خبرگزاری کار ایران

یک‌، هشتم جام‌جهانی به‌نام «ال»ها

تسخیر روسیه به‌دست کشورهای عربی/ اهلا و سهلا مرحبا

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۶۵۲

برای اولین بار 4 تیم عرب زبان راهی جام جهانی شد.

به گزارش ایلنا، مسابقات فوتبال مقدماتی جام‌جهانی فوتبال سرانجام به پایان رسید و تکلیف 32تیم حاضر در این رقابت‌ها مشخص شد. در این بین، یکی از جالب‌ترین اتفاقات، صعود چهار تیم عربی برای اولین‌بار به این آوردگاه بزرگ است که تاکنون در تاریخ جام‌های جهانی بی‌سابقه بوده است. بیشترین حضور کشورهای عربی در جام‌جهانی مربوط به دو جام‌جهانی 1986 و 1998 است. در جام 86 مکزیک، سه تیم الجزایر، مراکش و عراق موفق شدند سهمیه جام‌جهانی را کسب کنند. در این دوره از رقابت‌ها فقط مراکش موفق شد عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشد و با چهار امتیاز در گروه خود صدرنشین شود. این تیم در مرحله بعدی با یک گل به آلمان غربی باخت و از گردونه رقابت‌ها حذف شد. در جام‌جهانی 98 فرانسه، تونس، مراکش و عربستان حاضر بودند. این‌بار هم مراکش بهترین عملکرد را داشت. آن‌ها در گروه خود سوم شدند و دو تیم دیگر چاره‌ای جز قعرنشینی نداشتند. بااین‌حال، هر سه از صعود به مرحله حذفی بازماندند.


و اما حالا جام‌جهانی 2018 روسیه شاهد حضور چهار تیم عرب است؛ مصر، تونس و مراکش از آفریقا و عربستان از آسیا. هر چهار تیم در شرایط ایدئالی قرار دارند و به‌خوبی راهی بیست‌ویکمین دوره از مسابقات شدند. چهار تیمی که هیچ‌یک حداقل در دو دوره اخیر حاضر نبودند و پس از مدت‌ها دوری به این فستیوال بزرگ دعوت می‌شوند.

عربستان: پایان انتظار 12 ساله با نسل جدید

تسخیر روسیه به‌دست کشورهای عربی/ اهلا و سهلا مرحبا


سبزپوشان عربستانی کار سختی برای صعود به جام‌جهانی داشتند. آن‌ها آخرین‌بار در سال 2006 موفق به کسب سهمیه شدند و در دو دوره اخیر موفق به حضور نشدند، اما این‌بار با سرمربی وقت خود یعنی فن مارویک هلندی و با استفاده از نسل جدید بااستعدادشان در گروهی که ژاپن و استرالیا حاضر بودند، 19 امتیاز کسب کردند و به‌عنوان تیم دوم راهی روسیه شدند.عربستانی‌ها پنجمین حضور خود را تجربه می‌کنند و در سال 1994 در ایالات‌متحده با صعود به دور دوم رقابت‌ها، بهترین نمایش تاریخ خود را داشتند. این تیم به‌تازگی با ادگاردو بائوزا، سرمربی آرژانتینی و تازه‌وارد خود، فسخ قرارداد کرد و فعلا سرمربی ندارد. بااین‌حال، آن‌ها به‌واسطه حضور بازیکنانی کاملا بومی به حضوری آبرومندانه در این رقابت‌ها می‌اندیشد.

مراکش: شیرهای اطلس گل نمی‌خورند!

تسخیر روسیه به‌دست کشورهای عربی/ اهلا و سهلا مرحبا


شیرهای اطلس بعد از 20سال دوباره به جام‌جهانی رسیدند؛ تیمی که پیش از این سابقه چهار دوره حضور در این رقابت‌ها را داشته است. آن‌ها در جام‌جهانی 1986 هم با شگفتی‌سازی در گروهی که انگلستان، لهستان و پرتغال حضور داشتند صدرنشین شدند و در مرحله حذفی مقابل تیم فینالیست رقابت‌ها یعنی آلمان غربی با یک گل شکست خوردند. مراکش در بقیه ادوار جام‌جهانی که شرکت کرده، در همان مرحله گروهی حذف شده است. این تیم با هدایت هروه رنارد 49ساله و فرانسوی که پیش از با ساحل عاج و زامبیا فاتح جام‌ملت‌های آفریقا شده بود موفق شد در گروه سه، بالاتر از ساحل عاج، گابن و مالی به‌عنوان تیم صدرنشین بلیت روسیه را اوکی کند. مراکشی‌ها در آخرین فهرست بازیکنان خود 21بازیکن لژیونر داشت؛ یاسین بونو (خیرونا)، مهدی بن‌عطیه(یوونتوس)، نبیل دیرار (فنرباغچه)، اشرف حکیمی (رئال مادرید)، یونس بلهندا(گالاتسرای)،‌ نورالدین امربت (لگانس)، حکیم زیچ (آژاکس) و... مهم‌ترین بازیکنان شاغل در فوتبال اروپای این تیم به‌شمار می‌روند.


مصر: تاریخ‌سازی محمد صلاح و دوستان

تسخیر روسیه به‌دست کشورهای عربی/ اهلا و سهلا مرحبا

صعود دراماتیک فراعنه با گزارش احساسی شبلی 73ساله را هنوز خیلی‌ها از یاد نبرده‌اند. یکی از احساساتی‌ترین گزارش‌های تاریخ فوتبال که به پنالتی فوق‌العاده محمد صلاح، ستاره مصر، منجر شد و به‌وسیله آن فراعنه پس از 28سال و برای سومین‌بار راهی بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان شدند. پس از جام‌جهانی 1934 و 1990 ایتالیا، مصر برای اولین‌بار در کشوری ثانی توانست مجوز حضور پیدا کند. ستاره اصلی مصری‌ها در مسابقات مقدماتی بی‌تردید محمد صلاح بود. ستاره پیشین بازل، فیورنتینا، رم، چلسی و حال حاضر لیورپول با درخشش فوق‌العاده در کنار بازیکنانی چون احمد المحمدی(استون ویلا)، محمد ال‌ننی(آرسنال)، رمضان صبحی(استوک سیتی) و کوکا(براگا) مصر را بالاتر از رقبای سرسختی چون اوگاندا، غنا و کنگو، یک هفته پیش از پایان رقابت‌ها به جام‌جهانی روسیه فرستادند. سرمربی این تیم یکدست کسی نیست جز هکتور کوپر آرژانتینی؛ مرد نقره‌ای که چندماه قبل مصر را به مقام نایب‌قهرمانی جام‌ملت‌های آفریقا رسانده بود، حالا آن‌ها را بعد از مدت‌ها به سطح اول فوتبال ملی جهان رسانده است. این سرمربی 61ساله پس از قریب به 10سال دوباره نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. باید دید مصر دوست‌داشتنی او در جام‌جهانی چند مرده حلاج خواهد بود.

تونس: عقاب‌ها توانستند!

تسخیر روسیه به‌دست کشورهای عربی/ اهلا و سهلا مرحبا


عقاب‌ها هم جهانی شدند. این تیم هم پس از 12سال دوباره در جمع بزرگان حاضر است؛ تیمی که مانند ایران اولین‌بار در جام‌جهانی 1978 حاضر بود و مرحله گروهی حذف شد. سپس مانند تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی 98 فرانسه هم حاضر بود، اما باز هم توفیقی حاصل نشد. دوره بعدی حضور سفیدقرمزها در جام‌جهانی 2002 بود و سرانجام سال 2006 پایان بخش حضور آن‌ها در جام‌جهانی به شمار می‌رفت. تنها دوراه‌ای که ایران بود و آن‌ها نبودند، جام‌جهانی 2014 برزیل بود و تنها دوره‌ای که آن‌ها حضور داشتند و ایران موفق به کسب سهمیه نشد؛ جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن بود. نبیل معلول 55ساله و تونسی هدایت این تیم کاملا بومی را در اختیار دارد. کسی که در جام‌ملت‌های سال 2015 آسیا در استرالیا هدایت کویت را به‌عهده داشت، اما تیمش موفق به صعود نشد. او از آوریل 2017 هدایت تیم‌ملی کشورش را به‌عهده گرفت و موفق شد با کسب سه برد و دو تساوی تونس را به جام‌جهانی سوق دهد. معلول در سال 2013 هم سرمربی تونس بود و حالا برای دومین‌بار به‌جای هنریک کاسپرژیاک لهستانی سکاندار عقاب‌ها شد.در ترکیب تونس، بازیکنان لژیونر کمی به نسبت دیگر تیم‌های آفریقایی به چشم می‌خورد. وهبی خضری عضو تیم ساندرلند است. بسیم اسرافی در تیم نیس بازی می‌کند و دیگر نفرات در تیم‌های دیژون و اوسر فرانسه، الدوحیل قطر، التحاد و الاهلی مصر، الشباب عربستان، قاسم پاشا ترکیه و خنت بلژیک مشغول هستند.حال باید دید چهار نماینده جهان عرب در جام‌جهانی که یک‌هشتم تیم‌ها را شامل می‌شوند در این دوره از رقابت‌ها چکار خواهند کرد. آن‌طور که از شواهد مشخص است تیم‌های مصر و مراکش نسبت‌به تونس و عربستان از اقبال بیشتری برخوردار هستند. تیم‌های تونس و مراکش بدون باخت و مراکش بدون گل‌خورده کوالیفای شدند و این نشان می‌دهد آن‌ها روی کارهای دفاعی از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز