خبرگزاری کار ایران

معاون مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:

لزوم مشارکت بخش خصوصی در تحقق اقتصاد مقاومتی

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۵۱۲

مدل اقتصاد مقاومتی براساس نیازهای کشور تدوین و در طراحی آن از نظرات برجسته ترین متخصصان و مدیران استفاده شده است، بنابراین از یک شعور و استعداد ملی برای تشخیص چارچوبهای فکری این مدل اقتصادی بهره گرفته شده است.

معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در قزوین بر لزوم مشارکت بخش خصوصی د ر تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری قزوین،' مجید قاسمی ' روز شنبه در کارگاه بررسی مفهومی اقتصاد مقاومتی که با حضور استاندار قزوین و مدیران دستگاه های اجرایی استان در سالن جلسات استانداری برگزار شد، افزود: مدل اقتصاد مقاومتی براساس نیازهای کشور تدوین و در طراحی آن از نظرات برجسته ترین متخصصان و مدیران استفاده شده است، بنابراین از یک شعور و استعداد ملی برای تشخیص چارچوبهای فکری این مدل اقتصادی بهره گرفته شده است.

وی اصلاح نظام مالی و کاهش نقش مدیریت دولتی را در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر دانست و گفت: برای تحقق این مدل اقتصادی باید از مشارکت بخش خصوصی استفاده کرد.


وی تاب آوری، تداوم فعالیت های کلیدی در بحران، قدرت دستیابی به تعادل، توانمندی در نوآوری بصورتی که در زمان بحران سرعت نوآوری بیشتر شود و نهادهای مدنی فعال برای جلب مشارکت عامه مردم در زندگی اقتصادی را از جمله ویژگی های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: برخلاف تصور برخی از افراد که این مدل را ریاضت اقتصادی می‌دانند، قدرت مقابله اقتصاد مقاومتی در چالش ها باعثمی شود که آسیب پذیری کمتری داشته باشد.


قاسمی ادامه داد: باید آسیب پذیری را در برابر تهدیدات به حداقل برسانیم تا تنش های ناگهانی نتواند در اقتصاد نوسان ایجاد کند.


وی ادامه داد: حفظ ماهیت و هویت اقتصاد، اصلاح مدیریت و نظام اداری، اصلاح زمینه فعالیت فعالان اقتصادی، احترام به محصولات ساخت داخل، تاکید بر فعالیت های دانش بنیان و سلامت اقتصادی از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی است.


قاسمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیاست های ما در بخش خصوصی ناقص است و بسیاری از سیاست‌های کنونی مورد همراستا با مدل اقتصاد مقاومتی نیست و باید اصلاح شود.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ هزار واحد تولیدی در کشور تعطیل و یا با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، گفت: امروز اقتصاد مبتنی بر نفت، کشور را به بیماری هلندی مبتلا ساخته که برای درمان آن تصور می‌شود که می توان تنها با تغییر سیاست های پولی این بیماری را درمان کرد، در حالی که این راه حل تنها اقتصاد و صنعت کشور را دچار مشکلات بیشتر می کند.


این مسوول با اشاره به شروع نهضت علمی در دانشگاه ها، اقتصاد دانش بنیان را یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و یادآور شد: استان قزوین یکی از استان های پر رونقی است که می تواند در ایجاد یک جهاد علمی دانش بنیان نقش ایفا کند.


قاسمی، جلب مشارکت های عموم مردم، تقویت نهادهای مدنی، تقویت توانمندی و بازدهی نیروی کار، استفاده از حداکثر ظرفیت های تولید، جلوگیری از تعطیل شدن واحدهای تولیدی و کارخانه های کشور، توجه به زندگی مردم جامعه، تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی، حداکثر کردن استفاده از امکانات و تجهیزات موجود در کشور، پایین آوردن آسیب پذیری کشور در جریان مبادلات با خارج، تامین شرایط و فعال سازی تمام امکانات و منابع مالی سرمایه های علمی انسانی کشور را از دیگر محورهای منحصر بفرد اقتصاد مقاومتی ذکر کرد.


این مسوول یادآور شد: یکی از موضوعات مهم در اقتصاد مقاومتی شناخت دقیق از ظرفیت های اقتصادی، تولید و حمایت از آنها و صرفه جویی در هزینه های عمومی است.


معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از حضور مردم نیز استفاده شود، افزود: خوشبختانه استان قزوین از ظرفیت های خوبی برای شکل گیری چنین مدل اقتصادی برخوردار است.


رییس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در ادامه این کارگاه گفت: آنچه مسلم است مدیران کشور باید بدانند که برای حل مشکلات و چالش ها، اقتصاد مقاومتی شرط بقا است و در صورت غفلت از اتفاقات در منطقه و جهان هیچ رشدی در آینده رخ نخواهد داد.


' محمدابراهیم مداحی ' با اشاره به اینکه ۲۴ مولفه در اقتصاد مقاومتی تهیه و تدوین شده است، افزود: آمایش سرزمین، یکی از مهمترین مولفه های آن است که با بررسی و شناسایی استعدادها، نقاط قوت و ضعف در بخش های کشاورزی و صنعت به جهش اقتصاد مقاومتی کمک می کند.


وی با اشاره به ظرفیت های گسترده و جایگاه ایران از نظر ذخیره نفت و گاز در بین کشورهای منطقه و دنیا اضافه کرد: ملت ایران با خودباوری و پیشینه تاریخی و تمدنی خود، می تواند به قله های پیشرفت دست یابد.


مداحی ادامه داد: برای پیشرفت و شکوفایی اقتصادی کشور باید اختیارات استانداری ها افزایش یابد، به گونه ای که استانداران در تخصیص اعتبارات سهم داشته باشند.


وی افزود: در حال حاضر بنگاه های بزرگ اقتصادی در استان ها مانند قزوین وجود دارند اما اتاق فرمان آنها در دست پایتخت است، در حالی که باید این بنگاه ها زیر نظارت استان ها باشند.


رییس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: موضوع دیگر اینکه عمر متوسط تصدی استانداران نیز باید افزایش یابد، زیرا میانگین عمر کوتاه تصدی استانداری، برنامه ها را با تاخیر مواجه می کند و صدمات زیادی به رشد و توسعه استان ها وارد می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز