خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت:

سال آینده باید منابع ارزی به بهترین شکل مدیریت شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۴۸۴

هم اکنون میزان واردات قانونی به کشور ۴۳ میلیارد دلار است که البته اگر بخواهیم واردات غیر قانونی را نیز محاسبه کنیم باید بگوییم که ۲۵ میلیارد دلار دیگر نیز از این مسیر غیرقانونی از کشور خارج می‌شود که جمع این دو ۶۸ میلیارد دلار است و این رقم اصلا برای کشور مناسب نیست.

یک کار‌شناس اقتصادی گفت: با توجه به کاهش بهای هر بشکه نفت و به دنبال آن کاهش واردات ارز به کشور باید منابع ارزی به درستی مدیریت شود.

دکتر منصور کمال نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه چگونه می‌توان مانع از خروج ارز از کشور شد، گفت: باید این مسئله به طور ریشه‌ای بررسی شود و البته شاید یکی از این راه‌ها مدیریت منطقی در زمینه خروج ارز باشد. هم اکنون میزان واردات قانونی به کشور ۴۳ میلیارد دلار است که البته اگر بخواهیم واردات غیر قانونی را نیز محاسبه کنیم باید بگوییم که ۲۵ میلیارد دلار دیگر نیز از این مسیر غیرقانونی از کشور خارج می‌شود که جمع این دو ۶۸ میلیارد دلار است و این رقم اصلا برای کشور مناسب نیست.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ میزان درآمد کشور از محل درآمد‌های نفتی ۱۱۸ میلیارد دلار بوده است که این میزان درطی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است اما باید این سئوال مطرح شود که آیا دولتمران وقت توانستند به بهترین نحو ممکن از آن بهره گیرند یا خیر؟. اگر بخواهیم مستندات را بررسی کنیم به طور حتم پاسخ منفی است اما چرا آنان نتوانستند از این میزان در آمد به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

این کار‌شناس اقتصادی بیان داشت: دولت گذشته تماما به دنبال واردات کالا به کشور بود و این اقدام آنان سبب شد درآمد‌های نفتی که امروز باید به عنوان ذخائر ما مورد استفاده قرار بگیرد اینک خالی باشد. با این همه انتقاد از دولت گذشته گره‌ای از مشکلات ما باز نمی‌کند و مدیران کنونی و مسئولان تصمیم گیرنده باید ابتدا واردات را مدیریت کنند و سپس به فکر تولید با حداقل بوجه باشند.

وی تصریح کرد: دولت کنونی تیم اقتصادی بسیار قابل قبولی را در اختیار دارد و ما امید داریم آنان بتوانند در این خصوص به خوبی عمل کنند البته این را نیز باید به آنان بگوییم که مواظب صادرات مواد خام و به طور کلی خام فروشی باشند چراکه نباید منافع جناحی قربانی مانع ملی کشور باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز