خبرگزاری کار ایران

مصباحی مقدم:

تصویب ارایه یارانه به ۵ دهک دردولت قبلی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۱۵

الان کسانی که خارج از کشور یارانه می‌گیرند و مالیاتی نمی پردازند و غیر ایرانی هستند باید حذف شوند. همچنین فوت شدگانی وجود دارند که به نام آنها یارانه می گیرند که این نیز قابل شناسایی است.

برخلاف انتظار پیشنهاد مصوبه کمیسیون را بهتر از لایحه دولت اعلام کرد و گفت که دو دهک را به ۷ دهک تبدیل کنیم و تعیین قیمت حامل های انرژی را به عهده دولت قرار دهیم و کمیسیونی با دولت همراهی کرد اما در تجدید نظر ۵ دهک را تأیید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همایش علمی امکان سنجی شناسایی گروه‌های درآمدی مشمول یارانه گفت: هدفمندی یارانه‌ها چند سالی است که در کشور ما به لحاظ نظری و عملی مطرح شده است، از لحاظ نظری یک بحث‌هایی قبل از تصویب صورت گرفت و مخالفت‌هایی شد که به انتقادات عمل نشد و مشکلاتی را به بار آورد.

وی افزود: لایحه ارسال شده از سوی دولت ۷ دهک را مشمول قرار داده بود اما این سوال مطرح شد که آیا قابل تشخیص بودن ۷ دهک مطالعه شده بود یاخیر؟

وی اظهار داشت: طبق گزارش ارائه شده از سوی دولت سابق ۴ دهک زیرخطر فقر سه دهک میانی و سه دهک ثروتمند بودند.

وی گفت: طبق نمودارهای ارائه شده ۴ دهک به هم نزدیک بودند سه دهک وضعشان بهتر از ۴ دهک قبلی بوده اما به وقتی به دهک ۷ می رسیم فاصله ۷ تا ۸ معنا دار می شود یعنی نمودار عمودی می شود و این نشان می دهد که سه دهک مرفه وضعیت متمایزی دارند. بنابراین ما پیشنهاد دادیم فقط دو دهک را مشمول یارانه قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه کارگروه قوی در مجلس متشکل از روسای کمیسیون‌ها و رئیس مرکز پژوهش‌ها برای تعیین و ارائه راهکار برای هدفمندی یارانه ها انتخاب شدند، افزود: مجلس به دولت پیشنهاد داد که دو دهک را مشمول دریافت یارانه قرار دهند و ایشان برخلاف انتظار پیشنهاد مصوبه کمیسیون را بهتر از لایحه دولت اعلام کرد و گفت که دو دهک را به ۷ دهک تبدیل کنیم و تعیین قیمت حامل های انرژی را به عهده دولت قرار دهیم و کمیسیونی با دولت همراهی کرد اما در تجدید نظر ۵ دهک را تأیید کرد.

وی ادامه داد: فرزین از مصوبه مجلس ایراد گرفت و گفت تشخیص دهک ۵ از ۴ دشوار است. بنابراین یارانه ها تاکنون به همان شیوه‌ای که دولت تعیین کرده بود به مردم داده شد.

مصباحی مقدم گفت: دولت در حال حاضر پایگاه‌های اطلاعاتی بسیاری دارد که اگر تجمیع شوند اطلاعات دقیقی به دست می‌آید. هدفمندی یارانه یعنی اینکه کمک‌ها باید به گونه ای برنامه ریزی شوند که تنها به گروه های هدف بخورد به این معنی که اگر به همه مردم یارانه بپردازیم به هدف خود نرسیده ایم. پرداخت یارانه تنها برای ۴ دهک زیر فقر الزامی است پرداخت به ۷ دهک اقماض و مسامحه است و باید گفت برای ثروتمندان عیب است که بخواهند به این شیوه پولی دریافت کنند. ضمن اینکه برای کشور ما نیز بعد از گذشت ۳۵ سال از انقلاب ننگ است که افرادی زیر خط فقر در جامعه زندگی کنند.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی دولت و صدا وسیما در بحثدریافت یارانه ها گفت: دولت فرهنگ‌سازی کند که دریافت یارانه عمل منفی است کسی که آن را دریافت می کند بدون نیاز دریافت می‌کند، گناهکار است.

وی با بیان اینکه مجلس به دنبال این است که ۳۰ درصد یارانه نگیرند گفت: الان کسانی که خارج از کشور یارانه می‌گیرند و مالیاتی نمی پردازند و غیر ایرانی هستند باید حذف شوند. همچنین فوت شدگانی وجود دارند که به نام آنها یارانه می گیرند که این نیز قابل شناسایی است.

وی ادامه داد: کسانی که املاک دارند نیز سازمان ثبت اسناد و املاک اطلاعات ملکی شان را در اختیار دارد لذا باید از شمول دریافت یارانه خارج شوند. همچنین کسانی که قیمت خودروهای قیمت بالا دارند نیز از طریق نیروی انتظامی قابل شناسایی است.

وی ادامه داد: کسانی که مکررا به سفرهای خارج از کشور می‌روند و همچنین کسانیکه وام‌های میلیاردی دریافت می کنند ازطریق سازمان‌های مالیاتی قابل شناسایی‌اند و باید از دریافت یارانه معاف شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ما دو دهک تحت پوشش کمیته امداد هستند که می بایست به آنها یارانه تعلق گیرد اما مقرر شده که غیر از فقرا به طبقه متوسط نیز یارانه اختصاص یابد. زیرا اصلاح قیمت‌ها روی کسانی که خود می‌توانند با افزایش قیمت‌ها شرایط خود را تثبیت دهند و قیمت محصولات خود را افزایش دهند تأثیری ندارد اما کسانی که حقوق بگیر ثابت هستند با افزایش قیمت حامل‌های انرژی دچار آسیب می شوند بنابراین به آنها نیز باید یارانه تعلق گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز