خبرگزاری کار ایران

بهبود چشمگیر شاخص های آماری بانک مرکزی نسبت به چند سال اخیر

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۶۴۸

درصد تغییر ماهانه شاخص تولید کننده در مهرماه به ۰.۲ درصد رسید که کمترین سطح در سال جاری بوده است.

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی از روند بهبود چشمگیر شاخص های مختلف آماری این بانک نسبت به چند سال گذشته خبر داد و گفت: درصد تغییر ماهانه شاخص تولید کننده در مهرماه به ۰.۲ درصد رسید که کمترین سطح در سال جاری بوده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علیرضا مقتدایی افزود: علاوه بر این، درصد تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل با نرخی معادل ۱۴ درصد به کمترین میزان خود در ۴۶ ماهه گذشته رسیده است. همچنین درصد تغییر میانگین شاخص بهای تولید کننده در ۱۲ ماه گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز در مهرماه به ۱۹ درصد رسیده که کمترین مقدار از فروردین ۱۳۹۰ به بعد بوده است.

وی در زمینه شاخص بهای تولیدکننده در مهر ماه ۱۳۹۳، تصریح کرد: شاخص بهای تولید کننده در ایران در مهر ماه ۱۳۹۳ به عدد ۲۰۶.۶ رسید. شاخص مذکور در مهرماه ۱۳۹۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل آمارهای اقتصادی خاطرنشان کرد: این شاخص در دوازده ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۲ به میزان ۱۹.۰ درصد افزایش نشان می دهد

وی ادامه داد: شاخص بهای تولیدکننده(PPI) تصویری از تغییر سطح قیمت ها در کالاهاو خدمات مورد نیاز برای تولید را ارائه می نماید. به طور معمول، انتظار می رود تغییرات در شاخص قیمت تولیدکننده، با یک وقفه زمانی در شاخص قیمت مصرف کننده(CPI) منعکس شود لذا می توان تغییرات شاخص بهای تولیدکننده را بیانگر تحولی مناسب در زمینه تغییرات آتی شاخص بهای مصرف کننده دانست.

مدیرکل آمارهای اقتصادی اظهار داشت: با تغییر در فرایند تولید و محاسبات آمارهای اقتصادی در مرحله اول، زمان انتشار شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی را در شرایط عادی به پنج روز کاری پس از پایان هر ماه و زمان انتشار شاخص بهای تولیدکننده را به ۸ روز کاری پس از پایان هر ماه رسانده ایم.

وی در پایان در زمینه انتشار به موقع آمارهای اقتصادی گفت: این موضوع براساس توصیه معاونت اقتصادی بانک مرکزی انجام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز