خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

شناسایی دهک‌های بالای جامعه از طریق اظهارنامه‌های مالیاتی صورت گرفت

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۷۷۴

یقینا می‌توان بخشی از شناسایی‌های دهک‌های بالای جامعه را از طریق اظهارنامه‌های مالیاتی انجام داد، ‌ وزارت اقتصاد هم از سازمان امور مالیاتی درخواست کرد که برآورد خود را در این زمینه ارائه دهد، که این کار انجام شد و برآورد ما از دهک‌های مختلف و به خصوص بالایی جامعه در اختیار مسئولین قرار گرفت.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در مجموع بنده اطلاعی ندارم که تنها منبع تامین ‌کننده شناسایی دهک‌ها سازمان امور مالیاتی بوده یا خیر، اما با این وجود می‌توان گفت که بخش عمده‌ای از اطلاعات دهک‌ها از طریق اظهارنامه‌های مالیاتی به دست آمده است.

علی عسگری در خصوص افزایش پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی افراد، به ایلنا گفت: اگر کسی فعالیت شغلی دارد و قصد دارد که از بانک وام و تسهیلات دریافت ‌کند، باید اطلاعاتی را به بانک بدهدٰ. ما قصد داریم که در مرحله اول از این اطلاعات به مظور صحت سنجی اظهارنامه‌های مالیاتی افراد استفاده کنیم. اگر با این اطلاعات به هدف خود دست یافتیم، دیگر نیازی به سرکشی به حساب‌شان نداریم.

وی در ادامه افزود: اگر دریافت مالیات بر اساس کنترل درآمدهای افراد باشد، تنها راه رسیدن به این اطلاعات، دستیابی به حساب افراد است، لازم به ذکر است که امروزه در کشورهای توسعه یافته این کار را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان از اظهارنامه‌های مالیاتی افراد به منظور شناسایی دهک‌های بالایی جامعه استفاده کرد، گفت: خیلی از اعداد اظهارنامه‌ها دقیق نیست، زیرا در سال گذشته ما ۸۰۰ هزار اظهارنامه مالیاتی سفید، دریافت کردیم. یعنی عدد مودیان درآمد، هزینه و مالیات خود را در آن وارد نکرده بودند.

عسگری تصریح کرد: بنابراین با این وضعیت، نمی‌توان طبقه‌بندی صحیحی در خصوص شناسایی دهک‌ها صورت داد. هنگامی می‌توان این طبقه‌بندی را انجام داد که جامعه هدف ما، اطلاعات همگن و متجانسی را نسبت به فعالیت‌های خود اظهار کنند. اگر اطلاعات نامتقارن باشد، تحلیلی هم که از این موضوع به دست می‌آید، تحلیل صحیح و منطقی نیست.

وی با اشاره به این مسئله که روش‌های دیگری هم وجود دارد که بتوان بر اساس آن دهک‌ها را شناسایی کرد، گفت: به طور مثال اطلاعات‌های که در خصوص فعالیت مودیان می‌توان به دست آورد شامل شناسایی نوع ارتباطاتی مختلفی است که در بخش‌های مختلف اقتصادی برقرار می‌کنند، می‌توان طبقه‌بندی را احصا کرد و از آن به منظور شناسایی دهک‌های مختلف استفاده کرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بنابر اطلاعات موثقی که به دست ما رسیده، همین ۱۰ میلیون نفری را که وزیر اقتصاد عنوان کردند که شناسایی شده‌اند، از طریق همین اظهارنامه‌های مالیاتی بوده است، آیا شما این موضوع را رد می‌کنید؟ گفت: یقینا می‌توان بخشی از شناسایی‌ها را از طریق اظهارنامه‌های مالیاتی انجام داد، ‌ وزارت اقتصاد هم از سازمان امور مالیاتی درخواست کرد که برآورد خود را در این زمینه به ما بدهید، که این کار انجام شد و برآورد ما از دهک‌های مختلف و به خصوص بالایی جامعه در اختیار مسئولین قرار گرفت.

عسگری در پایان خاطرنشان کرد: اما در مجموع بنده اطلاعی ندارم که تنها منبع تامین ‌کننده شناسایی دهک‌ها سازمان امور مالیاتی بوده یا خیر، اما با این وجود می‌توان گفت که بخش عمده‌ای از اطلاعات دهک‌ها، از طریق اظهارنامه‌های مالیاتی به دست آمده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز