تمرکز خاصی داشته، که از آن جمله می توان به بیمه رایگان برای همه ی ایرانیان، طرح امنیت غذایی، مبارزه با فقر مطلق، مسکن ارزان برای اقشار محروم، ارتقای مراقبت های بهداشتی و درمانی و ارائه حمایت های لازم و فوری به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد.

وی گفت: مایلم اعلام کنم پیچیدگی مواجه شدن با این مسأئل برای کشورهای در حال توسعه به حدی است که نظام های دانش، داده ها و اطلاعات، و راهکارهای کشورها برای حل این مسأله کاستی های بسیار دارد. سازمان بین المللی کار حداقل به همان اندازه که سعی در ایجاد چارچوب های حقوقی و نهادی دارد، باید به خلق دانش و اطلاعات در این زمینه نیز همت گمارد.

ربیعی در پایان ابرازامیدواری کرد توافقات و دانشی که در اثر تلاش های کشورهای عضو ایجاد می شود، راهی به سوی آینده ای بهتر و منصفانه تر برای زندگی کارگران ایجاد کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در راس هیاتی متشکل از نمایندگان گروه کارگر و کارفرما در یکصد و سومین اجلاس سازمان بین المللی کار شرکت کرده است.

این نشست در حالی برگزار می شود که ساختن آینده با کار شایسته شعار اصلی و محوری این سازمان انتخاب شده است. نمایندگان کارگر، کارفرما و دولت از ۱۸۵ کشور عضو سازمان بین المللی کار امسال در طیف گسترده ای از مسائل از جمله مهاجرت کار و استراتژی اشتغال، مقابله با کار اجباری، راههای تقویت مقاوله نامه ۲۹ سازمان بین المللی کار و سایر موضوعات بحثو گفت و گو می کنند.

یکصد و سومین اجلاس سازمان بین المللی کار از ۷ تا ۲۲ خرداد ماه جاری در شهر ژنو سوییس در حال برگزاری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز