خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی خبر داد؛

زمان ورود سکه‌های طلای فاقد تاریخ منوط به تصمیم بانک مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۶۳۸

اگر فردی اقدام به انتقال پول در شبکه بانکی از طریق کارت کند اما پول از حساب وی کم شده و به حساب مقصد واریز نشود برای مدتی که تکلیف پول نامعلوم است از بانک خسارت دریافت می‌کند.

مدیرکل سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از ورود سکه‌های بهار آزادی فاقد تاریخ به بازار در صورت تشخیص بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید صنیعی مدیرکل سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در نشست بانک مرکزی برگزارشد، در خصوص توزیع سکه‌های تمام بهار، نیم سکه و ربع بهار آزادی فاقد تاریخ اظهار داشت: تمام سکههای بهار آزادی نیز ویژگی‌های سکه های گرمی را خواهد داشت و تولید غیرانبوه با بسته‌بندی‌‌های جدید شروع شده است و هر زمان که بانک مرکزی تشخیص دهد توزیع انبوه صورت می گیرد.

وی در خصوص اینکه در سال ۹۳ توزیع انبوه خواهیم داشت گفت: زمان مشخصی معلوم نیست و هر زمان که بانک مرکزی صلاح بداند این امر اجرایی خواهد شد.

گفتنی است عدم اعلتام زمان قطعی از سوی این مسئول نظام بانکی درحالی صورت می‌گیرد که صانعی پیش از این در پاسخ به سئوال ایلنا در خصوص زمان حذف درج تاریخ بر روی سکه‌های طلا در هفته گذشته که به صورت تلفنی انجام شده بود قول اعلام زمان توزیع سکه‌های فاقد تاریخ را در این نشست داده بود.

صنیعی با اشاره به اینکه ابعاد ایران چک های کنونی ۱۶۰ در ۷۵ میلیمتر است افزود: ابعاد ایران چک های پانصد هزار ریالی جدید برمبنای اندازه اسکناس اصلاح و رفرم پول ملی(حذف چهار صفر) طراحی شده و ابعاد آن ۱۴۲ در ۷۱ میلیمتر است همچنین تا زمانی که عمر ایران چک هایی که هم اکنون در بازار موجود است به پایان نرسد نیاز به جمع آوری نیست.

مدیرکل سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه در صورت ورود ایران چک های ۱۰۰ هزار تومانی لزومی ندارد ایران چکهای ۵۰ هزار تومانی فعلی جمع آوری شود، گفت: خودپردازهای بانک ها می توانند با تنظیم روی ایران چک های جدید و فعلی و در صورت نیاز آن را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

صنیعی درباره هزینه تمام شده تولید هر برگ اسکناس ۱۰۰ هزار ریالی در سال ۹۱، گفت: این رقم برای هر برگ اسکناس ۱۰۰هزار ریالی ۱۰۹۰ ریال و ایران چک به نرخ ۸۰۰ ریال بود همچنین این رقم برای سال ۹۲ به ترتیب ۱۲۸۰ و ۱۰۲۰ ریال شده است.

صنیعی با بیان اینکه در صورت سفارش بانک مرکزی برای چاپ مجدد اسکناس های۱۰ و ۲۰ هزار ریالی این اسکناس ها با یک رو چاپ برجسته و احتمالاً تغییر در طرح پشت آن منتشر خواهد شد، افزود: بانک مرکزی مسئولیت دارد که در اسکناس های جدید بویژه اسکناس‌های درشت‌تر طرح هایی را با موضوعات مختلف و مبتنی بر هویت ایرانی، اسلامی اجرا کند که از میان طرح های پیشنهادی طرح هایی از میان مشاهیر بزرگ ایران زمین و مفاخر علم و ادب و فلسفه و فقه انتخاب می شود.

این مقام مسوول در بانک مرکزی تصریح کرد: برهمین اساس علاوه بر جلوگیری از برخی سوء استفاده ها، امکان انتقال تصاویر چک بدون انتقال فیزیکی آن نیز در شعب بانکها فراهم باشد و همه چک ها از رنگ، طرح، فرم و شکل یکنواختی اما با نشان هر بانک واگذار شود.

مدیرکل سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی درج مطالب مربوط به اطلاعات بانکی اشخاص در قسمت های خاص برگ چک های جدید و همینطور اختصاص مکان های خاص برای محل امضاء، مکان تاریخ با جدول گذاری مشخص را از ویژگی های چک های جدید اعلام کرد و افزود: طبق طرح مصوب چک بانک ها با رنگ مشخص در سازمان اسکناس و مسکوک تولید و ارائه خواهد شد.

مدیرکل سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با تاکید بر تداوم چاپ و نشر اسکناس و ضرب سکه در طول سال، افزود: ما به این منظور دو مرکز عمده تولیدی تاسیس کرده ایم که ابتدا چاپخانه بانک مرکزی که از سال ۶۲ تاسیس شد و در سی سال گذشته از صفر تا ۱۰۰ امور درآن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین کارخانه تولید اسکناس و اسناد بهادار از سال ۸۲ آغاز به کار کرد که همه کاغذهای مورد نیاز برای تولید اسکناس و ایران چک، همچنین اوراق بهادار در آنجا تامین می شود.

صنیعی ضرابخانه بانک مرکزی را با سابقه بیش از ۱۴۰ سال تامین کننده سکه های مورد نیاز کشور دانست و تاکید کرد: از همین رو در کشور هیچ دغدغه ای برای تامین اسکناس، کاغذ اسکناس و سکه نداریم.

وی تمرکز بر چاپ اسکناس ۱۰۰ هزار ریالی و ایران چک ۵۰۰ هزار ریالی را از برنامه های سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی دانست و گفت: چاپ اوراق بهادار از جمله پاسپورت، شناسنامه های مورد نیاز و اوراق مشارکت بانک مرکزی در همین سازمان صورت می‌گیرد.

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی در ادامه درباره پرداخت خسارت به مشتریانی که تراکنش ناموفق دارند افزود: اگر فردی اقدام به انتقال پول در شبکه بانکی از طریق کارت کند اما پول از حساب وی کم شده و به حساب مقصد واریز نشود برای مدتی که تکلیف پول نامعلوم است از بانک خسارت دریافت می‌شود.

وی گفت: ‌میزان خسارت برای مقدار پولی که برای مدتی تکلیف آن مشخص نیست هزینه ثابت حدود ۵۰۰ الی هزار تومان و مبلغ پول به ازای پولی است که برای مدتی فرد از آن محروم شده است.

به گفته او، میزان خسارت به وجهی خواهد بود که این شبهه ایجاد نشود که بانک‌ها برای استفاده از پول مردم تراکنش ناموفق دارند و در واقع خسارت بسیار بیشتر از سود بانکی تعیین می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز