خبرگزاری کار ایران

محمدرضا بهزادیان در گفت وگو با ایلنا عنوان کرد:

اقتصاد سفید؛ ابزار مقابله با سوءاستفاده ‌کنندگان تحریم

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۳۰۳

اساسا تصمیم تحول‌خواهان برای ورود به اتاق بازرگانی این است که مسیری را پایه‌گذاری کنند که به اقتصاد سفید منتج شود تا در یک چهارچوب روابط منضبط و مشخص در اقتصاد داخلی و خارجی و بر اساس تمام مقررات مکتوب داخلی و خارجی روابط را توسعه و گسترش داده تا بتوانیم به وسیله اقتصاد سفید، با سوءاستفاده‌کنندگان از شرایط ویژه‌ای مانند تحریم مقابله می‌کنیم.

رئیس اسبق اتاق تهران با اشاره به این که اتاق بازرگانی به عنوان یک سازمان مردم نهاد، حافظ منافع تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، کارگران و مصرف‌کنندگان است، تصریح کرد: باید این مسئله را وظیفه خود بداند که روابط اقتصادی را در ابعاد داخلی، قیمت تمام شده و هزینه‌های سربار آن کاملا روشن کند.

محمدرضا بهزادیان، معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات در گفت وگو با ایلنا در خصوص تشریح اقتصاد سفید و لزوم پیاده‌سازی آن در اقتصاد کشور گفت: ما به دنبال اقتصاد سفید و اتاق سفید هستیم، تصور ما این است که در دوران تحریم‌های تحمیلی به مردم ایران و برای پیدا کردن راه‌حلی برای انجام روزمره امور اقتصادی کشور، واژه‌ای به نام «دور زدن تحریم‌ها» باب شد، که عمدتا مورد استناد برخی از مسئولین و افرادی که ذهنیت‌شان در سوءاستفاده از این شرایط بود، قرار گرفت.

بهزادیان گفت: حاصل دور زدن تحریم‌ها با نگاه به سال‌هایی که از آن گذشته، تولد افرادی همچون رضا ضراب و بابک زنجانی‌ها بود. جمع جبری آن چیزی که حاصل دور زدن تحریم‌ها و ورود به عرصه اقتصاد خاکستری یا اقتصاد سیاه بود، از بین رفتن میلیاردها دلار درآمد ملت ایران طی هشت سال گذشته بود.

معاون اسبق وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به اینکه با تدبیر مقامات عالیه نظام و دولت آقای روحانی کشور با یک رویکرد جدید وارد عرصه بین‌المللی شده، گفت: با وجود این شرایط در پی آن هستیم که مشکلات خود را در صحنه بین‌المللی حل و فصل و به اقتصاد و روابط بین‌المللی شفاف بازگردیم.

رئیس اسبق اتاق تهران عنوان کرد: روال طبیعی رسیدن به وضعیت شفاف به گونه‌ای است که با امید به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای فرصت حضور در روابط منطقی با بازارهای بین‌المللی گشوده می‌شود و شرایطی پدید می‌آید که می‌توان مقابل هر توجیهی برای سوءاستفاده از تحریم‌ها را گرفته و بیش از این اجازه ندهیم که منابع مردم ایران به تاراج برود.

وی در ادامه افزود: در این مسیر یکی از اصلی‌ترین نهادهایی که می‌تواند به کمک تصمیم‌گیران اقتصادی کشور بیاید، اتاق بازرگانی است.

بهزادیان گفت: اساسا تصمیم تحول‌خواهان برای ورود به اتاق بازرگانی این است که مسیری را پایه‌گذاری کنند که به اقتصاد سفید منتج شود تا در یک چهارچوب روابط منضبط و مشخص در اقتصاد داخلی و خارجی و بر اساس تمام مقررات مکتوب داخلی و خارجی روابط را توسعه و گسترش داده تا بتوانیم به وسیله اقتصاد سفید، با سوءاستفاده‌کنندگان از شرایط ویژه‌ای مانند تحریم مقابله می‌کنیم.

معاون اسبق وزیر کشور دولت اصلاحات تصریح کرد: مچنین از سوی دیگر باید بتوانیم در بازارهای داخلی برای تمام هزینه‌های واردات کالا و قیمت تمام شده کالای صادراتی با یک معیار و ضابطه مشخص برخورد، تا کمتر شاهد باشیم که به بهانه تحریم‌ها هزینه‌های سربار روی کالاهای وارداتی محاسبه شوند.

بهزادیان خاطرنشان کرد: باید با اتخاذ کردن این شیوه، کمتر شاهد اجحاف نظام بانکی برای انتقال وجوه از نقطه‌ای به نقطه دیگر باشیم. لذا در شرایطی که هزینه‌های نظام بانکی در اعتبارات اسنادی رقمی بیش از سه‌هزارم مبلغ نباید باشند، ما شاهد این هستیم که فعالین اقتصادی رقمی در حدود ۷.۵ درصد برای اینگونه نقل و انتقلات پرداخت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: با وجود این شرایط، هزینه تمام شده کالاها افزایش پیدا کرده و در نهایت مردم گرفتار ایران باید تمام هزینه‌ها را پرداخت کنند.

معاون اسبق وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به این که اتاق بازرگانی به عنوان یک سازمان مردم نهاد، حافظ منافع تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، کارگران و مصرف‌کنندگان است، تصریح کرد: باید این مسئله را وظیفه خود بداند که روابط اقتصادی را در ابعاد داخلی، قیمت تمام شده و هزینه‌های سربار آن کاملا روشن کند.

رئیس اسبق اتاق تهران در پایان خاطرنشان کرد: بنده معتقد هستم که اگر بتوانیم رده ضریب فساد موجود در کشور را که بسیاری از آن حاصل هزینه‌های سربار و دور زدن تحریم‌ها است، کاهش و پایه اعتباری روابط سالم اقتصادی کشور را در آماری که هرساله منتشر می‌شود، بالا ببریم، حتما می‌توانیم اعتماد بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور را برای سرمایه‌گذاری در ایران که بهشت همه سرمایه گذاران است به دست آوریم تا در نتیجه بتوان به وسیله آن کشور را بسازیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز