خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی:

۲۵۵ هزار نفر در یک ماه‌نیم اخیر وام ازدواج دریافت کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۹۳۹

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان این مطلب که ۲۵۵ هزار نفر در یک ماه‌ونیم اخیر وام ازدواج دریافت کرده است، تعداد افراد در صف ازدواج را ۹۵۵ هزار نفر اعلام کرد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان این مطلب که ۲۵۵ هزار نفر در یک ماه‌ونیم اخیر وام ازدواج دریافت کرده است، تعداد افراد در صف ازدواج را ۹۵۵ هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از بانک مرکزی، یکی از موضوعاتی که امروزه سیستم بانکی با آن مواجه است، محدودیت منابع و اعتبارات است. این محدودیت‌ها در مواردی چون قرض الحسنه بیشتر به چشم می‌خورد. به ویژه اگر محل مصرف این منابع، حوزه حساسی همچون ازدواج جوانان باشد. در سال‌های اخیر فزونی یافتن تعهدات بانک‌ها و کاهش چشمگیر منابع قرض الحسنه سبب شد این منابع، جوابگوی مصارف نباشد. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از اهم اقدامات و برنامه‌های آتی این بانک در جهت رفع این موانع و اولویت‌های اعتباردهی بانک مرکزی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ سخن گفته است:

تکلیف افرادی که در سامانه قرض الحسنه ازدواج ثبت نام نموده‌اند و تا پایان سال به حدود دو میلیون نفر می‌رسند، چه زمانی مشخص می‌شود؟
از ابتدای سال جاری پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در جریان بوده و حسب تأکیدات بعمل آمده، از عید سعید فطر در پرداخت آن نیز تسریع شده است به طوری که در چهار ماه اول سال جاری تعداد ۲۲۴،۴۳۸ فقره تسهیلات پرداخت شده و در یک ماه و نیم اخیر(ابتدای مرداد تا ۱۳۹۳/۶ / ۲۴) بالغ بر۲۵۵،۷۸۷ نفر(مجموعاً تعداد ۴۸۰،۲۳۵ نفر در سال جاری) پرداخت شده است و بانک سامان نیز در سال جاری به سامانه موصوف پیوسته و تلاش شده است طی یکی دو ماه آتی سایر بانک‌های خصوصی که جذب منابع قرض الحسنه دارند هم به این سامانه بپیوندند تا روند ثبت نام و اعطای تسهیلات به متقاضیان تسریع شود.
ضمناً به دنبال پیگیری‌های بعمل آمده، بانک انصار از تاریخ۱۳۹۳/۶ / ۲۷ جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان در استان تهران در سامانه ازدواج آغاز به فعالیت خواهد کرد.

در حال حاضر، چه میزان برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کمبود منابع دارید؟
با توجه به تعداد متقاضیان در صف و افزایش ثبت نام روزانه برای تسهیلات ازدواج، تعداد متقاضیان در صف تا تاریخ ۱۳۹۳/۶ / ۲۴ تعداد ۹۵۵،۵۴۸ نفر می‌باشد و پیش بینی شده است در شش ماهه دوم سال جاری با احتساب متقاضیان در صف کنونی، تعداد متقاضیان دریافت تسهیلات حدوداً به ۱،۵۰۰، ۰۰۰ نفر بالغ گردد که با فرض سقف فردی ۳۰ میلیون ریالی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جمعاً به میزان ۴۵،۰۰۰ میلیارد ریال منابع قرض الحسنه مورد نیاز است.

برنامه شما برای تجهیز منابع قرض الحسنه چیست؟
در سال ‌های گذشته رشد سپرده‌های قرض الحسنه روند کاهشی گرفته، به طوری که برای اولین بار در ده سال اخیر، رشد این سپرده‌ها در سال ۱۳۹۲ منفی شد و از عمده دلایل منفی شدن رشد سپرده‌های قرض الحسنه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- کاهش فرهنگ پس انداز قرض الحسنه
- محول نمودن حجم بالای تکالیف قرض الحسنه بدون در نظر گرفتن توان و منابع قرض الحسنه در دسترس سیستم بانکی.
- جاذبه کمتر سپرده‌های پس انداز قرض الحسنه برای سپرده گذاران(سپرده‌گذاری با نرخ سود بالا‌تر جذابیت بیشتری برای سپرده گذاران دارد)
بر این اساس، در راستای تجهیز و افزایش منابع قرض الحسنه می‌توان راهکارهای زیر را عنوان نمود:
- پیشنهاد به دستگاههای مرتبط از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ائمه جمعه و جماعات محترم و… مبنی بر تبلیغ فرهنگ قرض الحسنه.
- لزوم فعالیت بیشتر بانک‌ها به منظور تبلیغ در جذب منابع قرض الحسنه.
- با توجه به محدودیت منابع قرض الحسنه سیستم بانکی و حجم بالای تکالیف قرض الحسنه محوله به بانک‌ها در سا لهای اخیر، به مجلس و دولت پیشنهاد شده است نسبت به عدم تعیین تکالیف قرض الحسنه از محل منابع موصوف اقدام نمایند(در قالب قوانین بودجه سنوات بعد) تا منابع محدود قرض الحسنه با توجه به تأکیدات مقامات عالی کشور مبنی بر حمایت از جوانان، به اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اختصاص یابد.
- به بانک‌های خصوصی نیز تکلیف شده است بخشی از منابع سپرده‌های قرض الحسنه خود را در سامانه ازدواج اعطا نمایند که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری بانک‌های خصوصی که نسبت به جذب منابع قرض الحسنه اقدام می‌نمایند، به سامانه ازدواج متصل شوند.

برخی رسانه‌ها پیشنهاد نموده‌اند از ظرفیت موسسات نیز در این زمینه استفاده شود. آیا چنین رویکردی امکان پذیر است؟
از سال گذشته بانک مرکزی حسب پیگیری‌های مکرر خواستار پیوستن بانک‌های خصوصی به سامانه قرض الحسنه ازدواج شد و در این راستا، بانک‌های پارسیان، سامان و انصار به سامانه ازدواج متصل گردیده‌اند، ضمن اینکه اغلب بانک‌های خصوصی نیز آموزش‌های لازم جهت اتصال به سامانه قرض الحسنه ازدواج را گذرانده و در شرف اتصال به سامانه قرض الحسنه ازدواج می‌باشند.
ضمناً موسسات اعتباری مجوز جذب سپرده قرض الحسنه را ندارند تا نسبت به پیوستن به سامانه ازدواج اقدام نمایند.

پس از اعلام دکتر نوبخت مبنی بر پرداخت تسهیلات ازدواج پس از عید فطر، آیا گشایشی در این زمینه حاصل شده است؟
به دنبال هماهنگی‌های بعمل آمده با دولت، از زمان اعلام ایشان(پس از عید سعید فطر) و هماهنگی و تلاش‌های بعمل آمده، در زمینه پرداخت تسهیلات موصوف تسریع گردیده است به طوری که در یک ماه و نیم اخیر(ابتدای مرداد تا ۱۳۹۳/۶ / ۲۴) بالغ بر ۲۵۵،۷۸۷ نفر از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره‌مند گردیده‌اند.

در صورت امکان، آماری از عملکرد سامانه ازدواج را ارائه نمایید؟
از ابتدای راه اندازی سامانه در سال ۱۳۸۸ تا تاریخ۱۳۹۳/۶ / ۲۴ مجموعاً تعداد ۵،۸۴۴، ۷۹۶ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به شرح ذیل پرداخت گردیده است.
- تا پایان سال ۱۳۸۸ تعداد ۹۶۳.۴۴۶ فقره.
- سال ۱۳۸۹ تعداد ۱.۱۶۷. ۷۶۲ فقره.
- سال ۱۳۹۰ تعداد ۱،۳۱۶، ۲۴۱ فقره.
- سال ۱۳۹۱ تعداد ۹۸۶،۳۴۳ فقره.
- سال ۱۳۹۲ تعداد ۹۳۰،۷۶۹ فقره.
- از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۳۹۳/۶ / ۲۴تعداد ۴۸۰،۲۳۵ فقره.

تسهیلات تکلیفی به کجا ختم شد؟ آیا می‌توان افقی را برای برداشته شدن این بار از دوش بانک مرکزی و بانک‌ها تعیین کرد؟
در حال حاضر عمده تسهیلات تکلیفی قانونی به شرح ذیل می‌باشد:
- پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه جهت آزاد سازی زندانیان معسر و نیازمند(بند «ب» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور).
- پرداخت ۱۴۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه جهت اشتغال مددجویان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی(بند «ج» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور).
- پرداخت ۳۰،۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه جهت اشتغال مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور(بند «د» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور).
- پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه جهت ودیعه مسکن(موضوع قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن).
- پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع عادی بانک‌ها جهت مشاغل خانگی(موضوع قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی)
- پرداخت مبلغ ۴.۶۹۳ میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک‌ها برای تأمین نقدینگی خرید تضمینی گندم داخلی به شرکتهای آرد و نان و تعاونیهای خصوصی در سال ۱۳۹۲.
- پرداخت مبلغ ۲۹.۰۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک‌ها برای تأمین نقدینگی خرید تضمینی گندم داخلی در سال ۱۳۹۳
- مجوز اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی بانک‌ها به مبلغ ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال جهت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال ۱۳۹۳.
- تمهیدات لازم جهت اعطای تسهیلات به مبلغ ۴.۰۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک‌ها در سال ۱۳۹۳ برای تهیه و تدارک نهاده‌های کشاورزی.(لازم به ذکر است بر اساس رای مقدماتی هیأت تطبیق، مصوبه هیأت دولت در خصوص موضوع فوق مورد ایراد قرار گرفته است)
- پرداخت سالانه تسهیلات برای بازسازی و نوسازی ۲۰۰،۰۰۰ واحد مسکونی روستایی با نرخ‌های یارانه‌ای
- تخصیص تسهیلات برای بازسازی و نوسازی ۲۰۰،۰۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری
- تخصیص منابع بانکی جهت بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از حوادثقهری
بنابراین، بسیاری از تکالیف یاد شده می‌تواند در صورت بهبود وضعیت بودجه، از محل منابع دولت تأمین شود که در حال پیگیری و لحاظ آن در قوانین بودجه سنوات آتی هستیم.

نقش بانک مرکزی و پیشنهادات این بانک در بسته خروج از رکود تورمی چیست؟
- ایجاد ثبات اقتصادی و ثبات نرخ ارز.
- پایین نگه داشتن انتظارات تورمی جهت ایجاد بستر سرمایه‌گذاری.
- توجه به کالاهای باکیفیت که قابلیت صادرات دارند.
- حمایت از تولید با استفاده از منابع مالی به غیر از بانک مرکزی و سیستم بانکی(بازار سرمایه)
- تقویت بورس و ارائه ابزارهای جدید از آن طریق.
- افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها بدون اتکا به منابع بانک مرکزی از طریق:
●افزایش سرمایه بانکهای دولتی.
● بازپرداخت بدهی مؤسسات و شرکتهای دولتی به سیستم بانکی جهت افزایش توان بانک‌ها در ارائه تسهیلات جدید. دستگاههای بدهکاری که بدهی خود را پرداخت نمایند می‌تواند تسهیلات جدیدی را جهت اجرای طرحهای نیمه تمام و جدید خود از سیستم بانکی اخذ نمایند.
● فروش دارائی‌ها و اموال مازاد بانک‌ها.
- استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و حذف موانع جذب این سرمایه‌گذاری‌ها از جمله قوانین و مقررات دست و پا گیر و… از سوی کلیه دستگاه‌ها.
- تلاش جهت فعال نمودن مجدد فاینانس کشور چین با توجه به شرایط خاص کشور و تحریم‌های موجود.
- طبقه بندی و اولویت بندی طرح‌ها و اجرایی نمودن طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام که از پیشرفت فیزیکی بالاتری برخوردار هستند و اجرای طرحهای بالا دستی
- واگذاری شرایط انتشار اوراق گواهی سپرده(عام و خاص) به بانک مرکزی.
- تعیین سقف نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی و شرکتهای لیزینگ در سطح ۲۲ درصد.
- تعیین نسبت سپرده قانونی بانکهای تجاری به صورت یکسان برای انواع سپرده(۵/۱۳%)
- نرخ سود اوراق مشارکت شرکتهای دولتی، شهرداری‌ها و دولت در حد ۲۲ درصد تعیین گردید.
- استفاده از ظرفیت گواهی سپرده خاص در تأمین منابع مالی طرحهای تولیدی
- سپرده گذاری از منابع صندوق توسعه ملی نزد بانک توسعه صادرات ایران حداقل به میزان یک میلیارد دلار در جهت تقویت صادرات غیرنفتی
- توسعه فعالیت لیزینگ با اولویت کالاهای بادوام و سرمایه‌ای

اولویت‌های اعتباردهی بانک مرکزی در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ چیست؟
- توجه به توان تسهیلات دهی بانک‌ها، لازم است در تنظیم سیاستهای اعتباری به توان تسهیلاتی بانک‌ها توجه گردد و از اعمال فشار بر بانک‌ها برای اعطای تسهیلات بیشتر از منابع آن‌ها اجتناب شود.
- با توجه به ظرفیت‌های خالی موجود، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و اعطای تسهیلات به طرح‌هایی که از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار هستند، در اولویت می‌باشد که این مهم نقش موثری در خروج از رکود دارد.
- پیش بینی می‌شود بازبینی نرخهای سود بانکی تاثیر معنی‏داری در تقویت واسطه‌گری مالی بانک‌ها و افزایش انگیزه آن‌ها برای تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی داشته باشد.
- اولویت اعطای تسهیلات قرض الحسنه به تکالیف قرض الحسنه مندرج در قوانین و ازدواج.

آیا در سال جاری نیز انتشار اوراق مشارکت خواهیم داشت. درصورت مثبت بودن، آیا به روال سابق منتشر خواهد شد یا اینکه انتشار به صورت الکترونیکی خواهد بود؟
- انتشار اوراق مشارکت برای اجرای سیاست‌های پولی تابع نظرات بخش اقتصادی بانک و تصویب کمیسیون اعتباری بانک مرکزی است.
- با توجه به نصب و راه اندازی سامانه اوراق بهادار الکترونیکی، درصورت موافقت مقامات بانک، انتشار به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
- همچنین نظر به اینکه موضوع اتصال شبکه بانکی کشور به سامانه یادشده در دستور کار بانک قرار دارد مقرر شده است طی برنامه زمان بندی، اتصال شبکه بانکی از سوی شرکت پیمانکار انجام پذیرد. به این ترتیب هرگونه انتشار اوراق بهادار با مجوز بانک مرکزی در بازار پول از محل قانون بودجه نیز به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز