خبرگزاری کار ایران

در جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی عنوان شد:

اختصاص ٢ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاه و پتروشیمی

کد خبر : ۱۸۴۴۹۱

طبق این گزارش، تصویب نظام‌نامه ارزی و ریالی اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی و تصویب حوزه‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری از محل منابع صندوق توسعه ملی از مصوبات جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی بود.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به اختصاص ۲ میلیارد دلار در سال ۹۳ از محل منابع این صندوق برای سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاه‌ها و پتروشیمی، گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه به دلیل جنبه صادراتی پتروشیمی، مزیت نسبی دارد.

به گزارش ایلنا، جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی روز گذشته به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری و با هدف بررسی و تصویب نظام‌نامه ارزی و ریالی اعطای تسهیلات از محل منابع این صندوق برگزار شد.

رئیس جمهوری در جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی با تأکید بر ضرورت مراقبت از سرمایه صندوق توسعه ملی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: بانک مرکزی، ساز و کاری برای اعطای تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی در نظر بگیرد که اثرات احتمالی تورمی آن نیز قابل کنترل باشد.

طبق این گزارش، تصویب نظام‌نامه ارزی و ریالی اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی و تصویب حوزه‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری از محل منابع صندوق توسعه ملی از مصوبات جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی بود.

در ابتدای جلسه، سید صفدر حسینی، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی درباره عملکرد این صندوق گزارشی به رئیس جمهور و اعضای هیات امنای صندوق ارائه کرد.

وی مجموع منابع صندوق توسعه ملی تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ را ۴۰ میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۳، باید ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از این مبلغ به بخش‌های صنعت و کشاورزی اختصاص می‌یابد.

حسینی با بیان اینکه ۲۰۰ میلیون دلار در قانون بودجه سال ۹۳ در اختیار صندوق فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است، درباره برنامه سال ۹۳ این صندوق افزود: ۷ میلیارد دلار در سال ۹۳ از محل منابع صندوق توسعه ملی در صنایع بالادستی نفت سرمایه‌گذاری می‌شود که این سرمایه گذاری هم صادراتی است و هم طول دوره بازگشت این منابع بسیار کمتر از طرح‌های دیگر است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه ۲ میلیارد دلار در سال ۹۳ از محل منابع این صندوق برای سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاه‌ها و پتروشیمی در نظر گرفته شده است، افزود: سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز مزیت نسبی دارد چون پتروشیمی بیشتر جنبه صادراتی دارد.

حسینی از در نظر گرفتن ۲ میلیارد دلار برای تکمیل چرخه تولید فولاد به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و در بخش دیگر این گزارش گفت: طرح‌های نیروگاهی به خصوص آنها که فناوری بخار سیکل ترکیبی و نیز مرتبط با انرژی‌های نو است، حوزه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری و اولویت مناسبی محسوب می‌شوند.

وی با یادآوری جلسات متعدد با وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به پروژه‌های راه و شهرسازی در چارچوب ساز و کارهای صندوق توسعه و مجوزهای قانونی، تصریح کرد: یک میلیارد دلار برای حمل و نقل و خرید هواپیما و خرید واگن و همچنین یک میلیارد دلار برای اسکله بندر شهید رجایی و بندر چابهار در نظر گرفته شده است.

حسینی با اشاره به تأکید هیئت عامل صندوق توسعه ملی نسبت به توزیع اعتبارات صندوق در حوزه‌هایی که تأثیرگذاری و منافع توسعه‌ای بیشتری دارند، از اعمال اصلاحاتی در فرآیند ارائه تسهیلات و اصلاح نظام نامه‌های ارزی و ریالی و قراردادهای عاملیت با بانک‌ها خبر داد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، در مورد اعلام نرخ سود تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی نیز نرخ تسهیلات برای مناطق محروم، ۷ استان کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره) و فعالیت‌های دانش بنیان را ۴ واحد درصد کمتر از سایر نرخ‌ها اعلام کرد.

در ادامه این جلسه، اولویت‌های تخصیص منابع صندوق توسعه ملی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت و معدن، حمل و نقل، گردشگری، آب و کشاورزی و فناوری‌های نوین اعلام شد که با اولویت‌ها اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز