خبرگزاری کار ایران

نایب‌رئیس‌فدراسیون جودو در ایلنا:

آیندگان خواهند دید برای جودو چه کرده‌ایم / بعضی‌ها لیاقت محبت‌های من را نداشتند

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۸۹۶

آرش میراسماعیلی با حضور در دفتر خبرگزاری ایلنا درخصوص وضعیت‌کنونی و مسائل و مشکلات جودوی کشور پاسخگوی سوالات مطرح شده بود.

نایب‌رئیس فدراسیون‌جودو معتقد است چون در جودو یک شاخص است و خیلی‌ها یک دهم افتخارات او را هم ندارند، دیواری کوتاه‌تر از وی پیدا نمی‌کنند و هجمه‌های مختلفی بر علیه اش راه می‌اندازند.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، آرش میراسماعیلی با حضور در دفتر خبرگزاری ایلنا درخصوص وضعیت‌کنونی، مسائل و مشکلات جودوی کشور و همچنین انتقاداتی که در این چند وقت اخیر به شخص وی وارد شده پاسخگوی سوالات مطرح شده بود که ماحصل گفت و گوی قهرمان سابق جودوی جهان را با خبرنگار ایلنا در ادامه بخوانید:

• شاهد نارضایتی عمومی در جامعه جودوی کشور هستیم. چرا؟
- ابتدا بابت دعوت شما تشکر می‌کنم، چراکه برای اولین بار است به خبرگزاری‌ایلنا می‌آیم. برای شما و سایر همکارانتان در این خبرگزاری آرزوی موفقیت دارم. قبل از اینکه به سوال شما پاسخ دهم، می‌خواهم در مورد کارنامه این ۲ سال و اندی مدیران فدراسیون صحبت کنم. در این مدت تمامی تلاش ما این بوده که بتوانیم کارنامه‌ای از خود بر جای بگذاریم که در نهایت نواقص جودو مرتفع شود. در این ۲ سال سعی شده در بخش پایه سرمایه‌گذاری کنیم. ضمن اینکه شاهد یک رنسانس در تیم ملی بزرگسالان نیز بوده‌ایم. بزرگترین هدف ما بر روی ریشه‌کن کردن مشکل صغرسنی و مبارزه با دوپینگ بوده که در این راه نیز به نتایج خوبی دست یافته ایم. متاسفانه صغر سنی سال ها در جودوی ایران بیداد می کرد و با دوپینگ نیز برخورد جدی نمی شد.
• در مورد صغرسنی عملکرد فدراسیون‌خوب بوده، اما متاسفانه دوپینگ همچنان در جودوی ایران وجود دارد.
- ما نمی‌گوییم فدراسیونی کاملا پاک هستیم، اما تمامی سعی ما این بوده که به دوپینگ به عنوان یک بیماری نگاه کنیم. متاسفانه در سالیان قبل، آلودگی های زیادی در جودو وجود داشت که راهکار ما برای برخورد با این معضلات، اول از همه حفظ آبروی افراد است.
• تا همین چند وقت پیش هیچ نماینده ای از ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در هیچ یک از مسابقات جودو حضور نداشتن تا از جودوکاران تست بگیرند. رئیس فدراسیون پزشکی – ورزشی به ما گفت که از طرف فدراسیون جودو درخواستی دریافت نکرده اند. چرا؟
- اتفاقا باید بگویم از بین تیم های اعزامی به بازی های آسیایی اینچئون از تنها تیمی که آزمایش دوپینگ به عمل آمد، جودو بود. ماموران مبارزه با دوپینگ از بین ۲۰ جودوکار حاضر در اردو از ۱۸ نفر تست گرفتند. پس این نشان می دهد که ما کاملا همکاری های لازم را با ماموران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ انجام داده و خواهیم داد.
• سوال ما را جواب ندادید. درست است که در ورزش ایران از جمله جودو، همه دوست دارند سرمربی تیم ملی آن هم تیم بزرگسالان و یا رئیس فدراسیون باشند. با این حال بسیاری از اهالی جودو از وضعیت کنونی این رشته و البته دست اندرکاران فعلی فدراسیون ناراضی هستند.
- خودتان بهتر می‌دانید راضی نگه‌داشتن همه بسیار سخت است. شاید برخی توقعاتی داشته باشند که در توان ما نباشد. از سوی دیگر باید به این نکته مهم نیز توجه داشت تا زمانی که توقعات افراد برآورده می‌شود، همه از عملکرد فدراسیون رضایت دارند، اما وقتی به دلایلی که معمولا منطقی هم هستند به انتظارات پاسخ مثبت داده نمی‌شود، از کارنامه فدراسیون انتقاد می‌کنند و تمامی زحمات را زیر سوال می‌برند.

• و همین برآورده‌نشدن انتظارات‌خانواده جودو باعثبروز حاشیه‌های فراوان در طول این چند سال‌اخیر شده…
- ما از روز اول که به فدراسیون آمدیم، به دنبال رفع و دفع حاشیه‌ها بودیم، اما متاسفانه برخی فقط می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و به هر طریقی که می‌توانند به منافع خود برسند بدون اینکه مصالح و موفقیت جودو را مد نظر داشته باشند. این تعداد خاص حتی در عرصه‌های بین‌المللی نیز حاشیه‌سازی کردند که همین مساله، انرژی و تمرکز ما را از بین برد. اما خدا را شکر در حال حاضر جودو در آرامش به سر می‌برد.

• اما همه منتقدان جودو که حاشیه‌ساز نیستند. چرا به نصایح‌بزرگان این ورزش کم‌توجهی می‌شود؟
- این‌طور نیست. ما در این مدت از تمامی اساتید و پیشکسوتان استفاده کرده و از نظرات‌شان بهره برده‌ایم. با این حال همانطور که گفتید همه در جودو می‌خواهند یا سرمربی باشند یا رئیس‌فدراسیون و یا مدیر تیم‌های ملی. این نوع تفکر زمانی در جودوی ما ریشه دواند که در گذشته به برخی آدم‌ها که ظرفیت چنین پست‌هایی را نداشتند، مسئولیت داده شد.

• اما بخش قابل‌توجهی از انتقادات موجود درست است...
- بله، بین آنهایی که با ما صحبت می‌کنند و نظرات‌شان را رودررو می‌گویند با آنهایی که حاشیه‌سازی می‌کنند، قطعا تفاوت وجود دارد. درب فدراسیون و اتاق من همواره بر روی تمامی خانواده جودو باز است.

• مثلا در زمینه مربیگری چند سالی می‌شود کادر فنی تیم‌های ملی مختلف تغییری نمی‌کند و چند مربی خاص که البته کارنامه درخشانی هم ندارند، در تیم‌های ملی مدام در حال رفت و آمد هستند. همین مسائل باعثمی‌شود جامعه مربیان جودو از نوع نگاه مسئولان‌فدراسیون ناراضی باشند. چرا این تعداد خاص از مربیان از حاشیه امنیت برخوردارند؟
- قاطعانه می‌گویم هیچ مربی‌ای در تمامی سطوح حاشیه امنیت ندارد چون ما به اندازه کافی به همه مربیان فرصت می‌دهیم.

• اما سرمربی کنونی تیم ملی یعنی مسعود حاجی آخوندزاده سال‌هاست در تیم ملی حضور دارد و اتفاقا چند ماه قبل هم با حکم شما به سرمربی ارتقاء پیدا کرد.
- قبل از اینکه ما به فدراسیون بیاییم، آخوندزاده مربی تیم ملی بزرگسالان بود. بعد هم دلیلی نداشت در آن شرایط او را عوض کنیم. او از قهرمانان بزرگ ایران بوده و تحصیلاتش در رشته تربیت‌بدنی است. بنابراین وی را حفظ کردیم.

• تقریبا همه می‌دانند آرش میراسماعیلی علاوه بر نایب‌رئیسی فدراسیون و مدیریت تیم‌های ملی، عملا سرمربی تیم ملی در تمامی رده‌های سنی نیز هست. نظر خود شما چیست؟
- به هر حال طبیعی است با توجه به سوابق بنده در تیم ملی و مدال‌های جهانی‌ام، بتوانم کمک خوبی برای مربیان تیم ملی باشم. من چه به صورت مشاوره و چه اینکه در کنار ملی‌پوشان باشم، در خدمت تیم‌های ملی کشورم هستم و باید به جودو کمک کنم.

• پس چرا در دوره قبلی فدراسیون به تیم ملی کمک نمی‌کردید و مشاوره نمی‌دادید؟
- آدم باید در جایی کار کند که بتواند توانایی‌هایش را ثابت کند، اما فدراسیون سابق در حالیکه می‌توانست خیلی راحت از وجود من استفاده کند، این کار را انجام نداد و حتی یکی بار هم از من نخواستند به جودو کمک کنم. به نظرم این اختلاف سلیقه‌ها باعثشد من کنار بمانم.

• وضعیت جودوی‌ما در حال‌حاضر مساعد نیست. برخی معتقدند اسف‌بار است. این نظریه را قبول دارید؟
- ببینید متاسفانه نتیجه‌گرایی در تمامی رشته‌ها از جمله جودو وجود دارد که این معضل کار ما را سخت‌تر می‌کند. در نخستین سال حضور ما در فدراسیون یعنی سال ۹۲ تیم ملی کشورمان سوم آسیا شد. سال بعد هم یک‌طلا، یک‌نقره و یک‌برنز گرفتیم و در بخش تیمی سوم آسیا شدیم تا اینکه برنز نوجوانان‌جهان به دست آمد. این نشان‌برنز توسط رامین صفویه، بیانگر این بود که میراثی که از گذشته به ما رسیده بود را باید تغییر دهیم که ما هم تیم را جوان کردیم. در مرود پرسش شما نیز باید بگویم ما در جودو عقب مانده‌ایم. زمانی ورزشکاران کشتی و چوخه وارد جودو شدند و به افتخارات زیادی نیز دست یافتند، اما وقتی جودوی‌اصیل در مسابقات مختلف‌آسیایی، جهانی و بین‌المللی ظاهر شد، جودوی ایران با رکود مواجه شد. از سوی دیگر تغییر قوانین نیز در عقب‌ماندگی جودوی ما تاثیر زیادی داشت. همچنین این نکته بسیار مهم را نیز باید یک بار دیگر تکرار کنم که در بخش پایه خوب کار نشده بود.

• الان هم جواد محجوب و امیر قاسمی نژاد که تک مدال های جودوی ایران را در عرصه های بین المللی و قاره ای کسب می کنند، چوخه کار بوده اند.
- نخیر، اتفاقا محجوب ابتدا جودوکار بود و بعد در مسابقات چوخه شرکت کرد. چرا که اگر این طور نبود، اصلاح فنون جودو برای یک چوخه کار بسیار دشوار است. در حالی که محجوب با فنون جودو کاملا آشناست.

• با این حساب معتقدید شرایط جودوی کشور اسف‌بار نیست؟
- نه، با توجه به نتایجی که اخیرا ورزشکاران ایران در رقابت‌هایی همچون آسیایی، گرند اسلم و گرندپریکس کسب کرده‌اند، پویایی در جودو ایجاد شده که این نتایج در رنکینگ جودوکاران ما جهت کسب امتیازات لازم برای اخذ سهمیه المپیک بسیار مهم است. توجه داشته باشید ما طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تنها یک مدال طلا کسب کردیم، اما در این ۲ سال، ۲ مدال طلا برای جودوی ایران حاصل شده است.

• این سوال را هم به روشنی پاسخ ندادید. وضعیت جودو خوب است یا بد؟
- اگر دوران فعلی را با زمانی که من، میران و آخوندزاده در تیم ملی حضور داشتیم، مقایسه کنیم، شرایط خوب نیست، اما شما ببینید محجوب تنها ۲۳ سال سن دارد و قهرمان آسیاست. مطمئن باشید این تیم جوان در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

• اتفاقا چون همه دوران طلایی‌جودوی ایران را دیده‌اند از اوضاع و احوال کنونی این رشته نگران هستند. دورانی که خود شما و میران مدال جهانی کسب می‌کردید.
- ما چند نفر که مدال جهانی و آسیایی داشتیم، نتیجه یک کار اصولی نبودیم. بلکه به اصطلاح به صورت گلخانه‌ای رشد کرده بودیم. بعد هم دیدید با رفتن ما از تیم ملی، جودو به چه وضعیتی افتاد، چون جانشینانی برای ما ساخته نشده بود. به همین جهت یکی از اهداف بزرگ ما، توجه به بخش پایه بوده، هست و خواهد بود. در تاریخ ۶۰ ساله جودوی ایران سابقه نداشته که مسابقات نونهالان برگزار شود، اما ما این کار را انجام دادیم.

• مسئولان فدراسیون در دوره‌های مختلف هم این ادعا را داشتند...
- این ادعا نیست. ما لیگ آینده‌سازان را راه‌اندازی کردیم که سال اول ۱۶ تیم در آن شرکت داشتند که در سال‌های دوم و سوم این رقم به ۲۲ و ۲۹ تیم رسید. در بخش نونهالان و برای اولین‌بار در جودوی ایران، مسابقات قهرمانی کشور و همچنین لیگ‌مناطق را برگزار کردیم و تیم ملی نونهالان را تشکیل دادیم. الان ۴ استان خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، تهران و مازندران را به صورت پایلوت معرفی کرده‌ایم و گامی مهم در زمینه قهرمان‌پروری برداشته‌ایم. این کارها کی در فدراسیون‌های قبلی انجام می‌شدند؟!

• همه کارهای خوب و مثبت شما قبول، اما باید بپذیریم تا زمانی که هر رشته ورزشی از جمله جودو در آسیا و خصوصا جهان مدال نگیرند، نمی‌توانند انتظارات را برآورده کنند.
- این را قبول دارم، اما ما در جودو مشکل بزرگی به نام حاشیه و حاشیه‌سازان داریم که با اقدامات خود همین به قول شما تک‌مدال‌ها را نیز کمرنگ کرده و به مدیران‌قبلی فدراسیون ربط می‌دهند، در حالیکه همه ما عضو خانواده بزرگ جودو هستیم. ضمن اینکه هیچ ادعایی نداریم که در این ورزش چه کرده‌ایم. آینده نشان می‌دهد فدراسیون کنونی برای جودو چه کرده است.

• هم باید ناکامی‌ها و مشکلات متعدد در جودوی کشور را دید و هم موفقیت‌های هر چند مقطعی را از یاد نبرد. جدیدترین افتخار جودوی‌ایران کسب مدال‌طلا توسط رامین صفویه در المپیک نوجوانان در نانجینگ چین بود که نخستی مدال طلای جودوی ایران در تاریخ مسابقات المپیک محسوب می‌شود. برخی می‌گویند این مدال متعلق به فدراسیون گذشته است که البته نظر چندان غیرمنطقی هم نیست…
- همان‌طور که گفتم ما هیچ ادعایی نداریم. اگر مدعی بودیم، با صفویه به نانجینگ می‌رفتیم و در کنار او عکس می‌انداختیم و این مدال را به نام خود می‌نوشتیم.

• البته این را هم باید اذعان کرد که به هرحال این نشان ارزشمند در دوره مدیریت کنونی فدراسیون حاصل شد.
- درست است، اما بیشتر از این خوشحالم با این مدال، نوجوانان و جوانان بیشتری به سمت ورزش جودو می‌آیند. یادم هست در دوران قهرمانی من، جودوکاران زیادی به سالن می‌آمدند و کلاس‌های اساتید جودو مملو از نوجوانان و جوانان بود، اما عدم نتیجه‌گیری و همچنین حواشی باعثشد علاقه‌مندان از این ورزش فراری شوند.

• اخیرا مسابقات‌جهانی در روسیه برگزار شد و این در حالی بود که جودوی‌ایران تنها با یک نماینده(امیر قاسمی‌نژاد) در این رویداد مهم شرکت کرد. چرا جودوی ما که در سال‌های نه چندان دور با ترکیب کامل در رقابت‌های جهانی و المپیک شرکت می‌کرد، الان به جایی رسیده که فقط یک نماینده در مسابقات جهانی دارد؟
- ببینید ما ۳ نفر را برای حضور در مسابقات جهانی روسیه کاندیدا کردیم، اما به دلیل نزدیکی این رقابت‌ها با بازی‌های آسیایی اینچئون، اولویت را به بازی‌های آسیایی دادیم. از سوی دیگر ملی‌پوشان برای حضور در مسابقات‌جهانی باید بیش از حد وزن کم می‌کردند، ضمن اینکه خطر مصدومیت نیز وجود داشت. همچنین با یک نکته روحی – روانی نیز روبرو بودیم و آن اینکه در صورت شکست ملی‌پوشان کشورمان در مسابقات‌جهانی، روحیه و انگیزه آنها برای موفقیت در بازی‌های آسیایی به شدت پایین می‌آمد. از این رو تصمیم گرفتیم با توجه به آمادگی بالای قاسمی‌نژاد تنها او را به روسیه اعزام کنیم.

• می‌توانستید تیم دوم و یا حتی تیم جوانان را به جهانی روسیه بفرستید؟
- اولا اینکه رقابت‌های جهانی جای تجربه اندوزی نیست. ثانیا، اگر تیم جوانان را اعزام می‌کردیم، می‌گفتند چرا بزرگسالان نرفتند؟ ما هر کاری کنیم، بالاخره با انتقاد و حتی غرض‌ورزی برخی‌ها روبرو می‌شویم.

• ترکیب ملی‌پوشان اعزامی به بازی‌های آسیایی اینچئون به خصوص در ۲ وزن ۶۰ - و ۱۰۰ + کیلوگرم با ابهامات و سوالات زیادی روبروست. در مورد وزن ۶۰ - کیلو، آیا از احسان بهرامیان بهتر نداشتیم؟
- ما به مدعیان این وزن چندین فرصت دادیم و طبیعی است هر کس از این فرصت‌ها بهتر استفاده کند، عضو تیم ملی می‌شود. مثلا کسی که در کشوری اول شده، اما ۲ ماه در اردوها حضور نداشته، آیا می‌تواند فیکس تیم ملی شود؟ این در حالی است که ما به همه مدعیان این وزن، چندین بار فرصت دادیم.
• در بازی های آسیایی سال ۲۰۱۰ در گوانگجو چین، ۲ مدال جودوی ایران در وزن ۱۰۰ + کیلوگرم و اوپن، توسط محمد رضا رودکی به دست آمد. اما حالا در وزن او جودوکاری راهی بازی های آسیایی اینچئون می شود(جعفر پهلوانی) که سابقه چندانی در جودوی ایران و به خصوص آسیا ندارد.
- من با نظر شما موافق نیستم. پهلوانی سال گذشته و در مسابقات مدعیان جوانان اول شد و به اردوی تیم ملی راه یافت. او یک ماه بعد نیز در انتخابی تیم بزرگسالان اول شد و در نخستین حضورش در مسابقات قهرمانی آسیا به مقام هفتم رسید.
• حالا که صحبت از رودکی شد، می خواهیم در مورد این جودوکار و بی مهری هایی که در حقش روا شده، صحبت کنیم. در این حدود ۲ سال، دلایل مختلفی از سوی فدراسیون در خصوص عدم دعوت از وی به تیم ملی عنوان شده که البته هر دفعه نیز با واکنش و تکذیب رودکی روبرو شده است. یک بار برای همیشه بگویید چرا رودکی در تیم ملی جودو جایی ندارد؟
- رودکی قهرمان بزرگی است و شخصا او را دوست دارم. اما یک ورزشکار نمی تواند در مورد همه چیز نظر بدهد و توقع داشته باشد عضو تیم ملی هم باشد. رودکی باید بر روی تمریناتش تمرکز کند. ما به طرق مختلف از او حمایت کردیم. حتی دبیر کل سابق کمیته ملی المپیک(بهرام افشارزاده) موافق اعزام رودکی به المپیک لندن نبود، اما ما او را به لندن فرستادیم.
• کارشناسان جودو می گویند اعزام رودکی به اردوی روسیه آن هم در آستانه بازی های المپیک لندن اشتباه بود. چرا که باعثمصدومیت او شد و نهایتا مسابقاتن المپیک را از دست داد. برخی حتی معتقدند فدراسیون نمی خواست رودکی در المپیک نتیجه بگیرد. این قضیه چه قدر صحت دارد؟
- آیا بنده گفتم که رودکی مصدوم شود؟! شب بعد از مسابقات قهرمانی آسیا که سهمیه المپیک رودکی قطعی شد، در حضور خود او جلسه گذاشتیم و ملی پوشان و همچنین رودکی اردوی روسیه را پیشنهاد دادند. این در حالی بود که ما در آن زمان اردوی بلاروس را هم در برنامه هایمان داشتیم. اما همه با اردوی روسیه موافقت کردند. وقتی ورزشکار در حین تمرین دچار آسیب دیدگی می شود، گناه من و فدراسیون چیست؟ به همین دلیل این حرف ها هیچ اعتباری برای من و مجموعه فدراسیون جودو ندارد. چون رودکی قدرناشناسی می کند.
• بارها شنیده ایم که شما گفته اید درهای تیم ملی بر روی همه باز است، اما رودکی نظری غیر از این را دارد که اتفاقا درست هم می گوید. شما از اوی می خواهید به تیم ملی و تمریناتش بازگردد، اما هیچ گاه به طور رسمی او را به اردوی تیم ملی دعوت نکردید. علت این برخورد دوگانه با این قهرمان موفق چیست؟
- یک ورزشکار باید افتخار کند که لباس تیم ملی کشورش را بر تن می کند. کسی که مدال می خواهد باید برای پرچم ایران تمرین کند و البته تابع نظرات و فرامین کادر فنی نیز باشد. ما چندین بار با رودکی تماس گرفتیم و حتی قرار بود وی نزد مربی بدنساز تیم ملی برود. اما او این کار را انجام نداد. با خواهش و تمنا که نمی شود کسی را آورد و عضو تیم ملی کرد!
• اما چشم پوشی از قهرمان بزرگی مثل رودکی به معنای از دست دادن سرمایه های جودو و همچنین یک مدال مسلم در بازی های آسیایی است.
- ببینید هر وقت یک ورزشکار عضو تیم ملی نمی شود، انتقاداتش را شروع می کند. متاسفانه این یک مشکل بزرگ برای ورزش ماست که گوش کردن حرف مربیان در بین برخی ورزشکاران جا نیفتاده است. در مورد رودکی این را هم باید اضافه کنم که او حتی در دوره مدیران قبلی فدراسیون هم منتقد بود.
• فکر نمی کنید با برگزاری یک جلسه خیلی از مشکلات از جمله همین قضیه رودکی ختم به خیر می شد؟
- قبول دارم، اما ما در این مورد هم با مشکل روبرو هستیم. اگر کسی را به فدراسیون دعوت کنیم، بلافاصله می گویند فدراسیونی ها او را با یک حکم یا یک وعده دیگر خریده اند. متاسفم که این را می گویم، اما ما در ورزش شاهد سقوط ارزش ها و اخلاقیات هستیم.
• می توان گفت تمامی اعتراض ها و انتقادات از وضعیت جودو در واقع انتقاد از آرش میراسماعیلی است. چرا نوک تیز پیکان منتقدین به سمت شماست؟
- من برای جودوی کشورم همه کار کرده ام و البته این برایم باعثافتخار است. من همین الان هم حریف تمرینی بچه ها هستم و از این موضوع ناراحت نیستم. اما برخی اوقات خسته می شوم وقتی می بینم بعضی ها اخلاق و تقوا را کنار گذاشته اند. به نظرم آنها نگاه شخصی دارند که در این میان بیشترین هجمه ها برعلیه من بوده است. البته مکن این افراد را به خدا واگذار کرده ام. با سند و مدرک می گویم در حق آنها خیلی خوبی کرده و از آنها همه چوره حمایت کردم. متاسفانه به هر کسی که خوبی کردم، دشمنم شد. البته شاید دلیل کار توقعی بوده که خودم به وجود اوردم. چرا که این قبیل آدم ها در حد این همه خوبی نبودند.
• خیلی ها می گویند کل جودوی مملکت شده آرش میراسماعیلی.
- نمی دانم چرا این صحبت ها را مطرح می کنند. شاید به این دلیل است که آنها اندکی از افتخارات مرا ندارند. من در جودو یک شاخص هستم و به همین دلیل، دیگران دیو. اری کوتاه تر از من پیدا نمی کنند.
• این برای فدراسیون یک ضعف است که همه کارها بر عهده یک نفر باشد.
- نه، این طور نیست. در فدراسیون تمامی کارها تقسیم بندی شده است. مباحثفنی تمام و کمال در حوزه اختیارات بنده است. مسائل استان ها را خود رئیس فدراسیون انجام می دهد و سایر کمیته ها نیز در حیطه وظایف دبیر فدراسیون قرار دارد. البته شاید در برخی موارد رئیس فدراسیون در مسائل فنی ورود کند، اما هیچ گاه با نظرات من مخالفت نمی کند. بنابراین چیز غیرمتعارفی نیست که مسائل فنی جزء اختیارات من باشد.
• گفته می شود آرش میرساماعیلی حتی در امور بانوان از جمله مسائل فنی تیم ملی نیز دخالت می کند. بله؟
- ببینید ما برای بانوان شورای فنی تشکیل دادیم که متشکل از ۱۱ نفر بود. اما متاسفانه نظرات تمامی این ۱۱ نفر با یکدیگر متفاوت و حتی متضاد بود. من هم وقتی دیدم این شورای فنی بیشتر همدیگر را تخریب می کنند تا حمایت، به مباحثفنی بانوان نیز ورود کردم.

• راست است که شما کلا با جودوی بانوان مخالفید؟
- این نگرش به دلیل وجود برخی توهمات در جودوی بانوان است. خانم‌های ایران فقط در مسابقات آسیایی می‌توانند با حجاب‌اسلامی شرکت کنند، اما در رقابت‌های جهانی اجازه این کار را ندارند. چراکه فدراسیون جهانی جودو با پوشش‌بانوان مخالف است. ما حتی در تورنمنت‌های بین‌المللی نیز نمی‌توانیم بانوان مان را با حجاب اسلامی شرکت دهیم.

• یکی دیگر از مواردی که باز هم به میراسماعیلی بازمی‌گردد و حتی عده‌ای نیز آن را ادامه انحصار طلبی‌های شما می‌دانند، وزن ۶۶ - کیلوگرم است. وزنی که شما در دوران قهرمانی‌تان، تمامی مدال‌های آسیایی و جهانی خود را در این وزن به دست آوردید و به همین دلیل دوست ندارید هیچ حودوکار دیگری به افتخارات شما دست یابد یا به آن نزدیک شود. آیا وزن ۶۶ - را برای همیشه متعلق به خود می دانید؟
- من به مدال هیچ‌کس حسادت نمی‌کنم، چون نیازی به این کار ندارم. من بهترین مدال‌ها را به دست آوردم و آنها را تکرار نیز کردم. من رکورد از خود بر جای گذاشته‌ام که به این راحتی تکرار شدنی نیست. در چند سوال قبلی شما در مورد وزن ۶۰ - این را گفتم و باز هم می‌گویم که ما در اوزان‌مختلف از جمله ۶۶ - کیلو نفرات زیادی را امتحان کردیم که هیچ‌کدام نتیجه لازم را ندادند. این را بدانید که در مسابقات قهرمانی آسیا در سال گذشته اتفاقا ما ۲ جودوکار ۶۶ - کیلویی را به تایلند اعزام کردیم. از این رو فکر می‌کنم این قبیل صحبت‌ها شاید به خاطر حضور طولانی‌مدت من در این وزن بود که البته برای جانشینان من در سال‌های آینده هیچ برنامه‌ریزی نشده بود و همین مساله باعثسرخوردگی سایر مدعیان این وزن شده بود.

• به هرحال در وزن ۶۶ - کیلو جودوکاران خوبی داریم که در این سال‌ها فرصت عرض‌اندام پیدا نکرده‌اند. مثل قاسم نوری‌زاده که چند سال قبل بهترین جودوکار مسابقات آسیایی تایلند لقب گرفت.
- همین نوری‌زاده را سال قبل به چند تورنمنت اعزام کردیم و چند فرصت به او دادیم که به نتیجه نرسیدیم. طبیعی است به جودوکار فرصت‌های لازم می‌دهیم، اما این کار هم اندازه‌ای دارد و نمی‌توانیم برای همیسشه به یک ورزشکار فرصت بدهیم.

• شما در حالی از پشتوانه‌سازی صحبت می‌کنید که امثال نوری‌زاده که قهرمان‌آسیا شدند، خیلی زود از کورس مدال‌آوری کنار رفتند. یعنی اگرچه استعدپروری مهم است، اما حفظ این استعدادها اهمیت بیشتری دارد. آیا این سرنوشت در انتظار رامین صفویه که قهرمان‌المپیک نوجوانان شده نیز هست؟
- نه، ما برای او برنامه داریم. از دی‌ماه سال گذشته صفویه در کنار تیم بزرگسالان حضور داشت و با آنها تمرین می‌کرد. چندی قبل و برای اردوی مشترک در ترکیه بابت اعزام او به آنتالیا، انتقادات زیادی از ما شد و حتی کمیته فنی هم با اعزام او مخالف بود، اما بنده مسئولیت اعزام صفویه را برعهده گرفتم. بنابراین مطمئن باشید او را هرگز به حال خود رها نخواهیم کرد.

• چند سال قبل فدراسیون‌وزنه‌برداری در اقدامی‌جدید، بر روی چند وزنه‌بردار سرمایه‌گذاری کرد و تمامی امکانات را در اختیار آنها گذاشت، نتیجه‌اش این بود که بعد از یکی - دو سال نسل طلایی وزنه‌برداری ایران در جهان و بعد از آن هم المپیک درخشید. این روند را ما در فدراسیون‌والیبال نیز دیدیم. آیا به این فکر افتاده‌اید که راه و روش این دو فدراسیون را طی کنید؟
- فدراسیون‌هایی که نام بردید، در واقع دارند نان استعدادیابی خود را می‌خورند. در حالیکه کارهایی که فدراسیون جودو در دوران مدیران قبلی انجام داد، مقطعی بود. در مورد پیشنهاد شما نیز باید بگویم این کار شاید در کوتاه‌مدت جواب بدهد، اما در بلند مدت به بن‌بست می‌رسد. ما اصلا به دنبال اقدامات مقطعی نیستیم، چراکه همانطور که گفتم جودوی ما از عدم پشتوانه‌سازی کاملا رنج می‌برد.

• در ادامه موضوعاتی که گفته می‌شود مخالفت شخص نایب رئیس فدراسیون باعثتوقف فعالیت‌های آن شده، بخش کاتاست. آیا شما واقعا با کاتا مخالف هستید؟
- شاید بتوان گفت کسانی که با " شیای "(بخش مبارزه) سروکار دارند، به نوعی با کاتا موافق نباشند، اما بنده شخصا با کاتا هیچ‌گونه مخالفتی ندارم. در سال‌های گذشته ملی‌پوشان کاتا با هزینه شخصی و یا حمایت اسپانسرها در مسابقات آسیایی و جهانی حضور می‌یافتند، اما چون فدراسیون تیم را به رقابت‌های قهرمانی آسیا در سنگاپور اعزام کرد، این مساله باعثبالا رفتن توقعات شد.

• خیلی جالب است مسئولان فدراسیون با اعزام اعضای تیم ملی کاتا به مسابقات جهانی موافقت می‌کنند، اما با حضور تیم به مسابقات جهانی مخالفت. دلیل این برخورد دوگانه از سوی فدراسیون چیست؟
- برای ما فرقی نمی‌کند تیم ملی کاتا به جه رویدادی اعزام می‌شود. برای فدراسیون مدال و در نهایت موفقیت جودوی کشور مهم است. در خصوص لغو سفر تیم کاتا به مسابقات جهانی، فدراسیون تمامی تلاش خود را به کار بست تا این اعزام انجام شود، اما به نتیجه‌ای نرسیدیم.

• بعد از مدت‌ها که از مربیان خارجی در جودوی کشور خبری نبود، اخیرا ۲ مربی اهل کره‌شمالی که پیش از این نیز در ایران مربیگری کرده‌اند، در تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان مشغول به کار شده‌اند. خیلی‌ها معتقدند مربیان کره‌شمالی چیزی در چنته ندارند که اتفاقا نظرشان درست است. چرا دوباره این دو کره‌ای را به ایران آوردید؟
- ببینید ما در زمینه پرورش مربیان موفق نیز کاری نکرده‌ایم. یعنی در عرصه مربیگری نیز استعدادپروری نکرده‌ایم. از این رو مربیان کره‌ای را آوردیم تا مربیان ایرانی در کنار آنها تجربه کسب کنند.

• اما جودوی کره‌شمالی در حدی نیست که بتواند به جودوی ما کمک کند.
- جودوی کره‌شمالی به جودوی ژاپن نزدیک است و به همین دلیل مربیان کره‌ای می‌توانند به جودوی ما به خصوص در بخش پایه کمک کنند.

• آخرین مربی خارجی که به ایران آمد، جیروی ایتالیایی بود که البته مثل سایر مربیان شاغل در ورزش ایران با دلخوری کشورمان را ترک کرد. آن زمان می‌گفتند این مربی‌ایتالیایی را شما به ایران آوردید. این قضیه صحت دارد؟
- چطور من او را آوردم در حالیکه وی من را از تیم ملی اخراج کرد! اینجا باید به یک نکته مهم در مورد نوع مواجهه ورزش ما با مربیان خارجی اشاره کنم. ما اگر مدیریت بر مربیان خارجی را بدانیم، بهترین استفاده را از آنها خواهیم کرد، اما متاسفانه این نوع نگاه در کل ورزش کشور وجود ندارد.

• ضعف و رکود جودو در سال‌های گذشته بی‌تردید به کم کاری هیات‌های جودوی بیشتر استان‌های کشور بازمی‌گردد. الان بسیاری از هیات‌های جودو هیچ برنامه‌ای ندارند و حتی تعداد قابل‌توجهی از آنها نیز عملا تعطیل هستند. البته تقصیری هم ندارند چون حتی از ابتدایی‌ترین امکانات محروم‌اند. چرا استان‌ها به این روز افتاده‌اند؟
- باید قبول کرد که جودوی ما کلا محروم و البته مظلوم است. با این حال به استان‌های محروم اعلام کرده‌ایم اگر جودوکار مستعدی دارند، می‌توانند آنها را به ما معرفی کنند تا زمینه حضورشان در اردوها فراهم شود. البته این واقعیت را هم باید پذیرفت که هیات‌ها باید خیلی بیشتر از اینها کار کنند و تا آنها فعالیت‌شان را افزایش ندهند، چرخ فدراسیون و تیم‌های ملی نمی‌چرخد.

• وقتی هیات‌ها پول ندارند، چه کار باید بکنند؟
- کسی که مسئولیتی را قبول می‌کند، باید توانایی‌های مختلفی از جمله جذب اسپانسر و منابع مالی را داشته باشد، وگرنه یدک کشیدن اسم رئیس هیات چه فایده‌ای دارد؟

• یکی از منتقدان همیشگی لیگ، شما هستید. واقعا هم لیگ‌های ما هیچ کمکی به تیم ملی و نهایتا رشد جودوی کشور نمی‌کنند. چرا لیگ‌های جودو آن کارآیی و بهره‌وری لازم را ندارند؟
- پیش از هر چیز باید از یک اتفاق خوشایند در لیگ جودو یاد کنم و آن پخش تلویزیونی بازی‌ها در فصل گذشته بود. اینکه لیگ‌های جودو نتیجه چندانی ندارند، به این دلیل است که درآمدزایی خاصی در این مسابقات نیست و باشگاه‌ها و تیم‌ها فقط هزینه می‌کنند.

• الان رقم قرارداد بسیاری از جودوکاران حاضر در لیگ، ۱۰ یا حداکثر ۱۲ میلیون است. چرا رقم قراردادها اینقدر پایین است؟ در حالیکه تعدادی از باشگاه‌های حاضر در رقابت‌های لیگ، پشتوانه مالی خوبی در اختیار دارند و حتی بعضا شنیده می‌شود برای تیم خود تا ۴۰۰ میلیون نیز هزینه می‌کنند.
البته ۲ سالی می‌شود که خوشبختانه روند رو به رشدی در مبالغ قراردادهای جودوکاران لیگی را شاهد هستیم. مثلا ملی‌پوشانی همچون جواد محجوب ۲۰ میلیون تومان نیز دریافت می‌کنند. برای اینکه جودوکاران شاغل در لیگ انگیزه کافی داشته باشند، ما کف قرارداد تعیین کرده‌ایم تا دیگر هیچ مسئولی با جودوکاران قرارداد سفید یا مشروط امضا نکند. اگر این اتفاق بیفتد و ورزشکاران از نظر مالی تامین شوند، با آمادگی بیشتر و روحیه بهتر در مسابقات حاضر می شوند و این بهترین خدمتی است که لیگ به تیم ملی می کند.
• عدم استقبال از لیگ که باعثکاهش حس رقابت میان جودوکاران و بعضا بی‌کیفیتی این مسابقات می‌شود، به یک مساله مهم بازمی‌گردد و آن عدم حضور تیم‌های مطرح همچون استقلال و پرسپولیس است. چرا باشگاه های بزرگ و مردمی برای تیمداری در لیگ‌های جودو علاقه‌ای از خود نشان نمی‌دهند؟
- اولا اینکه بنده پیش از شروع لیگ سال قبل، شخصا با مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس(محمد رویانیان) مذاکره کردم، اما به نتیجه نرسیدم. ثانیا و نکته مهم تر اینکه در مورد لیگ، کمیت تیم‌ها برای ما مهم نیست، بلکه کیفیت بازی‌ها اهمیت دارد. با این حال مجددا می‌گویم که من هنوز هم منتقد برگزاری لیگ هستم چون در وضعیت مطلوبی برگزار نمی‌شود.

• نایب‌رئیس‌فدراسیون، مدیر تیم‌های ملی و نفر اول در تصمیم‌گیری‌های فنی. آرش میراسماعیلی پرمسئولیت‌ترین نایب رئیس ورزش ایران است. وقت می‌کنید به این همه پست برسید؟
- رئیس فدراسیون و اعضای هیات‌رئیسه به من لطف دارند. افتخار می‌کنم این قدر پرتلاش هستم و امیدوارم تا روزی که در جودو حضور دارم، همین‌طور پرتلاش باشم.

• و سوال پایانی، نایب رئیس فدراسیون جودو از یک موهبت دیگر نیز برخوردار است و آن حمایت خاص وزیر ورزش از اوست. این قضیه به شما اطمینان‌خاصی برای ادامه حضور در مباحثمدیریتی فدراسیون می‌دهد. درست است؟
- اگر این‌گونه باشد که وزیر از بنده حمایت کند، به آن افتخار می‌کنم. با این حال خوب است بدانید در مدت حضورم در فدراسیون، وی انتقادات زیادی از من داشته که البته همگی از سر دلسوزی بوده است.

گفت‌وگو: جواد منتخبی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز