خبرگزاری کار ایران

مصباحی مقدم در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

ارتقای صنعت دانش بنیان، دروازه ورود به بازارهای بین المللی

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۷۳۳

استفاده از ظرفیت‌های نوار ساحلی کشور برای تولیدات کشاورزی و ارتقا صنایع دانش بنیان گام مهمی در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های نوار ساحلی کشور برای تولیدات کشاورزی و ارتقا صنایع دانش بنیان گام مهمی در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با ایلنا، گفت: اقتصاد مقاومتی، یک چارچوب قوی برای نجات اقتصاد کشور است و به این معناست که یک ابزار قوی برای مقابله با سلطه گران در دست داریم.

وی افزود: برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید به دنبال ظرفیت‌های تولیدی برویم و از آن‌ها استفاده کنیم.

مصباحی مقدم با ذکر مثالی از ظرفیت‌های تولیدی موجود در کشور اظهار کرد: کشور ما مناطق ساحلی زیادی دارد که می‌تواند به جای وارد کردن خوراک دام و انسان، اقدام به تولید آن‌ها در مناطق ساحلی نماید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، گفت: دستگاه‌های آب شیرین کن قوی می‌تواند در سواحل جنوبی به کار گرفته شود و باعثسرسبز شدن سواحل جنوبی و در نتیجه زمینه سازی برای تولید خوراک دام و انسان باشد.

وی با اشاره به این که ایران جزء ۱۰ کشور غنی معدنی دنیاست، اظهار کرد: تا به حال استفاده اندکی از منابع معدنی داشته‌ایم. اگر این منابع در اختیار بخش خصوصی و تعاونی قرار بگیرد و صنایع تکمیلی برای فرآوری استخراجات در کنار معادن وجود داشته باشد، ظرفیت بزرگی از اقتصاد کشور پوشش داده خواهد شد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: توسعه اقتصاد دانش بنیان برای توسعه بخش صنعتی کشور مورد نیاز است تا مشوق‌های لازم برای تولید علم و تبدیل علم به محصول صورت بگیرد. در این صورت هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و قدرت رقابت در بازارهای جهانی سرعت می‌گیرد.

وی درباره توسعه نظام مالی که یکی از محورهای کنفرانس اقتصاد ایران است، گفت: اگر منظور از توسعه نظام مالی، رشد کمّی مؤسسات مالی باشد، باید از این امر جلوگیری شود و به جای آن اصلاح نظام مالی را مورد توجه قرار دهیم. زیرا در حال حاضر به دلیل ازدیاد بیش از ظرفیتِ مؤسسات مالی، نیازمند اصلاح این نظام هستیم.

مصباحی مقدم افزود: وضعیت فعلی نظام بانکی مورد رضایت مردم و تولیدکنندگان نیست و ایرادات جدی این نظام باید اصلاح شود. همچنین بازار سرمایه که نیاز مبرمی به گسترش و تعمیق دارد گسترده شود و ظرفیت‌های آن مورد استفاده قرار بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به واگذاری شرکت‌های دولتی از طریق بازار سرمایه به مردم، اظهار کرد: شرکت‌های سرمایه گذاری برای جذب سرمایه‌های مردم و رقابت بازار سرمایه با بانک‌ها باید وارد بازار شوند و به فعالیت این بازار رونق ببخشند.

نماینده مردم تهران با اشاره به این که بیشترین میزان یارانه در بخش انرژی مصرف می‌شود، گفت: روند اجرایی قانون هدفمندی یارانه‌ها، طبق انتظار قانونی که در سال ۱۳۸۷ تصویب شد، اجرا نشد.

وی افزود: اجرای این قانون در ابتدا با کاهش مصرف انرژی همراه بود، اما در ادامه این اقدامات متوقف شد. سال گذشته، دولت با اصلاح قیمت انرژی گام کوچکی نسبت به قبل برداشت اما اثرگذاری این اقدام در حد تغییر رفتار مصرف انرژی نبود.

مصباحی مقدم معتقد است اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید با شیب تند باشد و شیب ملایمی که دولت در نظر گرفته مناسب اوضاع فعلی جامعه نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، برگزاری اولین کنفرانس اقتصاد ایران را با هدف اتحاد نظرات کارشناسان و مسئولان اقتصادی کشور در راستای خروج از رکود و رشد اقتصادی مثمرثمر خواند.

گفتنی است اولین کنفرانس اقتصاد ایران در روزهای یکشنبه و دوشنبه، ۱۴ و ۱۵ دی ماه با سخنرانی رییس جمهوری و برخی از وزرا، اساتید دانشگاه، مقامات دولتی، کارشناسان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز