خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان در اولین کنفرانس اقتصاد ایران:

از افراط ها وسیاست زدگی اقتصاد هیچ سودی نبردیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۸۵۱

برگزاری این کنفرانس در این جامعیت تحقق یک آرزوی دیرینه است و در بسیاری از کشورها با اقتصادهای در حال پیشرفت حضور یک جمع فرهیخته اقتصادی که بر کلیه مسائل اقتصاد بتواند به طور مستمر و سازمان یافته بپردازد چندان آسان نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور در اولین کنفرانس اقتصاد ایران گفت: از افراط ها و سیاست زدگی در اقتصاد و چپ گرایی ها و راست گرایی ها هیچ سودی نبردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدنهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در اولین کنفرانس اقتصاد ایران که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با اشاره به برگزاری چنین کنفرانسی، گفت: برگزاری این کنفرانس در این جامعیت تحقق یک آرزوی دیرینه است و در بسیاری از کشورها با اقتصادهای در حال پیشرفت حضور یک جمع فرهیخته اقتصادی که بر کلیه مسائل اقتصاد بتواند به طور مستمر و سازمان یافته بپردازد چندان آسان نیست.

وی افزود: اینکه ما بتوانیم دانشگاه را در کنار صنعت و سیاستگذار داشته باشیم و تحقیق و تصمیم و اجرا فرصتی برای تبادل نظر و تجربیات و تاکید بر اولویتها باشد لازمه اقتصادی است که مرتبا خود را تسهیل کند.

نهاوندیان در خصوص فاصله بین دانشگاه وصنعت، گفت: فراوان در این مورد سخن گفته شده و در خصوص بومی کردن علوم وکاستن فاصله ها و بیان راه حل ها در این زمینه سخن گفته شده است.

وی گفت: ما نفعی نمی بریم که در محافل علمی به نقد سیاستهای جاری بپرادزیم و فایده ای نمی بریم که درجمع فعالان اقتصادی تنها به نقد بپردازیم و به نظر محققان و فعالان اقتصادی بی اعتنا باشیم تنها راه حل با هم سخن گفتن است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به همایش خروج از رکود که پیش از همایش اقتصاد ایران برگزار شد، گفت: این همایشها می تواند به ایجاد مجمعی برای تولید تحقیقات و ارتقای تحقق در سیاستها منجر شود البته تاکید براینکه ما نیاز داریم مسائل بومی خود را بشناسیم و راه حلهای بومی را در یابیم و با توجه به اقتضائات فرهنگی و ویژگی های سیاسی و ارزشی پیش رویم درست است اما این موضوع به معنای محروم کردن خود از تجربیات دیگران نیست.

نهاوندیان ادامه داد: آنچه به عنوان علم به دست آمده باید از آن بهره گرفت ساحت های الهی در حیات اجتماعی را باید شناخت که یکی از این ساحت ها ساحت اقتصاد است.

وی تصریح کرد: نمی شود تجربیات گرانقدری را که شرکت پرهزینه و یا توفیقاتی را حاصل کرده کنار گذاشت و چرخ را از آغاز ساخت.

وی گفت: البته در مطالعه این تجربه باید اقتضائات و مجموعه فرهنگی آن تجربه را نیز ملاحظه کرد که این موضوع به معنای جامعه نگری در عمل و شناخت است اگر ما در مطالعات اقتصادی خود در دانشگاه ها و در تدریس و تحقیق توجهی به ابعاد دیگر اجتماعی نکنیم نهایت توفیق خود را در انجام یک تحقیق اقتصادی به دست نمی آوریم.

وی گفت: اکثر تحقیقات ومقالات درگوشه ای از کتابخانه ها خاک می خورد و در تصمیم گیریها از این تحقیقات استفاده نمی شود وکم گذاشتن محققان ما به ملاحظات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی منجر به بی توجهی به علم اقتصاد می شود.

وی با بیان اینکه به جای ملامت کردن اقتصادانان بد نیست مطالعه ای در خصوص اصلی ترین تصمیمات کشور در ۸۰ سال گذشته و سرنوشت اقتصاد شود، گفت: آیا زمانی که اقتصاد به سمت دولتی شدن پیش می رود و یا وقتی که اقتصاد زیر زمینی و غیر رسمی گسترش می یافت و سوء استفاده های مالی انجام می گرفت از تحقیق و توسعه علمای اقتصاد استفاده ای می شد.
نهاوندیان افزود: بی انظباطی در حیات اقتصادی نه حاصل مطالعات اقتصادی و نه حاصل بی توجهی به مطالعات اقتصادی بوده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات ستاد هماهنگی اقتصاد دولت افزود: حضور اقتصاددانان به طور منظم در این جلسات که هفته ای دو بار تشکیل می شود با عثشده تا موضوعات اقتصادی از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: برگزاری چنین کنفرانسی پس از ۳۷ سال از پیروزی انقلاب از پیشرفتهای اقتصادی محسوب می شود.

نهاوندیان در خاتمه تاکید کرد: از افراط وسیاست زدگی ها در اقتصاد هیچ سودی نبردیم و از چپ گرایی ها و راست گرایی ها نیز فایده ای نصیبان نشد اما امیدواریم برگزاری چنین کنفرانسی چشمه جوشانی برای پیشرفتهای آینده باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز