خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه علمی ورزشی برای پیشگیری آسیب‌های ناشی از کار

فدراسیون ورزش کارگری، اداره کل ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم در راستای انجام تحقیقات علمی پیرامون کاهش آسیب های جسمانی و ناهنجاری های ناشی از کار، تفاهم نامه سه جانبه همکاری مشترکی را امضا کردند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی فدراسیون ورزش کارگری، صبح امروز چهارشنبه 17 شهریورماه دکتر سید امیر حسینی، سرپرست فدراسیون، دکتر قره خانلو، رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم و جواد رمضی، مدیر کل ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نشستی مشترک، ضمن دیدار و بحث و تبادل نظر در خصوص زمینه‌های همکاری مشترک، تفاهم ننامه همکاری سه جانبه ای را جهت بهره گیری مطلوب از ظرفیت‌ها و توانایی‌های کاربردی طرفین در راستای ظرفیت سازی علمی، پژوهشی و پاسخگویی به نیازهای جامعه ورزش کارگری کشور، تقویت و ترویج سبک زندگی فعال و ورزش سلامت محور و به منظور توسعه و گسترش همکاری های علمی، ورزشی و آموزشی امضا کردند.

همکاری های مشترک در راستای تقویت و ترویج سبک زندگی فعال و ورزش سلامت محور در جامعه کار و تلاش، توسعه و گسترش فعالیت های علمی، ورزشی و آموزشی مرتبط، اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی در حوزه ورزش کارگری و خانواده 40 میلیونی کار و تلاش، کمک و مساعدت در راستای پیشبرد اهداف و وظایف طرفین از مهمترین اهداف امضای این تفاهم نامه همکاری مشترک است.

دکتر حسینی در این دیدار ضمن تأکید بر مقوله پیشگیری در کاهش هزینه‌های درمان و اهمیت و نقش ورزش در این زمینه افزود: امضای این تفاهم نامه به انجام تحقیقات و کارهای پژوهشی در خصوص نقش و اهمیت ورزش در سلامتی جامعه کار و تلاش و همچنین چگونگی مسأله نمودن ورزش کارگری در بین مسئولین و آحاد جامعه کمک خواهد کرد. به نظر می رسد طرفین این تفاهم نامه باید به سمت تعریف استانداردهای مناسب در ارتباط با ورزش کارگران و به خصوص ورزش بانوان کارگر حرکت کنند.

دکتر قره‌خانلو در این دیدار گفت: مسأله اصلی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم انجام تحقیق هایی پیرامون ورزش اقشار مختلف جامعه است به نحوی که بتوان ورزش را در بین آحاد جامعه همگانی نمود. 

ایشان با اشاره به نقش کارشناسان و متخصصان تربیت بدنی در پیشگیری و کاهش بیماری‌ها گفت: پژوهشگاه آمادگی آموزش کارشناسان حوزه ورزش کارگری برای انجام طرح سنجش سلامت کارگران در سراسر کشور را دارد و در این زمینه می تواند به فدراسیون ورزش کارگری و اداره کل ورزشی وزارت کار در خصصوص تهیه و طراحی اطلس های لازم کمک نماید. 

دکتر قره خانلو ادامه داد: در حوزه ورزش کارگری ما نیازمند جمع آوری تحقیقات علمی انجام شده و هدایت تحقیقات علمی در سطح دانشگاه ها هستیم تا بتوانیم خدمات خوبی به جامعه ارائه کنیم.

مدیر کل ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در همین ارتباط افزود: اولین مرکز تخصصی سنجش سلامت کارگران به صورت پایلوت و برای اولین بار در مجموعه ورزشی معتمدی کارگران افتتاح شده و پیش بینی کرده ایم روزانه 50 الی 100 نفر از کارگران در این مرکز مورد معاینه و سنجش های جسمی و ساختار قامتی قرار گیرند. 

وی با اشاره بر نقش تحقیقات علمی در ارتباط با نقش ورزش در پیشگیری از آسیب‌های جسمی کارگران، توسعه و ترویج مراکز سنجش سلامت کارگران در بین کارخانه ها و مراکز صنعتی و مجموعه های فرهنگی ورزشی را به عنوان یکی از برنامه های مهم اداره کل ورزشی وزارت کار قلمداد کرد و خواستار همکاری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم با ارگان های حوزه ورزش کارگری در راستای انجام این رسالت مهم شد.

یادآوری می نماید به­ منظور تحقق اهداف و نظارت برحسن اجرای مفاد آن و برطرف نمودن مشکلات احتمالی، کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان طرفین حداقل هر 2 ماه یکبار تشکیل خواهد شد.

 

 

کد خبر : ۴۰۹۰۶۴