خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی:

کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمتها نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۹۴۱

از سال ۱۳۲۷ که نخستین برنامه کشور با عنوان برنامه عمرانی به صورت هفت ساله ارائه شد ما دو برنامه هفت ساله و سه برنامه پنج ساله بیش از پیروزی انقلاب برای دستیابی به توسعه کشور داشتیم وپس از پیروزی انقلاب پنج برنامه دیگر را به انجام رساندیم اما در کل این برنامه ها آنچه تعقیب می شد موضوع توسعه کشور بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمتها نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست رشد اقتصادی وچرخه های اقتصادی که در حاشیه اولین کنفرانس اقتصاد ایران در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: از سال ۱۳۲۷ که نخستین برنامه کشور با عنوان برنامه عمرانی به صورت هفت ساله ارائه شد ما دو برنامه هفت ساله و سه برنامه پنج ساله بیش از پیروزی انقلاب برای دستیابی به توسعه کشور داشتیم وپس از پیروزی انقلاب پنج برنامه دیگر را به انجام رساندیم اما در کل این برنامه ها آنچه تعقیب می شد موضوع توسعه کشور بود.

وی افزود: مروری اجمالی بر سیر تحول اقتصاد نشان می دهد که دوران پرفراز و نشیبی پشت سر گذاشته ایم و به جز سالهای ۸۲ تا۸۶ که رشد کم نوسانی را تجربه کردیم(۶.۴ درصدی) در بقیه سالها رشد کمی را داشته ایم.

وی گفت: در سالهای اخیر وبه خصوص در سال ۹۰ میزان سرمایه گذاری ها شروع به تقلیل کرد و رشدهای منفی جدی بین سالهای ۹۱ و ۹۲ حاصل شد و متغییرهای کلان اقتصادی با فراز و فرودهایی مواجه گشت.

وی با اشاره به سال ۷۴، گفت: اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز و تعهدات ارزی باعثتورم ۴۲ درصدی شد و در حوالی آمدن دولت تدبیر و امید با تورم ۳۴.۸ درصدی مواجه شدیم.

نوبخت با اشاره به وابستگی کشور به اقتصاد نفتی، افزود: اقتصاد نوین ایران همزمان با سال ۱۲۸۹ که نفت وارد اقتصاد ایران شد شکل گرفت که به نوعی متغیر و ابسته ما منابع نفتی شد.

وی با اشاره به رشد اقتصادی طی سالهای اخیر، گفت: ما کتمان نمی کنیم نوع سیاستها براساس مرحله اول هدفمندی یارانه ها تغییر کرد و زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد با مشکلات واردات کالا، فروش نفت و موانع حوزه کسب وکار مواجه شد.

وی گفت: به جهت پایین بودن رشد اقتصادی بحثسند چشم انداز منتفی نشده است و سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای دستیابی به اهداف سندچشم انداز ادامه دارد که یکی از مهمترین آنها رشد مستمر اقتصادی است.

وی تصریح کرد: در شهریور ۹۲ اولین اصلح برنامه برای رشد اقتصادی ارائه شد و چون با شرایط رکود تورمی مواجه بودیم هم باید در مورد بودجه وهم در موردکاهش نرخ تورم برنامه های خود را ارائه می دادیم.

نوبخت با اشاره به اینکه قیمتها همچنان سیر صعودی دارند، گفت: هر چند نرخ تورم کاسته شده اما این به معنی کاهش قیمتها نیست اما دولت در ۱۶ ماه گذشته اقدامات جدی در خصوص سیاستهای پولی انجام داده که از جمله خروج از رکود و دوری از سیاستهای انبساطی بوده است.

وی با اشاره به پرداخت ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح های عمرانی در سال گذشته، گفت: این میزان در سال ۹۴ افزایش خواهد یا فت و به ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

نوبخت تصریح کرد: تنها در سال ۹۴ رقمی به ارزش ۱۵۸ هزار میلیارد تومان برای خروج از رکود سرمایه گذاری خواهد شد.
وی گفت: روند رشد فصلی تولید ناخالص داخلی ۶.۸ و ۱.۹ درصد در دو فصل اول و دوم بوده که شاهد رشد ۴.۶ درصد و نیز ۴ درصد نسبت به فصلهای مشابه در سال قبل بودیم.

وی در خاتمه گفت: ما تلاش کردیم رشد واقعی در بودجه عمومی را نشان دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز