خبرگزاری کار ایران

عدم هماهنگی میان بازار داخلی با بازار جهانی؛

آیا قیمت طلا اینبار کاهش می یابد؟

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۴۸۲

بهای انس جهانی در هفته گذشته کاهش ۳۰ دلاری داشته است اما تاثیر آن بر روی قیمت داخلی طلا و سکه ناچیز بوده است. این در حالی است که به کرات از سوی رییس اتحادیه طلا و جواهر این جمله را شنیده‌ایم که «قیمت طلا متاثر از بهای انس جهانی است» اما در عمل چیز دیگری را شاهد بودیم.

یک کار‌شناس اقتصادی در خصوص وضعیت قیمت طلا در طی هفته های آینده، گفت: پیش‌بینی می‌شود با کاهش نرخ تورم و توازن آن با نرخ سود سپرده، مردم اقدام به فروش طلای خود و سرمایه گذاری در بانک‌ها کنند. ضمن اینکه کاهش بهای انس جهانی نیز تاثیر خود را بر روی قیمت طلا خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهای انس جهانی در هفته گذشته کاهش ۳۰ دلاری داشته است اما تاثیر آن بر روی قیمت داخلی طلا و سکه ناچیز بوده است. این در حالی است که به کرات از سوی رییس اتحادیه طلا و جواهر این جمله را شنیده‌ایم که «قیمت طلا متاثر از بهای انس جهانی است» اما در عمل چیز دیگری را شاهد بودیم، هر زمان که بهای انس سیر صعودی داشته است به سرعت قیمت طلا و سکه در ایران افزایش پیدا کرده است، اما کاهش قیمت انس با تاخیر بر روی بهای طلای داخل اثر خود را گذاشته است، چیزی که کار‌شناسان اقتصادی از آن به عنوان «وقفه» نام می‌برند.

علی تقوی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب که در صورت تداوم روند نزولی بهای انس قیمت داخلی کاهش پیدا می‌کند، گفت: هزینه تمام شده طلا برای سازندگان بالا بوده است و آن‌ها نمی‌توانند با ضرر کالای خود را به فروش برسانند.

وی کاهشی بودن قیمت طلا را با وقفه دانست و ادامه داد: اگر کاهش قیمت تداوم پیدا کند و سازندگان با قیمت کمتری طلای خام را خریداری کنند؛ می‌توانند قیمت خود را پایین بیاورند.

تقوی در پاسخ به این سئوال که چرا افزایش بهای انس جهانی بر داخل اثر می‌گذارد اما بالعکس آن صادق نیست، گفت: زیرا یه عده در آن زمان طلای خود را عرضه نمی‌کنند چون پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند در صورتیکه فکر کنند کاهش دارد اقدام به عرضه می‌کنند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تصریح کرد: به دلیل مشکل اقتصادی مردم و اینکه نرخ سود بانکی پایین‌تر از نرخ تورم است باید قیمت طلا کاهش پیدا می‌کرد.

وی در خصوص آینده قیمت طلا، گفت: پیش‌بینی می‌شود با کاهش نرخ تورم و توازن آن با نرخ سود سپرده؛ مردم طلای خود را به فروشند و در بانک سرمایه گذاری کنند که با این روند شاهد کاهش قیمت طلا در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم بود.

تقوی علت کاهش بهای انس جهانی را «عرضه و تقاضا» دانست و افزود: علت کاهش تقاضا این است که استخراج زیاد افزایش عرضه طلا در بازار جهانی منجر شده و یا تقاضا کاهش داشته است همچنین جنگ و به هم ریختگی را نیز از عوامل کاهش تقاضا می توان تلقی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز