خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

تلاش می‌کنیم با مدیریت تخصیص با کسری بودجه مواجه نشویم

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۳۰۳

اگر قیمت هر بشکه نفت از ۷۲ دلار کمتر شود ما هم به‌‌ همان میزان تخصیص را کاهش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم با مدیریت تخصیص با کسری بودجه مواجه نشویم.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه منتقدان دولت بحثکاهش قیمت نفت را ابزاری برای تخریب دولت کرده‌اند٬ گفت: به هر حال فلسفه وجودی جناح‌های سیاسی مخالف همین است اگرآن‌ها این حرف‌ها را نزنند چه باید بگویند؟ هیچ اشکالی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران٬ در خصوص بحثکاهش قیمت نفت و اینکه دولت چه تدابیری برای جبران کسری بودجه اتخاذ خواهد کرد٬ گفت: آنچه ما برای قیمت نفت در لایحه دیده‌ایم٬ مربوط به قیمت نفت امروز و حتی تا پایان سال نیست. این لایحه بر اساس پیش‌بینی آینده است.

راهکارهای دولت برای عدم مواجهه با کسری بودجه

وی گفت: بسیاری از دستگاه‌های مطالعاتی برای سال آینده عدد بالای ۸۰ دلار را برای قیمت هر بشکه نفت پیش‌بینی کرده‌اند. مکانیزمی که ما در لایحه بودجه گذاشته‌ایم٬ به این صورت است که اگر قیمت هر بشکه نفت از ۷۲ دلار کمتر شود ما هم به‌‌ همان میزان تخصیص را کاهش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم با مدیریت تخصیص با کسری بودجه مواجه نشویم.

نوبخت افزود: اگر هم قیمت هر بشکه نفت از ۷۲ دلار بیشتر شد مکانیزمی در لایحه بودجه داریم که این مبلغ را برای چه طرح‌هایی می‌توان استفاده کرد٬ بدون اینکه نیاز به متمم بودجه داشته باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه منتقدان دولت بحثکاهش قیمت نفت را ابزاری برای تخریب دولت کرده‌اند٬ گفت: به هر حال فلسفه وجودی جناح‌های سیاسی مخالف همین است. اگرآنها این حرف‌ها را نزنند چه باید بگویند؟ هیچ اشکالی نیستپ چراکه ما با مردمی فهیم و آگاه رو به رو هستیم که می‌دانند ما در شرایط تنگنا با تدبیر کشور را اداره می‌کنیم.

تصمیم افزایش قیمت فرآورده‌ها را به میزان افزایش نرخ تورم نداریم

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه قائم‌مقام وزیر نیرو اعلام کرده که قیمت آب افزایش خواهد یافت٬ از نوبخت پرسید که آیا قیمت فرآورده‌های انرژی به طور کلی افزوده خواهد شد؟ که سخنگوی دولت پاسخ داد: اینکه بخواهیم قیمت فرآورده‌های انرژی را به اندازه تناسب کاهش قیمت نفت٬ افزایش بدهیم حرف درستی نیست. ما این تصمیم را نداریم که به اندازه نرخ تورم، قیمت آب و یا برخی از فرآورده‌ها را گران کنیم.

وی گفت: قیمت این فرآورده‌ها تابع تصمیمی است که ما باید برای مرحله سوم هدفمندی در نظر بگیریم این صحبت قطعا مطلب دقیقی نیست.

تغییر وزیر کشور به شدت تکذیب می‌شود

خبرنگار دیگری مدعی شد که برخی اصلاح‌طلبان برای تغییر وزیر کشور به دولت فشار می‌آورند که نوبخت ضمن رد این مساله گفت: ما چنین موضوعی را در دستور کار نداریم و بحثتغییر وزیر کشور به شدت تکذیب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه از سال ۸۹ قانون هدفمندی یارانه‌ها در حال اجراست گفت: با توجه به اینکه این قانون ۵ ساله بود اما بخشی از آن در سال‌های قبل مسکوت ماند. ما برای سال آینده هم منابع و مصارف را در تبصره ۲۱ مشخص کرده‌ایم.

قطع یارانه ایرانیان خارج از کشور صحت دارد

نوبخت ضمن تایید قطع یارانه ایرانیان خارج از کشور گفت: ما برای اقشار پردرآمد نیز خیلی حساب‌شده عمل می‌کنیم چراکه خواهان پرداخت یارانه به افراد پردرآمد نیستیم. اما نمی‌خواهیم بی‌جهت پیش از تکمیل اطلاعات استرس ایجاد کنیم و اذهان عمومی را مشوش نماییم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما وظایف خودرا به خوبی بلد هستیم گفت: این آمادگی را نداریم که وقتی اطلاعاتمان کامل نشده٬ یارانه کسی را قطع کنیم. قطعا بحثقطع یارانه افراد پردرآمد در زمان خود مورد اقدام قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص دلیل قطع یارانه ایرانیان خارج از کشور گفت: ما در داخل کشور قیمت‌ها را تغییر دادیم به همین دلیل به شهروندانمان بار مالی وارد شد اما قطعا فردی که در خارج از کشور است از افزایش قیمت سوخت در داخل متضرر نمی‌شود که ما بخواهیم برای جبران آن به او پول بدهیم پس این اقدام دارای منطق است.

وضعیت نماینده ایران در سازمان ملل تغییری نکرده است

نوبخت در مورد آخرین وضعیت نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ما همچنان نظر قبلی خود را داریم و در حال مذاکره هستیم و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. هر‌گاه تصمیم دیگری در این مورد اتخاذ شد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در مورد معرفی معاون سیاسی وزیر کشور گفت: وقتی قطعی بشود در این مورد به شما خبر خواهم داد.

آیین‌نامه فروش خدمت سربازی تهیه شده است

خبرنگار دیگری با اشاره به بحثاحیای فروش خدمت سربازی گفت آیا این مساله می‌تواند کسری قیمت فروش نفت را جبران کند که نوبخت در پاسخ گفت: قطعا این مساله هیچ ارتباطی به کاهش قیمت نفت ندارد البته مثل گذشته نیست که همه بتوانند خدمت سربازی را خریداری کنند. آیین‌نامه خاصی در این مورد وجود دارد که به شکل شفاف در این خصوص توضیح داده است و ستاد کل نیز هم‌اکنون با این آیین‌نامه موافق است.

تعطیلات هفته آینده٬ دو روز است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که با توجه به تعطیلی‌های هفته آینده آیا امکان تعطیل شدن روزهای کاری از سوی دولت وجود دارد که نوبخت گفت: هفته آینده دو روز تعطیل است برای همین لازم نیست که کشور برای دو روز به مدت ۱۰ روز تعطیل شود. به هر حال مردم کار و زندگی دارند قرار نیست که ما برای راضی نگه داشتن دانش‌آموزان کل کشور را تعطیل کنیم البته هر فردی که بخواهد می‌تواند برای این روز‌ها مرخصی بگیرد.

۱۶۵ میلیارد تومان برای جبران خسارات در اختیار استانداری‌ها قرار گرفت

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت با اشاره به مصوبات هیات وزیران گفت: مصوبه امروز هیات وزیران به موافقت توزیع اعتباراتی بین ۴ استان اختصاص داشت که بر این اساس٬ هیات وزیران موافقت کرد ۱۶۵ میلیارد تومان در اختیار استانداری‌های خوزستان، مازندران، گیلان و چهارمحال و بختیاری قرار گیرد تا در خصوص خسارات و مرمت‌هایی که لازم است٬ درجهت جبران برخی از آسیب‌های ناشی از خشکسالی در ماه‌های گذشته٬ اقدامات لازم صورت گیرد و استانداری‌ها بتوانند به واحدهای آسیب دیده کمک کنند.

وی افزود: همچنین ۱۶۷ میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد ۴ درصد برای واحدهای روستایی و با کارمزد ۵ درصد برای واحدهای شهری اختصاص داده شد تا برای جبران خسارات وارد شده شهروندان این استان‌ها عملیاتی شود.

تصویب برنامه جامع اصلاح نظام اداری در ۸ سرفصل

نوبخت تاکید کرد: امروز همچنین بخشی از مصوبه هیات وزیران در مورد رسیدگی و تصویب برنامه جامع اصلاح نظام اداری بود و با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام اداری از سوی رهبری٬ قانون مدیریت خدمات کشوری و نقشه راه اصلاح نظام اداری دولت برای اینکه مردم در امور اداری و کارهای مربوط به خود مشارکت کنند و همچنین برای اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی و تعاونی‌ها فعال‌تر عمل کنند و برای چابک‌سازی ساختار دولت، توسعه دولت الکترونیک و جلوگیری از مراجعات حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی و تسریع در انجام کار‌ها و ارائه خدمت بی‌منت به مردم و پاسخگویی به آن‌ها برنامه جامعی در ۸ سرفصل به تصویب رسید.

سخنگوی دولت با اشاره به ۸ سرفصل این برنامه جامع یادآور شد: فصل اول مرتبط با مهندسی نقش و ساختار دولت بود، سرفصل دوم توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری، سرفصل سوم مربوط به خدمات در فضای رقابتی و سرفصل چهارم در خصوص چگونگی مدیریت سرمایه انسانی است.

وی افزود: در سرفصل پنجم فناوری‌های مدیریتی و ساز و کار آن به تایید رسید و در سر فصل ششم توسعه فرهنگ سازمانی مشخص شده است همچنین صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری در سر فصل هفتم٬ و نظارت ارزیابی در سر فصل هشتم پیش‌بینی شده است.

محمدباقر نوبخت گفت: به این ترتیب با تصویب این برنامه و کارگروهی که برای تدوین آیین‌نامه زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل می‌شود٬ امیدواریم بتوانیم نظام اداری موجود را که از کارایی لازم برخوردار نیست و نمی تواند به درستی مطالبات و انتظارات مردم را تحقق ببخشد٬ اصلاح کنیم و با اجرای این برنامه گامی درجهت اصلاح نظام اداری موجود برداشته باشیم.

انتقاد از یک خبرگزاری به خاطر انتشار مطالب دروغ

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سخنگوی دولت با انتقاد از سایتی که مصوبه محرمانه ستاد تدابیر ویژه را منتشر کرده بود، گفت: البته این مصوبه نامه‌ای بود که دیوان محاسبات به مجلس نوشته بود و اگرچه قید محرمانه نداشت٬ اما انتظار از آن سایت که نام خبرگزاری را هم دارد این است که در شرایط تحریم یک مطلب سری را که قابل سوءاستفاده توسط دشمنانمان است را منتشر نکند اما این سایت برای بار دیگر مطلب دروغی را اعلام کرد.

وی افزود: این سایت اعلام کرد که دولت ۴.۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است. بنابراین لازم است که ضمن تکذیب مجدد این مساله عنوان کنم که هیچ برداشتی با این عنوان از سوی دولت از صندوق توسعه ملی صورت نگرفته است.

نوبخت گفت: در نامه مذکور که سایت مورد نظر منتشر کرده توضیح داده شده که این ۴.۱ میلیارد دلار به چه ترتیبی استفاده شده است. در این نامه تصریح شده که از این رقم چه میزان به خزانه رفته و چقدر به عنوان عیدانه به صندوق توسعه ملی داده شده همچنین ۲۰ درصد سهم صندوق و ۶ درصد سهم فاینانس برای این صندوق واریز شده است.

وی ادامه داد: با این توضیح نشان داده می‌شود که این ۴.۱ میلیارد دلار ناشی از فروش نفت و میعانات گازی است و متعلق به بانک مرکزی است بنابراین نه تنها چیزی از صندوق برداشت نشده بلکه طبق همین نامه حدود ۹۱ میلیون دلار نیز به حساب صندوق واریز شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در این پروسه اقدامات کاملا قانونی انجام شده است گفت: نمی‌دانم چه کسانی پشت این مساله هستند که این مطالب غیرواقعی را به دولت نسبت می‌دهند اگر قرار باشد که ما برداشتی انجام دهیم قطعا مسیرهای قانونی را طی می‌کنیم. ما برداشتی از صندوق نداشتیم بلکه تنها پول نفت را تقسیم کرده‌ایم.

وی گفت: مشخص نیست چرا برخی می‌خواهند ذهن جامعه را مرتب درگیر این مساله کنند که دولت کار خلاف قانون و رویه انجام می‌دهد. ما هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده‌ایم. این اقدام در شرایط تحریم ودر چارچوب قانون صورت گرفته است مبلغ ۴.۱ میلیارد دلار نیز موجودی صندوق توسعه ملی نبوده بلکه محصول فروش نفت خودمان بوده است.

نوبخت تاکید کرد: مشخص نیست چرا باید هر جلسه٬ انرژی ما گرفته شود که اعلام کنیم این مبلغ را از صندوق توسعه ملی برداشت نکرده‌ایم. البته افشای این سند سری را نیز دستگاه‌های قانونی باید خودشان تحت پیگرد قرار دهند با این وجود من آمادگی این را دارم هر دستگاه نظارتی اگر مدعی است که این مبلغ توسط دولت از صندوق توسعه ملی برداشته شده است با آن در حضور رسانه‌ها مذاکره کند تا مستند به اسنادی که دارم پاسخ‌های لازم را بدهم.

وی گفت: نباید در این شرایط کاری کرد که ما مجبور باشیم مدام برای پاک کردن ذهن جامعه اطلاعاتی بدهیم که ارائه آن نیز لزومی ندارد. لازم نیست که افراد آن طرف مرز‌ها باخبر شوند و بدانند که ما در شرایط تحریم از چه ساز وکارهایی استفاده می‌کنیم.

نوبخت با بیان اینکه صندوق توسعه ملی تنها زیر نظر قوه مجریه نیست گفت: از قوه قضاییه نیز در این صندوق حضور دارند. اسناد این صندوق طوری نیست که برداشت ۴.۱ میلیارد دلار را کتمان کرد. مطمئن باشید چنین حرفی بسیار کذب و غیرمستند است اما عده‌ای ممکن است هر چه ما می‌گویم باز هم حرف خودشان را بزنند اما باز هم می‌گویم این حرف صحت ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز