خبرگزاری کار ایران

بدرقه شایسته ولاسکو در آخرین سفر؛

آمد و رفت یک مرد «خاص»

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۴۹۷

در این سال‌ها متوجه شدم مردم ایران علاقه زیادی به وطن خود دارند و عشق ایرانی‌ها را به وطن دیدم. امیدوارم که آن‌ها هم شرایط من و تعلق خاطرم به وطن را درک کنند.

خولیو ولاسکو بامداد روز جمعه ۲۵ بهمن ماه از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد تهران شد و در سه روز اقامت در تهران مورد تقدیر شایسته و کم نظیری که خاطره خوبی را در ذهن او بر جای گذاشت، سپری کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از فدراسیون والیبال، خولیو ولاسکو به همراه همسرش(روبرتا برنویی) بامداد جمعه ۲۵ بهمن برای پایان دادن به همکاری سه ساله‌اش با تیم ملی والیبال ایران وارد تهران شد و در عصر روز جمعه در جلسه خصوصی با ملی‌پوشان والیبال ایران در هتل المپیک با آنها خداحافظی کرد و آخرین نصیحت‌های لازم را به هر یک از شاگردانش کرد و سپس به هر یک از همکارانش در کادر فنی هدیه‌ای اهدا کرد و از آنها تقدیر و تشکر کرد.

ولاسکو سپس در مراسم ضیافت شام خداحافظی‌اش که با حضور محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک، نصراله سجادی معاون ورزش حرفه‌ای وزیر ورزش و جوانان، مسئولین فدراسیون والیبال، کادر فنی و بازیکنان تیم ملی والیبال و اصحاب رسانه که ۳ سال وی را همراهی کرده بودند، شرکت کرد. این ضیافت با پخش فیلمی از رویدادهای والیبال ایران در سه سال گذشته و تبیین نقش ولاسکو آغاز شد. سپس رییس فدراسیون والیبال، وزیر ورزش و دبیر کمیته ملی المپیک به بیان دیدگاه‌های خود درباره موفقیت‌ها والیبال پرداختند. در پایان مراسم نیز تابلو فرشی با تصویر تیم ملی والیبال ایران به خولیو ولاسکو از سوی فدراسیون والیبال هدیه شد. همچنین عکس یادگاری و گرفتن امضا از خولیو ولاسکو از دیگر برنامه های پایانی این مراسم بود.

رییس فدراسیون والیبال در این ضیافت شام گفت: ولاسکو زحمات زیادی برای والیبال ایران کشید و بسیار سخت است که در نیمه راه باید از ایشان جدا شویم.

محمدرضا داورزنی افزود: ما با ولاسکو تا پایان سال ۲۰۱۴ قرارداد داشتیم و می توانستیم این قرار داد را نیز تا المپیک ۲۰۱۶ تمدید کنیم. تیم والیبال آرژانتین در لیگ جهانی ۲۰۱۳ به رغم میزبانی مرحله نهایی عملکر د خوبی نداشت و مردم این کشور از رییس جمهور خودشان درخواست همکاری با ولاسکو را دادند. این درخواست در نهایت به فدراسیون والیبال ایران رسید و به رغم اینکه ولاسکو ۳۱ سال از وطن خودش دور بوده اما دوست داشت که به آرژانیتن برود و به والیبال وطن خود خدمت کند.

وی در ادامه با تقدیر از عملکرد ولاسکو در ایران گفت: در سه سال همکاری وی با والیبال ایران تنها روسیه و برزیل موفق به شکست تیم ملی والیبال ایران شدند و سایر قدرت های والیبال مغلوب والیبال ایران شدند.

رییس فدراسیون والیبال با بیان اینکه از خداحافظی با ولاسکو خیلی راحت هستم، تاکید کرد: امیدوارم بازیکنان ایران با توجه به اعتماد به نفسی که در آنان سراغ دارم، مسیر ولاسکو را ادامه دهند و به اهداف والیبال تا سال ۲۰۱۶ دست یابند. قطع همکاری با ولاسکو تنها به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال است اما از مشاوره های ایشان حتما بهره مند خواهیم شد تا همکاری والیبال ایران و آرژانتین نیز در آینده بیشتر خواهد شد.

سپس ولاسکو با چهره ای که احساسات در آن موج می‌زد، با بیان اینکه من غمگین هستم که از تیم ملی والیبال ایران خداحافظی می‌کنم، افزود: در هفته‌های گذشته داورزنی تلاش زیادی کرد تا نظرم را عوض کند و از ایران نروم اما من تصمیم خود را گرفته بودم هر چند تصمیمم من حرفه‌ای نبود. امیدوارم مردم ایران نسبت به این موضوع درک لازم داشته باشند. در این سال‌ها متوجه شدم مردم ایران علاقه زیادی به وطن خود دارند و عشق ایرانی‌ها را به وطن دیدم. امیدوارم که آن‌ها هم شرایط من و تعلق خاطرم به وطن را درک کنند.

سرمربی تیم ملی والیبال با یادآوری دلایل خود برای پذیرش این سمت در سه سال گذشته افزود: وقتی که ایران را برای ادامه مسیر مربی‌گری‌ام انتخاب کردم، دلایل زیادی داشتم. مهم‌ترین آن، بحثحرفه‌ای‌گری بود. دوستانی داشتم که در ایران کار می‌کردند، آن‌ها گفتند که توانایی‌ بالقوه‌ای در والیبال ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه دو عامل مهم برای موفقیت‌های والیبال وجود داشت، خاطر نشان کرد: یکی بازیکنان و دیگری شرایط خوبی که موجب شد هدایت این تیم را بپذیرم.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران خاطرنشان کرد: همیشه چالش‌هایی وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد. دوست داشتم تا فضای متفاوتی را تجربه کنم و به همین دلیل هدایت تیم ایران را پذیرفتم. خیلی خوشحالم که این تصمیم را گرفتم. نه فقط به خاطر بردهایی که داشتیم بلکه به خاطر اینکه سه سال توانستم در کشور ایران زندگی کنم.

ولاسکو خاطرنشان کرد: تک‌ تک دوستانی که در این سال‌ها در ایران دیدم از همسایه، مردم خیابان و مسئولان، همه به من لطف داشتند.

وی با تاکید بر اینکه والیبال ایران قابلیت قرار گرفتن در جایگاه اول جهان را دارد، افزود: فقط باید نگاه‌ها را از سطح ملی فراتر ببریم و بالاتر بیندیشیم. امیدوارم که تیم ملی والیبال ایران در المپیک موفق باشد. روزی من باور داشتم که والیبال ایران می‌تواند موفق شود و تنها کسی حرف من را باور کرد داورزنی بود.

ولاسکو در پایان افزود: امیدوارم بازیکنان، مسیری که با من آغاز کردند را ادامه دهند و حرف‌هایی را که به آن‌ها زدم، بپذیرند. بازیکنان ایران توانایی‌های زیاد و ظرفیت بالایی دارند و قابلیت انعطاف‌پذیری و ویژگی‌هایی دارند که می‌توانند متمایز باشند.

وزیر ورزش و جوانان نیز در ضیافت شام خداحافظی خولیو ولاسکو با بیان اینکه رشد والیبال ایران سال‌هاست که تداوم دارد و ولاسکو هم شدت رشد این منحنی را افزایش داد، گفت: والیبال ایران در مدت همکاری با ولاسکو نیز نتایج خیلی خوبی گرفت.

محمود گودرزی افزود: ما کسی که مردم‌مان را خوشحال کند و موجب توسعه کشور شود در هر زمینه‌ای، حتی اگر در کشور دیگری به دنیا آمده باشد، از خودمان می‌دانیم. این خاطره همیشه در ذهن ما هست که چه کسی موجب شد این اتفاقات خوب در والیبال ایران بیفتد.

وی با بیان اینکه امروز من اینجا حضور دارم تا تقدیر کنم از کسی که شادی را در بین خانواده‌ها و مردم ایران آورد و کمک کرد شرایطی فراهم شود که نشاط ملی ایجاد شود که این نشاط باعثشرایط خاصی می‌شود که جوان‌های ما به ورزش علاقه‌مندتر شوند.

وزیر ورزش و جوانان با یادآوری اینکه چندی پیش شنیدم که ولاسکو از ایران می‌خواهد برود و خیلی تعجب کردم، گفت: در آن زمان با آقای داورزنی تماس گرفتم و موضوع را جویا شدم. ایشان هم تایید کرد که این اتفاق خواهد افتاد زیرا رییس جمهور آرژانتین خواسته که ولاسکو هدایت تیم ملی آرژانتین را در دست بگیرد.

وی تصریح کرد: البته این اتفاق خوبی نیست زیرا او ویژگی‌هایی دارد که توانست انسجام گروهی بین تیم ملی ایران ایجاد کند. البته ناگفته نماند که شرایط بالقوه برای منزلت والیبال ایران وجود داشت. در واقع پتانسیل بالایی در کشور ما وجود داشت.

گودرزی خاطرنشان کرد: جوانان ایران مستعد هستند و از سوی دیگر تیم راهبری فدراسیون و مربیان و همکارانی که با او تلاش کردند، زمینه موفقیت والیبال ایران را فراهم کردند. البته یک مربی توانمند و دانا توانست این مجموعه را در کنار هم هماهنگ تر کند تا والیبال ایران موفق شود.

گودرزی با قدردانی از مربیان پایه ورزش والیبال ایران گفت: باید از مربیانی که از گذشته کار می‌کردند، نیز قدردانی کنیم. رشد والیبال ایران سال‌هاست که تداوم دارد و ولاسکو هم شدت رشد این منحنی را افزایش داد.

وی تاکید کرد: اینجا از همه والیبالیست‌های ایران تقدیر و تشکر می‌کنم و عرض می‌کنم که ما قادر نیستیم و نبوده‌ایم به واقع از آن‌ها تقدیر کنیم. اما به هر حال با امکانات و استطاعت محدود، قدردان آن‌ها هستیم. همچنین به طور ویژه از هیات رییسه محترم والیبال به ویژه شخص محمدرضا داورزنی قدردانی می‌کنم.

پایان نخستین روز حضور ولاسکو در تهران با گرفتن عکس های یادگاری و هدیه دادن به مردی که نخستین های والیبال ایران مانند حضور در لیگ جهانی و قهرمانی در قاره آسیا را رقم زده بود، به پایان رسید.

خولیو ولاسکو در دومین روز حضور در ایران در نشست مطبوعاتی شرکت کرد تا به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

خولیو ولاسکو در ابتدای آخرین نشست خبری که روز شنبه ساعت ۱۰ در هتل آکادمی ملی فوتبال برگزار شد، پس از پخش ویدئو کیلیپ کوتاهی با نام سلام، خداحافظ که توسط روابط عمومی فدراسیون والیبال تهیه شده بود، افزود: برای من خیلی سخت است در آخرین نشست مطبوعاتی صحبت کنم. از دیروز موج احساسات در من شروع شده و ادامه دارد. من خودم رو آماده کردم که بتوانم مقابل شما حاضر شود ولی این ویدئو که اول برنامه نیز پخش شد دوباره احساسات من را برانگیخت و همه تلاشم بی نتیجه ماند. دوست داشتم تا پایان این قضیه(قهرمانی جهان) همراه تیم ایران باشم. تیم ایران می تواند به این جایگاه برسد.

وی با بیان اینکه از جایی که تیم والیبال آرژانتین در جایگاه مناسبی نیست از دسامبر سال گذشته از من خواسته شده به این تیم بروم، خاطر نشان کرد: همکاری من با تیم ایران قطع نمی شود. اما آرژانتین یک قصه دیگر دارد و ۳۱ سال دور بودم و متاسفانه فرصت دیگری برای حضور در این کشور نیست و آخرین شانس من برای خدمت رسانی به تیم ملی کشورم است. سه سال پیش دو دلیل عمده برای حضور در ایران داشتم یک دلیل حرفه ای است. حرکت بسیار جدی در والیبال ایران شروع شده بود و بازیکنانش نیز توانایی خاص داشتند.

ولاسکو تصریح کرد: وقتی وارد ایران شدم شرایط را بهتر از انتظار دیدم. در دوران کاری ام تیم های خیلی زیادی را دیدم، اما تعداد بازیکنان مستعد ایران بیشتر از کشورهای دیگر است. دلیل دوم دلیل حضور در ایران فرهنگی است. دوست داشتم یک فرهنگ متفاوت از کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی را تجربه کنم.

سرمربی تیم ملی والیبال تاکید کرد: بسیار خوشحال که این انتخاب را انجام دادم. یکی از تجربیات بسیار جالب و خوب زندگی من محسوب می شود.

از تمام ملت ایران تشکر می کنم. نه فقط بازیکنان، بلکه هواداران و اصحاب رسانه و همسایگان کمک من بودند. در آرژانتین و ایتالیا سئوالات زیادی در باره ایران از من می شود زیرا اطلاعات آنان درست نیست. نه تنها درباره والیبال ایران بلکه در باره فرهنگ ایران که بسیار متفاوت است، با آنان صحبت کردم.

وی با اشاره به اینکه هر چند که زمان خداحافظی فرار رسیده است، اما ارتباط خودم را با فدراسیون والیبال ایران ترک نخواهم کرد. یک سرمربی خوب یک استاد خوب هست و اگر من در نقش یک معلم کارم را درست انجام داده باشم، تیم دیگر نیازی به من ندارد و موفقیت واقعی زمانی است که بازیکنان اهداف او را پس از ترک دنبال کنند.

وی در باره سرمربیگری جدید تیم ملی والیبال ایران نیز گفت: برنادری را ۱۲ سال است که می شناسم، ۱۷ ساله بود مربی اش بودم و او در ایران موفق خواهد شد. برناردی به عنوان کار حرفه ای جدید، اتیالیا ترک و به لهستان رفته است هر چند تجربیات اول به اندازه من نیست، چون جوان است. وقتی در سال ۱۹۸۹ کارم را با تیم ملی ایتالیا آغاز کردم ۳۹ سال داشتم، الان برناردی نسبت به من در جایگاه بهتری قرار دارد. هر چند کار آسانی نیست که یک تیم را بعد موفقیت ها متعدد بر عهده بگیرد.

سرمربی تیم ملی والیبال در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه اگر در باره این تصمیم غیر حرفه ای خود چند ماه صبر می کردید، بهتر نبود، افزود: من ترجیح می دادم بمانم و کار خودم را به پایان برسانم از فدراسیون آرژانتین نیز خواستم تا بعد از قهرمانی جهان در ایران بمانم، اما اگر این تصمیم را نمی پذیرفتنم آنان مجبور بودند برای المپیک با یک نفر دیگر همکاری کنند. به همین دلیل ریسک آن را پذیرفتم، زیرا آرژانتین کشور من است و فرصت زیادی برای کار در آن تیم نیز ندارم. من با مربی جدید قطعا صحبت خواهم کرد تا تمامی مسایل بازیکنان و تکنیک ها و تاکیتک ها را در باره بازیکنان ایران به او یادآوری کنم. تا کنون مذاکرات زیادی با هم داشته ایم. برناردی سرمربی تیم متین ورامین(بانیولی) را نیز می شناسد و قطعا از ایشان هم کمک خواهد گرفت.

وی در باره اینکه در آینده بازهم با والیبال ایران همکاری خواهد کرد، و یا در انتخاب ملی پوشان نقشی خواهد داشت، گفت: من با بیش از ۵۰ بازیکن مختلف تیم ملی الف و ب والیبال ایران کار کردم و شناخت کافی دارم اما به طور حتم در انتخاب بازیکنان تیم ملی نقشی نخواهم داشت. وضعیتی که برناردی تیم را تحویل می گیرد بهتر از سه سال پیش است زیرا سه سال پیش کسی نبود به من کمک کند. آرژانتین آخرین تیم ملی که هدایت آن را بر عهده خواهم گرفت شاید به عنوان مدیر فنی در همکاری با تیم های دیگر جهان باشم.

خولیو ولاسکو در پاسخ به این سئوال که والیبال ایران در این سه سال چه چیزی به اطلاعات شما اضافه کرد، گفت: والیبال ایران چیزهای زیادی به من داد. اول از همه فرهنگ در دو عرصه، فرهنگ والیبال و ایران که متفاوت با کشورهای دیگر است.

در اروپا بر این باور هستند که والیبال خوب تنها در برخی کشورها است و وقتی ایران موفق به کسب پیروزی های متعدد شد، با یک شگفتی روبرو شدند که اران به این مقام های جهانی برسد. در تمام نشست های مطبوعاتی گفتم که تیم ایران خاص و به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: چندین بار از داورزنی خواستم و تاکید کردم ایران می توان میزبان و حتی برگزاز کننده رقابت ها مهم جهان شود، اگر شرایط مالی مطلوب شود. باید دنیا بداند حرکت والیبال ایران چگونه است. دومین چیز که والیباال ایران به من داد اشتیاق است که در بازیکنان ایرانی وجود دارد نه تنها در ملی پوشان بلکه در لیگ برتر بازیکنان با تمام وجود برای پیروزی بازی می کنند. در دیگر کشورها انیگونه نیست برای همین این تفاوت در بازیکنان ایران و دیگر کشورهای اشتیاق من را افزایش داد و به انگیزه من نیز افزود.

من در ایتالیا گفتم دوست ندارم آورنده اشتیاق در بازیکنان باشم و چیزهای که من می توانم بدهم اعتماد به نفس و چیزهای فنی و نکته های تاکتیکی است.

وی یادآور شد: چیزهای که در ایران آموختم قطعا به خانواده و فرزندان خواهم گفت و تنها به مربوط به ورزش نیست و این یک اصل است که به فرهنگ های دیگر با شناخت و درک بهتر احترام بگذاریم.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به مطلب که آیا قبول دارید والیبال ایران ولاسکو را احیا کرد، گفت: من از تیم ایران خیلی چیزها گرفتم و باید این را بدانید من تنها مربی هستم که در بحثقاره ای توانستم این مقام ها را کسب کنم. در قاره اروپا و آسیا قبلا کسی نبوده که عنوان بهترین تیم را به دست آورد، بنابر این تیم ایران نام من را در این رکورد ثبت کرد و بسیار خوشوقت هستم.

وی در باره اینکه هنوز برناردی برنامه اش را قطعی نکرده است، و اگر ایران در لیگ جهانی موفق نشود، آیا ولاسکو ناراحت می شود، گفت: برناردی نخواسته درباره ایران صحبت کند. در حال حاضر با یک تیم خوب لهستان کار میکند و حرفه ای نیست که در باره آینده اش صحبت کند، اما مطمئن هستم که در آینده قراردادش امضا می شود اما الان به طور رسمی نمی تواند در این باره چیزی بگوید.

در باره لیگ جهانی نیز انتظار برنده شدن در بازی های لیگ جهانی انتظار درستی نیست لیگ جهانی فرمول جدید خود را دارد اولین لیگی که فرمول تیم های برتر دارد ایران افتخار بزرگی دارد که در این گروه بازی می کند. آرژانتین از نظر رده بندی بهتر از ایران است اما ایران انتخاب شد، حقیقت همیشه رده بندنی نیست بلکه مسایل دیگر هم درگیر این انتخاب مطرح است. در آمریکایی جنوبی برزیل اول است و آرژانتین دوم اما دیگر تیم ها مطرح نیستند. تنها چهار امتیاز بین تیم اول و چهارم وجود دارد و برای رسیدن به رده بالاتر تلاش زیادی می طلبد و فدراسیون بین المللی والیبال وقتی تلاشهای ایران را دید این تیم را در هشت تیم برتر قرار داد. افتخارات بزرگی است و ایران کار بسیار سخت و نفسگیری خواهد داشت و قابل مقایسه با قبل نیست. این قضیه را نه تنها مردم باید درک کنند، مردم فکر می کنند اگر یک بار قهرمان شدی باید دیگر همیشه تکرار شود، اما این دلیل نمی شود اگر یکبار ایران پیروز شد، دیگر همیشه برتر باشیم. اما ایران این پیروزی پله های تلقی را طی کند تا در لیگ بعدی نیز موفق عمل کند. اگر همین جایگاه را حفظ کنیم.

خولیو ولاسکو و همسرش به همراه رییس فدراسیون والیبال شنبه شب در برنامه ورزش از نگاه دو حضور یافتند تا ولاسکو با مردم ایران به صورت پخش زنده خداحافظی کند.

ورزش از نگاه دویی ها هم برای ولاسکو سنگ تمام گذاشتند. از سئوال پیامکی این برنامه این بود که اگر بخواهید به ولاسکو جمله ای برای خداحافظی بگوید، چه چیزی خواهید گفت، گرفته تا نمایش آنونس ها و ویدئو کلیپ های جذاب. پیمان یوسفی هم نماینده خوبی برای مردم ایران بود.

ولاسکو و همسرش و دکتر محمدرضا داورزنی در این برنامه نیز به سئوالات مجری پاسخ دادند و نگرانی ها برای آینده والیبال ایران را بدون دلیل دانستند و تاکید کردند که والیبال ایران راه خود را خواهد رفت.

آخرین روز حضور ولاسکو به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان دیروز یکشنبه بود که در این روز مهمان سفارت ایتالیا بود و در پایان این مهمانی از کلیه دوستان خود در سفارت تشکر و خداحافظی کرد.

خولیو ولاسکو پس از دو سال و ۱۰ ماه و ۱۲ روز سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران و کسب عناوینی چون اولین حضور در لیگ جهانی، اولین قهرمانی در آسیا، اولین پیروزی بر ایتالیا، اولین پیروزی بر لهستان، اولین پیروزی بر آرژانتین، اولین پیروزی بر صربستان، اولین پیروزی بر کوبا، اولین پیروزی بر آلمان و اولین پیروزی بر امریکا

از ایران و مردم خوش بدرقه اش خداحافظی کرد و ساعت ۳ بامداد امروز دوشنبه تهران را به مقصد بولونیا ترک کرد تا بلافاصله برای بر عهده گرفتن سکان هدایت تیم ملی والیبال آرژانتین به این کشور سفر کند.

این بود پایان بدرقه شایسته ایرانیان از پرافتخار ترین سرمربی والیبال دنیا…

ایرانیان هم خوش استقبالند و هم خوش بدرقه.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز