خبرگزاری کار ایران

باحضور وزرای امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی و رییس کل بانک مرکزی؛

صورت های مالی منتهی به پایان سال ۱۳۹۲ بانک مسکن تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۲۵۸

مجمع عمومی عادی سالیانه بانک مسکن که درمحل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد؛ صورت های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ بانک مسکن بدون بند حسابرسی به تصویب اعضای مجمع رسید.

باحضور وزرای امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اعضای مجمع، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و جمعی از مدیران بانک مسکن صورت های مالی منتهی به ۲۹اسفند ۱۳۹۲ بانک مسکن به تصویب رسید.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، مجمع عمومی عادی سالیانه بانک مسکن که درمحل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد؛ صورت های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ بانک مسکن بدون بند حسابرسی به تصویب اعضای مجمع رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی: بانک مسکن بانک خوب و منضبطی در سیستم بانکی است

طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با ابراز خرسندی از اینکه گزارش های حسابرسی با صراحت و شفافیت ارایه می شود گفت: سازمان حسابرسی نقش مهمی در شفاف سازی گزارش های مالی و فعالیت سازمان ها دارد.

وی بانک مسکن را بانکی خوب و منضبط در سیستم بانکی عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح مسکن مهر بانک مسکن با چالش هایی روبرو شده است که با رفع این چالش ها و درایت مدیران آن به جایگاه اصلی و تخصصی خود برمی گردد.

طیب نیا با اشاره به تاکید رییس جمهور درخصوص حل مشکلات مسکن مهر و تسریع در وصول اقساط مسکن مهر گفت: حل مشکلات مسکن مهر مربوط به سایر نهادها نیز می باشد و اتخاذ راهکارهای مربوطه نه تنها به بانک مسکن بلکه به وزارت راه و شهرسازی و…نیز مرتبط می باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بانک ها باید برنامه راهبردی برای فعالیت خود داشته باشند تاکید کرد: داشتن برنامه راهبردی یکی از اولویت های اصلی بانک هاست و در راس آن افزایش شفافیت در فعالیت ها، یکپارچه سازی سیستم ها، انضباط مالی و افزایش تولید کشور است. مادامی که بانک ها از عملیات اصلی خود سوداور نشوند نباید انتظار داشت از بنگاه داری خارج شوند و یا در عملیات خود پایداری داشته باشند.

از این رو مجموعه ای از تصمیم ها که بتوانند عملیات اصلی بانکداری را سودآور کنند برای بانک ها در نظر گرفته شده است. باید به سمتی حرکت کنیم که بانک ها کار اصلی و واقعی بانکداری را به شکل تخصصی و حرفه ای انجام دهند این خواسته عمومی جامعه، دولت و مقام معظم رهبری است.

وی افزود: بانک مسکن این برنامه راهبردی را به صورت مطلوب دنبال کرده است تا از تمام توان و ظرفیت برای تقویت تولید کشور به خصوص در بخش مسکن استفاده کند از این رو تشکر خود و وزیر راه و شهرسازی را از هیات مدیره و کارکنان بانک مسکن اعلام می کنیم.

رییس کل بانک مرکزی: بانک مسکن به عنوان الگو در سیستم بانکی در پیاده سازی حاکمیت شرکتی است

ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی نیز به عنوان سخنران بعدی مجمع عمومی سالیانه بانک مسکن، از بانک مسکن به عنوان الگو در سیستم بانکی در پیاده سازی سیستم حاکمیت شرکتی نام برد.
وی گفت: مدیران بانک مسکن با درایت کامل توانستند این سیستم را به منظور ایجاد سلامت اداری و استانداردسازی در فعالیتها به خوبی به اجرا درآورند و از این نظر سایر بانک ها می توانند از بانک مسکن الگوبرداری کنند.
سیف در ادامه با اشاره به روند فعالیتهای بانک مسکن ابراز امیدواری کرد: این مسیر مثبت برای اصلاح شرایط بانک مسکن استمرار پیدا کند.
وی وجود رقابت نادرست در سیستم بانکی را باعثکاهش حاشیه سود بانک ها عنوان کرد و اظهار داشت: با تدابیر در نظر گرفته شده این رقابت ناسالم برای افزایش نرخ سود سپرده ها که باعثافزایش قیمت تمام شده پول می شد از بین رفت.

وزیر راه و شهرسازی: فعالیت های بانک مسکن قابل تقدیر است

همچنین در این نشست آخوندی، وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی با تقدیر از بانک مسکن در برگزاری مجمع گفت: فعالیت بانک مسکن در کنار عمل به تعهدات دولت به خصوص در بخش مسکن مهر قابل تقدیر است.

وی ابراز امیدواری کرد با تایید بیانیه ماموریت، بانک مسکن بتواند به ماموریت اساسی خود طبق اساسنامه که فعالیت تخصصی در بخش مسکن است بپردازد و از این طریق به مردم و کارکنان بانک مسکن بازگشت بانک به عملیات قانونی خود را به صورت شفاف اعلام می کنیم.

پورمحمدی: بانک مسکن بهترین نیروی انسانی در سیستم بانکی رادارد

پورمحمدی نیز طی سخنانی بانک مسکن را بانکی با نزاکت عنوان کرد که دارای تقریبا ۱۳ هزار نفر پرسنل که از بهترین نیروی انسانی در سیستم بانکی هستند می باشد.

وی گفت: با وجود اینکه فشار فعالیت ها در بخش مسکن و درکنار آن مسکن مهر بر دوش همین نیروی انسانی بانک مسکن است، ولی این بانک رویکرد منضبطی در این خصوص دارد که قابل تقدیر است.

پورمحمدی افزود: یک سوم مسکن بعد از انقلاب با حمایت بانک مسکن شکل گرفت که از این طریق بانک مسکن کمک شایسته ای به توسعه کشور کرده است.

وی یادآور شد: مدیریت ۱۰میلیون مشتری، صدور ۶ میلیون کارت تسهیلات و داشتن مطالبات زیر ۲ درصد کار بسیار عظیمی است که بانک مسکن از عهده آن برآمده است.

بت شکن: منابع بانک مسکن در سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است

در ادامه این مجمع محمد هاشم بت شکن، مدیرعامل بانک مسکن نیز طی سخنانی به ارایه عملکرد بانک مسکن طی سال ۱۳۹۲ در بخش های مختلف پرداخت.

وی با اشاره به اینکه بانک مسکن در حال حاضر دارای ۱۲۴۱ شعبه و ۱۹ باجه در سراسر کشور می باشد گفت: سهم بانک از سپرده های بانکی کشور ۷درصد و به لحاظ تسهیلات در رتبه نخست می باشد.

بت شکن مانده سپرده های بانک مسکن در پایان سال گذشته را ۳۰۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد که نسبت به سال ۹۱ معادل ۲۰درصد رشد داشته است. همچنین مانده تسهیلات خالص اعطایی نیز ۸۲۱ هزار میلیارد ریال برشمرد که نسبت به پایان سال ۹۲ معادل ۱۴درصد رشد داشته است.

وی گفت: ۴۰درصد منابع بانک تعهدی است و ۶۰ درصد از سایر سپرده ها مثل بانک های تجاری است که به حساب های بلندمدت مربوط می باشد. همچنین طی سال ۹۲ تسهیلاتی بالغ بر ۲۷۰هزار فقره به مبلغ ۸۳ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. فروش اقساطی تعداد۳۸۵ هزار سهم الشرکه با مبلغی بالغ بر ۸۷ هزار میلیارد ریال نیز انجام شده است.

بت شکن نسبت تشکیل دهنده مطالبات غیرجاری بانک در پایان سال گذشته را شامل ۴۸درصد بخش ارزی، ۳۰درصد ریالی و ۲۲ درصد مسکن مهر عنوان کرد.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به فعالیت های بانک مسکن در بخش بانکداری الکترونیک گفت: درحال حاضر ۱۰ میلیون مشتری از خدمات الکترونیک بانک مسکن استفاده می کنند و تعداد حساب های الکترونیک بانک مسکن بالغ بر ۱۴میلیون فقره می باشد. ضمن اینکه بانک مسکن تعداد۶میلیون و ۶۷۰ هزار کارت تسهیلات برای مشتریان صادر کرده است.

وی نقش اجتماعی بانک مسکن را در حوزه مسکن مهر برشمرد که در این خصوص به دولت در اجرای سیاست های حاکمیتی دربخش مسکن کمک می کند. بانک مسکن تا پایان سال۹۲ بالغ بر ۴۷۷ هزار میلیارد ریال قرارداد تسهیلات با متقاضیان منعقد کرده است. تعداد ۱۰۴۵۰۰۰واحد مسکن مهر به مبلغ نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در قالب عقد فروش اقساطی تقسیط شده است. تسهیلات پرداختی در سال گذشته بالغ بر ۵۲ هزار میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل بانک مسکن درخصوص تامین اعتبار مالی مسکن مهر گفت: با درایت دکتر سیف رییس کل بانک مرکزی و نیز شورای پول و اعتبار، خط اعتباری ۲۰ساله در نظر گرفته شد هرچند طی سال های ۸۹ تا ۹۱ مبلغی از اعتبار دریافتی به بانک مرکزی پرداخت شده است که امیدواریم به بانک مسکن عودت داده شود. در مجموع اضافه برداشت های بانک به مبلغ ۴۵۰ هزار میلیارد ریال با تبدیل به خطوط اعتباری بلند مدت تعیین تکلیف شد.

بت شکن در ادامه درخصوص شفافیت و انضباط مالی در انجام فعالیت ها سخنانی بیان کرد و افشای تسهیلات کلان غیرجاری، شفاف سازی مطالبات غیرجاری بانک، شفاف سازی سرمایه گذاری خارجی از موارد شفافیت مالی عنوان کرد و اصلاح فعالیت های بین الملل بانک، تدوین سیاست های اعتباری بانک متناسب با منابع و امکانات، اصلاح حدود اختیارات ارکان اعتباری متناسب با ظرفیت ها، تدوین مدل اعتبار سنجی کامل مشتری، تقویت نظارت بر مصرف تسهیلات، تقویت حوزه حسابرسی، پیاده سازی و تقویت نظام حاکمیت شرکتی را از تدابیر پیشگیرانه در شفافیت مالی برشمرد.

وی در ادامه به بیان توفیقات و دستاورد های بانک در سال ۹۲ پرداخت وعنوان کرد: تعیین تکلیف اضافه برداشت های بانک، افزایش سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن، بازنگری و تغییر سند راهبردی و استراتژیک بانک با توجه به اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلان دولت تدبیر و امید و سند راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی، رشد ۲۰درصدی منابع، پرداخت بالغ بر ۲۸۵ هزار فقره تسهیلات، فروش اقساطی ۳۷۱ هزار واحد تسهیلات مسکن مهر، اصلاح ساختار شرکت های تابعه، اخذ نشان استاندارد بین المللی ارزش برند از اتحادیه اروپا، ارتقای خدمات بانکداری الکترونیک و امکان پرداخت تسهیلات از محل حساب صندوق و حساب ممتاز از جمله این دستاوردها است.

بت شکن در ادامه بیانیه و ماموریت بانک مسکن را به عنوان یک بانک تخصصی دولتی با رویکرد توسعه ای با رعایت قواعد بانکداری تشریح کرد و با قرائت این بیانیه به برنامه های مورد نیاز بازسازی ساختاری بانک در بخش های تقویت ظرفیت های تسهیلات دهی بانک، بازسازی ساختار مالی، پیاده سازی نظام حاکمیت شرکتی، سمت دهی به برنامه های اجرایی بانک در جهت پشتیبانی از سیاست های خروج از رکود بخش مسکن، اصلاح مدل کسب و کار متناسب با انتظارات راهبردی وزارتخانه های اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی اشاره کرد.

وی همچنین پیشنهاد هایی درخصوص ارتقای جایگاه بانک در مجمع ارایه کرد که از مهم ترین آنها می توان به تصویب بیانیه ماموریت و چهارچوب برنامه بازسازی ساختار بانک، افزایش سرمایه بانک تا ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، ایفای تعهدات باقیمانده مسکن مهر، یکسان سازی و اصلاح نرخ سود عقود مبادله ای و مدت قراردادهای اعتباری اولیه طرح مسکن مهر، تمرکز وجوه مالی وزرات راه و شهرسازی در بانک مسکن، تسویه مطالبات بانک مسکن از دولت، افزایش فوق العاده جذب کارکنان بانک، تعیین تکلیف سرمایه گذاری های خارجی و اعطای مجوز انتشار اوراق مشارکت اشاره کرد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز