خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک توسعه صادرات خبر داد:

سپرده‌گذاری یک میلیون دلاری صندوق توسعه ملی در بانک توسعه صادرات

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۲۵۴

یکی دیگر از برنامه‌های ما همکاری با صندوق توسعه ملی است و امیدواریم تا پایان سال تفاهم‌نامه خود را امضا کنیم، تا بتوانیم از سپرده‌گذاری این صندوق در بانک استفاده کنیم. ارزش این سپرده‌گذاری به ارزش یک میلیون دلار است، که به تناسب ظرفیت‌های ما حجم این سپرده‌گذاری بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: بانکداری توسعه‌ای، «کسب و کار» نیست بلکه از این ابزار در بخش مالی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور‌ها استفاده می‌کند، همچنین مجموع مانده تسهیلات اعطایی ارزی و ریالی بانک توسعه صادرات ۹۳.۳۸۹ میلیارد ریال است

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی صالح آبادی در سلسله نشست‌های خبری وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: بانک توسعه صادرات ایران با هدف کمک به صادرات کشور و صادرات غیر نففتی ایجاد شد و به عنوان بانک تخصصی در زمینه فعالیت‌های ارزی و بانکداری بین الملل، در نوع ارائه خدمات متمایز و متنوع است.

وی در ادامه افزود: بانک توسعه صادرات ایران هدفی ملی را در اولویت‌های خود قرارداده و آن توجه و کمک به افزایش صادرات غیر نفتی کشور است.

صالح‌آبادی عنوان کرد: سیاست‌هایی که ما در این بانک داریم مبنی بر ارائه تسهیلات به تولیدات و صنایع صادرات محور است، در عین حالی که سودآوری نیز امری مهم برای ما تلقی می‌شود اما این مسئله در اولویت دوم قرار دارد.

وی در ادامه افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بانک توسعه صادرات در راستای کاهش اتکاء اقتصاد کشور به نفت سه اولویت اصلی برای خود تعیین کرده است.

صالح آبادی اولویت سوم بانک توسعه صادرات را تامین مالی طرحهای جدیدی دانست که در اولویت‌های اول و دوم تامین مالی این بانک قرار ندارد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اعلام خبر همکاری با صندوق توسعه ملی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما همکاری با صندوق توسعه ملی است و امیدواریم تا پایان سال تفاهم‌نامه خود را امضا کنیم، تا بتوانیم از سپرده‌گذاری این صندوق در بانک استفاده کنیم. ارزش این سپرده‌گذاری به ارزش یک میلیون دلار است، که به تناسب ظرفیت‌های ما حجم این سپرده‌گذاری بیشتر خواهد شد.

صالح آبادی با اشاره به افزایش سرمایه بانک در آینده گفت: افزایش سرمایه بانک به سهولت امکان پذیر نخواهد بود اما تلاش می‌کنیم با افزایش سرمایه بانک امکان خدمت دهی و تامین مالی طرحهای صادرات محور را توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: بانک توسعه صادرات بعنوان بازوی اجرایی سیاست‌های دولت و به دلیل نقش کلیدی خود در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، ماموریت محوری خود را در راستای اندیشه تغییر ساختار تجارت خارجی کشور از نفتی به غیر نفتی می‌بیند.

صالح آبادی با اشاره به سهم بانک از تامین مالی صادرات در کشور گفت: در راهبردهای تحقق چشم انداز و اهداف کلان برنامه پنج‌ساله بانک، مواردی چون تمرکز و تعهد به حمایت از رشد و توسعه صادرات غیرنفتی کشور و افزایش بهره‌وری توسعه‌ای منابع مالی مطرح گردیده است.

وی تصریح کرد: اولویت اول بانک وجود توجیه صادراتی است و بعد سودآوری مطرح می‌شود و این امر تفاوت عمده بانک توسعه صادرات با بانکداری تجاری است. در بانکداری توسعه‌ای، هدف کمک به امری توسعه‌ای است اما پیامد این فعالیت توسعه‌ای، سودآوری نیز می‌تواند باشد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: بانکداری توسعه‌ای، «کسب و کار» نیست بلکه از این ابزار در بخش مالی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور‌ها استفاده می‌کند، همچنین مجموع مانده تسهیلات اعطایی ارزی و ریالی بانک توسعه صادرات ۹۳.۳۸۹ میلیارد ریال است.

وی با اشاره به لزوم تدوین قوانین خاص بانک‌های توسعه‌ای گفت: درحال حاضر ضوابط حاکم بر بانک توسعه صادرات با سایر بانکهای تجاری یکسان است. مثلاً در نرخ سود در نظر گرفته‌شده برای بانک‌ها از سوی بانک مرکزی، همه بانک‌های تجاری و تخصصی با یک قانون سر و کار دارند.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌های تجاری باید به دنبال فعالیت‌هایی باشند که سودآوری خود را تضمین کنند. در حالی که ساختار بانک‌های توسعه‌ای مثل توسعه صادرات یا صنعت و معدن، کاملاً متفاوت است. لازم است کمیته بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای به منظور پیگیری تدوین قانون خاص این بانک‌ها تداوم یابد و مصوبات آن پیگیری شود که در حال حاضر این کار گروه‌ها بین بانک‌های تخصصی ایجاد شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: بانک‌های توسعه‌ای به دلیل پوشش ریسک‌های ارزی و بین‌المللی صادرکنندگان از سویی و عدم بازگشت به موقع سرمایه آن‌ها به دلیل دیرکرد‌ها و عدم بازپرداخت به موقع تسهیلات از سوی دیگر با مشکل کاهش سرمایه مواجه هستند.

وی در ادامه افزود: ضروری است کمیته‌هایی به منظور پیگیری افزایش مداوم و زمان‌بندی شده سرمایه به منظور جلب حمایت و توجه دولت و مجلس تشکیل شوند.

صالح آبادی با اشاره به اجرایی شدن طرح خدمت میان این بانک و بانک صادرات گفت: این طرح با هدف ارائه هرچه بهتر خدمات بانکی به مشتریان هر دو بانک انجام می‌شود و خدماتی چون امکان واریز وجوه به حساب و پرداخت وجه چک‌های مشتریان در شعب طرفین در فاز اول و سایر خدمات مانند بروات، حوالجات طبق ضوابط و دستور العمل‌های بانکی به صورت آنلاین قابل ارائه است.

وی همچنین به سناریوهای مختلف طراحی شده برای شرایط تحریم و دوران پس از آن در بانک اشاره کرد و گفت: بانک توسعه صادرات برای هر سه وضعیت فعلی تحریم‌ها، افزایش تحریم و یا رفع تحریم برنامه ریزی کرده است. در شرایط پس از تحریم احیای روابط کارگزاری با بانک‌های طراز اول دنیا، ادامه مسیر با بانک‌هایی که در دوران تحریم با ما همکاری کردند و نگاهی نو به بازارهای هدف و بانک‌های جدید راهبردهای مد نظر بانک است.

افتتاح باجه بانک توسعه صادرات در شرکت بورس کالای ایران از ۲۱ بهمن با هدف سهولت در نقل و انتقالات وجوه خبر دیگری بود که مدیرعامل بانک توسعه صادرات آن را به خبرنگاران وعده داد.

احداثسد، نیروگاه و خط انتقال برق، احداثخط تولید سمند، احداثخط لوله گاز، احداثواحدهای مسکونی، احداثتصفیه خانه آب، احداثکارخانه تولید شیشه، احداثنیروگاه گازی ازجمله پروژه مهم بانک توسعه صادرات در خارج از کشور است که به گفته وی در کشورهایی چون تاجیکستان، سریلانکا، سوریه، آذربایجان، عمان، سنگال، ارمنستان، ونزوئلا، عراق، قزاقستان و سودان اجرایی شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز