خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه آموزش عالی بانکداری؛

بانک های اسلامی فقط نمی توانند به حداکثر سود بی اندیشند

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۵۴۳

نظام بانکی ایران به دو دوره تقسیم می شود که در دوره اول الگوی بانکداری غرب با نگرش بهره در سیستم بانکی بود و در دوره دوم براساس حذف ربا پایه گذاری شد. البته نگرش به سیستم بانکی در هرکدام از دوره ها متفاوت بود.

رئیس موسسه آموزش عالی بانکداری از وجود ۵۱۸ میلیارد دلار از دارایی های بانک های اسلامی در ایران خبر داد و گفت: برخی برآوردها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۸کل دارایی های بانک های اسلامی بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد دلار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی رضوی صبح امروز(دوشنبه دهم شهریورماه) در بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی که با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و جمعی از مدیران بانکی در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شده بود به ایراد سخنانی پرداخت.

رئیس موسسه آموزش عالی بانکداری ضمن تأکید بر ضرورت ترویج بانکداری اسلامی در دنیا گفت: حجم دارایی‌ بانک‌های اسلامی در حال حاضر بیش از ۲ تریلیون دلار است البته باید این را در نظر گرفت که ایران مبدع بانکداری اسلامی است.

وی با بیان اینکه ایران با ۵۱۸ میلیارد دلار ۳۷ درصد ارزش کل دارایی های بانک های اسلامی دنیا را به خود اختصاص داده است، افزود: نظام بانکی ایران به دو دوره تقسیم می شود که در دوره اول الگوی بانکداری غرب با نگرش بهره در سیستم بانکی بود و در دوره دوم براساس حذف ربا پایه گذاری شد. البته نگرش به سیستم بانکی در هرکدام از دوره ها متفاوت بود.

رضوی با تاکید براینکه در نظام اسلامی کیفیت و جهت نظام بانکی تعیین می شود، ادامه داد: رشد تقاضا طی سه دهه اخیر برای این نوع بانکداری به گونه ای افزایش یافته که آنرا به صنعت پرطرفداری تبدیل کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بانک های اسلامی فقط نمی توانند به حداکثر سود بی اندیشند و باید به تعهدات اجتماعی خود عمل کنند، گفت: الان ۶۰۰ موسسه و بانک اسلامی در دنیا دارد که برخی برآوردها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۸کل دارایی های بانک های اسلامی بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد دلار خواهد شد البته این رقم هم اکنون ۱۸۰۰ میلیارد دلار می باشد.

رضوی با اشاره به تصویب قانون بانکداری بدون ربا در فروردین ۶۳ تصریح کرد: با این وجود بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی در اجرای بانکداری اسلامی از ایران جلوتر هستند و با انجام پژوهش‌های علمی به پیشرفت‌های قابل توجهی در توسعه بانکداری اسلامی رسیده‌اند.

به گفته وی، کشورهای اسلامی نظیر ایران، پاکستان، مالزی، اندونزی، اردن، مصر، قطر، بحرین، کویت، امارات، ترکیه و نیز بسیاری از کشورهای غیراسلامی نظیر ایالات متحده آمریکا، سوئیس، آلمان، انگلستان و از این قبیل به اجرای بانکداری اسلامی اهتمام ورزیدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز