خبرگزاری کار ایران

رئیس کل بانک مرکزی:

مشکل اصلی تسهیلات، شناسایی تولیدکننده واقعی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۶۲

نرخ سود تسهیلات به بخش تولید در حد ۲۵ درصد و بسیار کمتر از نرخ تورم است و در نتیجه خیلی ها شرکت ثبت می کنند تا به اسم تولیدکننده از این تسهیلات بهره مند شوند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای خروج بخش تولید از رکود، منابع مناسبی در نظر گرفته ایم اما مشکل اینجاست که شناخت تولیدکننده واقعی از غیرواقعی سخت است و گاهی نقدینگی به هدر می رود.

به گزارش ایلنا، ولی اله سیف اظهار داشت: نرخ سود تسهیلات به بخش تولید در حد ۲۵ درصد و بسیار کمتر از نرخ تورم است و در نتیجه خیلی ها شرکت ثبت می کنند تا به اسم تولیدکننده از این تسهیلات بهره مند شوند.

سیف گفت: بانک ها باید با ایجاد فیلتری مناسب تا حد امکان تلاش کنند تولیدکننده واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهند تا منابع بانکی به هدر نرود.

وی خواستار آن شد که با مشارکت و همکاری دستگاههای ذیربط شرکت های تولیدی دارای استانداردهایی شود و شناخت آنها در نظام بانکی به راحتی امکان پذیر باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به بانک محور بودن نظام تامین مالی کشور گفت: در هفت ماه نخست امسال ۱۲۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظام بانکی دادیم که ۳۹ درصد آن به بخش های مختلف تولیدی اختصاص یافت.

سیف افزود: این در حالی است که سایر ابزارهای تامین مالی از جمله بازار سرمایه، صکوک اسلامی(اوراق قرضه اسلامی) و منابع بیمه ای و خارجی به طور مناسب مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی با اشاره به سرکوب مالی در نظام بانکی در سال های اخیر گفت: تعیین دستوری و غیرتعادلی نرخ سود بانکی، سهم بالای دولت در استفاده از منابع بانکی و ایجاد نظام سهمیه بندی تسهیلات بانکی از مصادیق سرکوب مالی نظام بانکی بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: شرکت های دولتی نیز ترجیح می دهند به جای تامین مالی نسبتا پردردسر از بازار سرمایه به منابع ارزان و سهل الوصول نظام بانکی تکیه کنند که این نیز مشکلات نظام بانکی را دوچندان می کند.

وی در ادامه به عنوان نمونه گفت: شیوه تامین مالی مسکن مهر با اتکا به پول قدرت بانک مرکزی باعثشد از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی ۴۳ هزار میلیارد تومان آن به مسکن مهر مربوط شود که به شدت تورم زا بوده است.

سیف گفت: تداوم رویکرد بانک محوری و نگاه دستوری به منابع بانکی باعثبی انضباطی مالی و تورم و تهدید رشد اقتصادی شده است که باید هرچه زودتر این اصلاح ساختار صورت گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: گاهی نسبت تسهیلات به سپرده بانکی از ۱۰۰ درصد نیز فراتر می رود که معنی آن وصل شدن به منابع بانک مرکزی، رشد پایه پولی و افزایش تورم است.

وی با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد ایران گفت: در سال ۹۱ با نرخ رشد منفی ۵ و ۸ دهم درصد و تورم بالا مواجه بودیم و اقتصاد ایران در شرایط دشوار رکود تورمی قرار دارد.

سیف در ادامه با اشاره به ضرورت خروج بنگاه های تولیدی از وضع رکودی با استفاده از منابع و تسهیلات نظام بانکی گفت: نظام بانکی همواره به تعهدات خود برای اعطای تسهیلات به بخش تولید پایبند بوده است اما تا زمانی که شرایط پیش گفته اصلاح نشود، حتی اعطای تسهیلات می تواند شرایط رکود و تورم را تشدید کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مشاهدات میدانی حاکی از آن است که رکود حاکم بر بخش تولید ناشی از طرف عرضه و نه کمبود تقاضاست که دلایل آن می تواند به اجرای ناقص طرح هدفمندکردن یارانه ها، محدودیت های نقل و انتقال ارزی که موجب گران تمام شدن واردات کالاهای واسطه ای شده است، مربوط شود.

وی گفت: تا زمانی که تورم کنترل نشود، نااطمینانی در فعالان بخش تولید از طریق ذخیره غیرضروری مواد اولیه و دیگر اقدامات احتیاطی افزایش می یابد.

سیف ادامه داد: بنابراین کنترل نرخ تورم اولویت اصلی بانک مرکزی و دولت است و شواهد آماری نشان می دهد خوشبختانه سرعت تورم کاهش یافته است و انتظار می رود با انضباط بیشتر مالی دولت و سیاست های مناسب بانک مرکزی این روند ادامه یابد.

رئیس کل بانک مرکزی در تشریح ضرورت کاهش تورم و آثار مثبت آن بر بخش تولید گفت: با کاهش تورم امکان کاهش نرخ سود بانکی فراهم می شود، بخشی از هزینه های واحدهای تولیدی که ناشی از شرایط بی ثبات تورمی است از بین می رود، انتظارات تورمی مهار خواهد شد و در این شرایط است که می توان از اجرای سیاست های پولی و اثربخشی آن اطمینان داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز