خبرگزاری کار ایران

سه میلیون POSدر کشور وجود دارد / پذیرنده‌ها بابت پول خود در بانک‌ها سود دریافت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۵۶۰

هزینه‌های شرکت پرداخت مستقل از بانک‌ها است و این شرکت‌ها باید هزینه‌های خود را جبران کنند که گرفتن این کارمزد‌ها راه حل جبران این هزینه‌ها است.

پیش از ظهر امروز فعلان بانکی برسر یک میز گرد هم امدند تا در خصوص آخرین وضعیت دستگاه های خودپرداز با یکدیگر به گفتگو بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشستی که پیش از ظهر امروز در خصوص کارمزد دستگاههای کارت خوان برگزار شد، رستم شاه گشتاسبی، مدیر عامل پرداخت الکترونیک ملت گرفتن کارمزد از پذیرنده‌ها را در راستای هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: رایگان بودن ارائه این خدمات برای زمانی بود که هنوز فرهنگ سازی برای استفاده از خدمات الکترونیک بانک‌ها صورت نگرفته بود.

وی افزود: هزینه‌های شرکت پرداخت مستقل از بانک‌ها است و این شرکت‌ها باید هزینه‌های خود را جبران کنند که گرفتن این کارمزد‌ راه حل جبران این هزینه‌ها است.

مدیر عامل پرداخت الکترونیک ملت با بیان این مطلب که به دلیل رایگان بودن این خدمات مغازه دارها اهمیتی به دستگاههای کارت خوان نمی‌دهند، افزود: هر مغازه حدود ۶ تا ۷ دستگاه دارد که هزینه آن‌ها را بانک مرکزی از بیت المال پرداخت می‌کند در صورتی اگر قرار بود برای هر کدام از این دستگاه‌ها هزینه‌ای را پرداخت کنند، مطمئنا برخورد کنونی را آن‌ها نداشتند.

شاه گشاسبی ادامه داد: این روند باید به مسیر اولیه خود برگردد و هدفمند شود که تنها با پرداخت هزینه از سوی پذیرنده‌ها این امر ممکن خواهد بود. همچنین ازآنجا که با راه اندازی دستگاههای کارت خوان ریسک جابجایی برای مغازه دار‌ها به صفر رسیده است آن‌ها باید هزینه آن را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه پذیرنده‌ها بابت پول خود در بانک‌ها سود دریافت می‌کنند، افزود: مبلغی که از محل کارتخوان‌ها به حساب پذیرنده‌ها واریز می‌شود به آن سود تعلق می‌گیرد و اینکه آن‌ها بابت خدماتی که در یافت می‌کنند هزینه‌ای را پرداخت نکنند منطقی نیست.

در ادامه این نشست میردامادی مدیر عامل پرداخت نوین آرین با بیان این مطلب که این شبکه هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیمی را دارد، افزود: امنیت شبکه، ‌شبکه فروش و حسابداری هزینه‌هایی هستند که در حال حاضر از جیب مالیات دهندگان پرداخت می‌شود.

وی افزود: هزینه سرویسی که یک بخش جامعه از آن استفاده می‌کنند باید توسط‌‌ همان بخش پرداخت شود همچنین در جامعه کنونی که در حال رشد است باید تلاش برای توسعه ابزار مبادلات الکترونیکی شود که این مهم بدون پرداخت هزینه‌های آن ممکن نخواهد بود.

مدیر عامل پرداخت نوین آرین ادامه داد: با نگاهی به اطراف به این نتیجه می‌رسیم که این اتفاق در همه جای دنیا افتاده است و در کوتاه مدت ممکن است دستگاههای کارت خوان از سوی صنوف جمع آوری شود اما با توجه به اینکه هر روز به حجم نقدینگی اضافه می‌شود حذف پایانه تنها یک تهدید از سوی آن‌ها است.

میر دامادی با طرح این سوال که چرا صنوف در برابر پرداخت هزینه خدماتی که در یافت می‌کند مقاومت می‌کنند، افزود: آن‌ها باید مقایسه‌ای داشته باشند که داشتن کارت خوان برای آن‌ها بهتر است یا خیر؟، که البته این مقاومت در بعضی از بخش‌های اصناف پررنگ‌تر است و درکلان اصناف وجود ندارد.

حسین‌نژاد مدیر عامل پرداخت الکترونیک سامان نیز با بیان این مطلب که باید به این موضوع در مسیر ملی نگاه کنیم، افزود: درحال حاضر سه میلیون POSدر کشور وجود دارد که به دلیل مدلی که وجود داشته است صددرصد هزینه‌های آن را بانک‌ها پرداخت می‌کنند.

وی هزینه هرتراکنش را ۴۰۰ تومان دانست و افزود: بخشی از این هزینه باید متوجه پذیرنده که دریافت کننده این خدمات است شود. اما این هزینه‌ها از محل نادرست بانکی پرداخت می‌شود.

وی درخصوص نقش شاپرک در بانکداری الکترونیک، گفت: این شرکت در طول دو سال فعالیت خود موفق به جدا کردن سیستم شبکه الکترونیک از بانک‌ها شد که در ادامه فعالیت خود باید شفاف سازی کارمزد‌ها و استقلال PSP‌ها از بانک‌ها را مد نظر قرار دهد که این مهم از طریق جدا سازی در آمدهای شرکت PSP از بانک‌ها مقدور خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز