خبرگزاری کار ایران

علی کمیجانی؛

عبور نقدینگی از مرز ۶۷۰ هزار میلیارد تومان / میزان معوقات بانکی به حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان رسید

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۱۱۶

در سال ۱۳۹۰ حدود ۹۲ درصد، در سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۸۸.۸ درصد و در سال گذشته بالغ بر ۸۸ درصد تامین مالی اقتصاد ایران از طریق بازار پول انجام شده است.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: با وجودی که آمار دقیقی از موسسات پولی و اعتباری غیرمجاز وجود ندارد و حتی تعداد صندوق های قرض الحسنه نیز به طور دقیقی مشخص نیست، اما همین کافی است که بگوییم شش موسسه مالی غیرمجاز حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان از سپرده های مردم را در اختیار دارند.

به گزارش ایلنا، علی کمیجانی در چهارمین همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید با اشاره به نقش مخرب موسسات مالی غیر مجاز در بازار پولی و مالی، افزود: با وجودی که این میزان تنها ۱۵.۱ درصد از کل ۶۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را در بر می گیرد، اما به تنهایی می تواند نقش برهم زننده ای در بازار پولی کشور داشته باشد.

وی با مروری بر آنچه که بانک مرکزی در ۱۵ ماه گذشته در حوزه انضباط پولی انجام داده، افزود: خوشبختانه در این مدت سیاست های پولی به سمتی حرکت کرده که انضباط بر آن کاملا حاکم شده و توانسته ایم با معضل تورم و رکود به طور همزمان مقابله کنیم.

وی افزود: کنترل رشد نقدینگی، سالم سازی ترکیب رشد نقدینگی، هدایت منابع نقدی به سمت تولید و افزایش سرمایه در گردش، همچنین تقویت توان تسهیلات دهی بانک ها از مهم ترین اقداماتی است که در ۱۵ ماه گذشته در حوزه پولی و بانکی اجرا و سبب ایجاد انضباط مالی در کشور شده است.

وی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به کمبود نقدینگی در اقتصاد متوجه بانک مرکزی است، افزود: باید توجه داشت که سهم عمده مشکلات واحد های تولیدی مربوط به طرف عرضه اقتصاد است نه نقدینگی تنها، بنابراین باید گفت که در این میان مشکلات مربوط به واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه سرمایه ای، عدم دسترسی به تکنولوژی تولید مناسب و بهره وری پایین تولید، در عدم تقویت و رشد مناسب بخش های تولیدی که سهم عمده ای در اقتصاد دارد، بی تقصیر نبوده است.

این مقام مسوول در بانک مرکزی تصریح کرد: برخلاف انتظارات و انتقادات مطرح شده سیاست های پولی انقباضی نبوده، بلکه انبساطی همراه با انضباط است.

قائم مقام بانک مرکزی درباره میزان رشد نقدینگی کشور نیز گفت: حجم نقدینگی در پایان آبان ماه سال جاری از ۶۷۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده که این میزان نسبت به رقم مشابه سال قبل ۲۶.۳ درصد افزایش دارد.

کمیجانی گفت: رشد نقدینگی در چند سال اخیر در مسیری قرار داشته که از ۴.۵ درصد در سال ۱۳۸۹ به منفی ۰.۳ در سال ۱۳۹۰، منفی ۷.۹ در سال ۱۳۹۱ رسیده، اما در سال ۱۳۹۲ این روند مثبت شده و به منفی ۷.۹ و در نهایت در آبان ماه امسال به ۹.۷ رسیده که این امر نشان دهنده ی رشد مثبت نقدینگی برخلاف تصورات و انتقادات نسبت به کمبود آن است.

وی تصریح کرد: نسبت عمق مالی در ایران در مقایسه با سایر اقتصاد های در حال توسعه در سطح مناسب و حتی بهتری قرار دارد. بنابراین وضعیت نسبت نقدینگی به تولید ناخالص ملی در کشور از شرایط خوبی برخوردار است.

وی افزود: شبکه بانکی در هشت ماهه اخیر ۲۰۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند که سهم سرمایه در گردش از این رقم بیش از ۶۰ درصد بوده و این در حالی است که سهم سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی در سال گذشته حدود ۴۶ درصد بود.

کمیجانی تاکید کرد: سهم سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن از تسهیلات دریافتی به حدود ۷۹.۹ درصد رسیده که نسبت به دوره های قبل با رشد همراه بوده است.

قائم مقام بانک مرکزی با انتقاد از بار سنگین بانک ها در مقابل تامین مالی و اقتصاد، اظهار داشت: برخلاف اغلب کشورهای دنیا که عمده ی منابع از طریق بازار سرمایه تامین می شود در کشور ما بخش عمده مسوولیت تامین مالی اقتصاد برعهده شبکه بانکی است.

کمیجانی گفت: در سال ۱۳۹۰ حدود ۹۲ درصد، در سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۸۸.۸ درصد و در سال گذشته بالغ بر ۸۸ درصد تامین مالی اقتصاد ایران از طریق بازار پول انجام شده است.

وی با اشاره به موانع واسطه گری مالی شبکه بانکی، تصریح کرد: مطالبات معوق و رشد آن از مهم ترین مسائل پیش روی شبکه بانکی است به گونه ای که تا پایان آبان ماه امسال میزان معوقات بانکی به حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: تسهیلات تکمیلی که به دوش بانک ها قرار گرفته، بدهی دولت به سیستم بانکی و اوراق مشارکت شرکت های دولتی از دیگر مسائل پیش روی شبکه بانکی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز