خبرگزاری کار ایران

دیه و بیمه شخص ثالثسال آینده قابل قیاس با نرخ امسال نیست

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۶۱۱

اگر نرخ دیه به میزان واقعی و به دور از مصلحت اندیشی تعیین شود دارندگان وسیله نقلیه قادر به جبران خسارت خود نخواهند بود و نیاز به بیمه ملموس‌تر می‌شود.

به گفته مشاور وزیر دادگستری سابق، به طور حتم نرخ دیه امسال بدون هیچ‌گونه صلاح اندیشی محاسبه خواهد شد و در این صورت نرخ دیه و به تبع آن بیمه شخص ثالثقابل قیاس با نرخ امسال نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعیین نرخ بیمه شخص ثالثهر ساله براساس نرخ دیه‌ای که رییس قوه قضاییه بر اساس قیمت تعیین شده توسط وزیر دادگستری اعلام می‌شود مشخص می‌شود.

گفتنی است بر اساس حکم اولیه قانون میزان دیه باید بر اساس ۱۰۰ نفر شتر، ۲۰۰ راس گاو و یا هزار راس گوسفند تعیین شود که به دلیل به وجود آمدن برخی مشکلات برای اجرای چنین حکمی چاره‌اندیشی صورت گرفت که در نهایت قرار شد قیمت هر کدام از آن‌ها برای تعیین نرخ دیه مبنا قرار گیرد.

عباسعلی رحیمی اصفهانی مشاور وزیر دادگستری سابق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تعیین نرخ دیه اظهار داشت: از آنجا که نرخ دیه برای یک سال شمسی و از یکم فروردین تا ۲۹ اسفند مشخص و اعلام می‌شود وزیر دادگستری باید با بررسی دقیق در سراسر کشور و در نظر گرفتن تمامی جوانب نرخ دقیقی از میانگین قیمت ریالی ۱۰۰ نفر شتر، ۲۰۰ راس گاو و یا هزار راس گوسفند به رییس قوه قضاییه ارائه دهد و بر اساس آن میزان دیه آن سال تعیین شود.

وی تصریح کرد: در طول سال‌ها به دلیل برخی مصلحت‌اندیشی‌ها در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، رعایت حال زندانیان و پیشگیری از تنش‌های اجتماعی، اعمال این قانون با تغییراتی روبرو شد.

اصفهانی با اشاره به نرخ ۱۱۴ میلیون تومانی نرخ دیه در ماه‌های غیر حرام سال ۹۲ گفت: اگر یک تقسیم بندی ساده انجام شود بر اساس این میزان دیه تعیین شده، قیمت هر راس گوسفند ۱۱۴ هزار تومان مشخص شده است که با قیمت‌های واقعی سنخیتی ندارد و گمان نمی‌رود در هیچ نقطه‌ای از کشور بتوان با چنین قیمتی گوسفند خریداری کرد.

مشاور سابق وزیر دادگستری با بیان این مطلب که از ۲۲ خرداد سال ۹۲ بنا شد قانون مجازات اسلامی سال ۷۰ در تعیین نرخ دیه ملاک قرار گیرد افزود: به موجب ماده ۵۴۹ قانون تصویب شده موارد دیه کامل همان است که در مقررات شرعی مشخص شده است و میزان آن در ابتدای هرسال توسط رییس قوه قضاییه به تفصیل بر اساس نظر مقام رهبری تعیین و اعلام می‌شود.
رحیمی اصفهانی با اشاره به اعتراض مقام‌های قضایی برای اجرایی نشدن قانون مذبور ادامه داد: نظر عقلا و جامعه حقوقی کشور همچنین قضات بر این است که نرخ دیه باید واقعی شود و نباید به دلیل مصلحت کسی هدف اصلی پرداخت دیه که تامین زندگی قربانی است نادیده گرفته شود.
وی افزود: با تاکید قانونگذار در حفظ حقوق قانونی و شرعی قربانی، اعمال نرخ دیه بر اساس قیمت‌های واقعی برای سال آینده حتمی خواهد بود.
مشاور سابق وزیر دادگستری در خصوص نرخ دیه سال آینده اذعان داشت: با چنین اتفاقی به نظر می‌رسد نرخ دیه سال آینده بسیار متفاوت از نرخ فعلی باشد که به اعتقاد بنده این اتفاق به طور حتم خواهد افتاد.
رحیمی اصفهانی افزود: اگر می‌خواهیم فلسفه اصلی دیه که جبران خسارت قربانی است دیده شود باید نرخی تعیین شود که تنها جوابگوی هزینه‌های کفن‌ودفن نشود و برای عملی شدن آن چاره‌ای جز اجرای قانون وجود ندارد.
ا گفتنی است در حالی صحبت از واقعی شدن قیمت دیه می‌شود که تعیین قیمت بیمه شخص ثالثارتباط مستقیم با تعیین نرخ بیمه دارد و با صحبت‌های مطرح شده اگر بنا باشد قیمت دیه را برای هر ۱۰۰۰ راس گوسفند در نظر بگیریم و قیمت هر گوسفند را به طور میانگین ۵۰۰ هزار تومان محاسبه شود به مبلغی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان خواهیم رسید.
بر اساس این گزارش در سال ۹۲ مالک خودروی پراید حدود هفتصد هزار تومان برای بیمه شخص ثالثخودروی خود پرداخت می کرد و با اجرایی شدن قانون فوق این رقم در سال آینده به چیزی در حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان خواهد رسید.

علی شعبانی رییس سابق بیمه شخص ثالثبیمه ایران و کارشناس بیمه اتوموبیل در خصوص تعیین نرخ بیمه شخص ثالثسال آینده به خبرنگار ایلنا گفت: بعد از اعلام نرخ دیه توسط قوه قضاییه نرخ بیمه شخص ثالثطبق قانون محاسبه خواهد شد و این اطمینان وجود دارد که هرچه قدر نرخ دیه اعلام شود طبق تعرفه مصوبه هیئت دولت حق بیمه‌ها نیز لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت افزایش شیب تند نرخ دیه الزام به بیمه شخص ثالثمحسوس‌تر خواهد شد افزود: اگر نرخ دیه به میزان واقعی و به دور از مصلحت اندیشی تعیین شود دارندگان وسیله نقلیه قادر به جبران خسارت خود نخواهند بود و نیاز به بیمه ملموس‌تر می‌شود.

شعبانی ادامه داد: کلیه شرکت‌های بیمه موظف هستند تعهدات بیمه‌نامه‌های خود را بر اساس نرخ دیه جدید اعلام کنند همچنین حداقل تعهدات جانی بیمه نامه‌های شخص ثالثدر حال صدور بعد از اعلام قوه قضاییه بایستی برابر با صد شتر و یا هزارگوسفند در ماه حرام سال صدور بیمه باشد.

رییس سابق بیمه شخص ثالثبیمه ایران با بیان توصیه به دارندگان اتومبیل افزود: دارندگان بیمه‌نامه‌های شخص ثالثمعتبر صادره قبل، باید بلافاصله پس از اعلام نرخ دیه جدید به واحدهای صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالثمراجعه کنند و تعهدات بیمه‌نامه‌های خود را افزایش دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز