خبرگزاری کار ایران

فایننشنال اکسپرس؛

هند پول خریدهای ایران از کشور ثالثرا پرداخت کند

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۰۸۰

تهران به دهلی نو پیشنهاد داده اجازه دهد بدهی ایران به یک کشور سوم که کالاهای بشردوستانه به ایران صادر کرده با طلب ۳.۶ میلیارد دلاری ایران از هند بابت پول نفت تسویه شود.

پایگاه خبری فایننشنال اکسپرس هند اعلام کرد: اکنون ایران می‌خواهد یوروهایی را که بابت پول نفت از هند طلبکار است، از طریق یک کانال جدید پس بگیرد. ایران می‌خواهد دهلی نو، پولی را که تهران به کشور دیگری بابت خرید غذا، دارو و تجهیزات پزشکی بدهکار است، بپردازد.
به گزارش ایلنا، با توجه به گفت‌و‌گوهای هسته‌ای که به آهستگی میان ایران و گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، انگلستان، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در جریان است، تهران به دهلی نو پیشنهاد داده اجازه دهد بدهی ایران به یک کشور سوم که کالاهای بشردوستانه به ایران صادر کرده با طلب ۳.۶ میلیارد دلاری ایران از هند بابت پول نفت تسویه شود.

هفته گذشته، بانک مرکزی هند موافقت کرد که پرداخت بابت صادرات کشور سوم به ایران می‌تواند از محل ۵۵ درصد بخش یورویی پول نفتی ایران که در حساب شرکت ملی نفت ایران نزد بانک یو. سی. او نگهداری می‌شود، انجام شود.

بانک یو. سی. او اسناد اعتباری صادره از سوی بانک‌های ایرانی برای واردات از کشور سوم توسط شرکت‌های ایرانی را بررسی و با پالایشگاه‌های مشخصی که از ایران نفت وارد می‌کنند، مشورت خواهد کرد تا ارز خارجی به حساب آن کشور حواله کند.

بانک یو. سی. او تلاش خواهد کرد با تایید آژانس‌های معتبر بازرسی، از بشردوستانه بودن این کالا‌ها اطمینان حاصل کند.

در صورت وجود هر مورد مشکوک، بانک یو. سی. او مجاز است پولی نپردازد.

برای راه اندازی این مکانیزم، شرکت ملی نفت ایران باید وارد یک توافق سه جانبه با بانک یو. سی. او شود و شرکت‌های نفتی هند، ریز تمام تعهدات خود را اعلام کنند. پرداخت توسط هر پالایشگاه هندی براساس میزان بدهی آن‌ها خواهد بود.

به محض آنکه پرداخت انجام شد، شرکت ملی نفت ایران از طلب خود، مبالغی که از هر شرکت دریافت می‌کرده است را کم خواهد کرد.

هند آماده پرداخت ۱.۶۵ میلیارد دلار پول نفت ایران در چارچوب توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی است که این امر منجر به لغو برخی تحریم‌ها علیه تهران شد و به این کشور امکان دسترسی به ۴.۲ میلیارد دلار وجوه نفتی بلوکه شده‌اش را داد.

تهران به شرط تامین شرایط اولیه توافق موقت، بخشی از وجوه بلوکه شده نفتی خود در خارج کشور را در طول دوره شش ماهه اجرای این توافق، دریافت خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز