خبرگزاری کار ایران

استقلال و سرمربی های اجنبی در طول تاریخ

وینفرد شفر؛ ششمین نفر/ از انقلابگر یوگوسلاو تا روس‌های منحوس و آلمانی بدشانس

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۷۰۹

شفر، ششمین سرمربی خارجی تاریخ استقلال است.

به گزارش ایلنا، انتظارها به سر رسید. بعد از تساوی استقلال مقابل ذوب آهن در چارچوب هفته هشتم رقابت های لیگ برتر و استعفای شبانه منصوریان، مدیران باشگاه آبی پوش پایتخت با ایجاد کمیته فنی و قرار دادن چند پیشکسوت این باشگاه در این کمیته سعی کردند تا بهترین گزینه خارجی را برای نجات استقلال انتخاب کنند. ابتدا نام فاتح تریم و اسون گوران اریکسون و ... به میان آمد اما همگی مطابق انتظار، شویی بود برای خریدن زمان و فریاد زدن اینکه؛ ما هم کارمی کنیم! در آخر و بعد از 12 روز وینفرد شفر آلمانی و 67 ساله هدایت استقلال تهران را بر عهده گرفت.

دیگر تقریبا همه اطلاع دارند که شفر فوتبالش را در سه تیم مونشن گلادباخ، کارلسروهر و اوفنباخ گذرانده و مربی گری را نیز تا پیش از سال 2002 در همین تیمهایی که بازی کرد، به علاوه اشتوتگارت گذراند و سپس در قرن 21 فراتر از مرزهای آلمان را برگزید و سرمربی کامرون شد. سپس به حاشیه خلیج فارس آمد و چند سالی در العین و الاهلی امارات مشغول شد و بعد از دوران کوتاه در باکو به تایلند آمد و پشت سر آن با جامائیکا سه سال همکاری کرد و در 3 سپتامبر 2016 از کار برکنار شد. شفر سابقه 7 عنوان قهرمانی با تیمهای العین، الاهلی، جامائیکا، کامرون و کارلسروهر را دارد و حالا به عنوان مسن ترین سرمربی لیگ برتر در حال حاضر و همچنین ششمین مربی تاریخ باشگاه استقلال کارش را استارت می زند.

آبی ها اصولا در طول تاریخ خود اعتقاد چندانی به مربیان خارجی نداشته اند. این را می توان در تاریخ 72 ساله شان به وضوح مشاهده کرد. پیش از شفر دو سرمربی یوگوسلاو، دو سرمربی روس و یک مربی آلمانی نفر اول نیمکت استقلال بوده اند و حالا شفر ششمین نفر است. او پس از 14 سال دوباره استقلال را صاحب یک سرمربی خارجی کرد. اما اصلا خارجی ها برای آنها آمد داشته اند؟

1-زدرادکو رایکوف

متحول کننده تاج سابق و حتی فوتبال ایران. نام بزرگی که با سابقه گلزنی در جا جهانی 1958 در سوئد برای تیم ملی یوگوسلاوی به ایران آمد. انقلابگر بزرگ که توانست فوتبال فوق آماتور ایران را به سمت حرفه ای شدن ببرد. تمرین سه روز در هفته را به هفت روز افزایش داد. تمرینات تخصصی برای دفاع و هافبک و مهاجم تدارک دید. سیستم را از 4-2-4 به 3-3-4 و 2-4-4 تغییر داد. رایکوف حدفاصل سال های 1347 تا 49 در تیم ملی بزرگسالان و جوانان ایران سرمربی گری کرد اما نتایج مورد انتظار نبود. او در تاج قهرمانی اسیا را بدست آورد. دو بار لیگ سراسری را در سال های 49 و 53 کسب کرد. 4 قهرمانی تهران و فتح جام دوستی را هم به کارنامه رایکوف کبیر اضافه کنید. رایکوف با میدان دادن به جوان ها ستاره هایی چون ناصر حجازی، منصور پورحیدری، غلامحسین مطلومی و حسن روشن را به فوتبال ایران معرفی کرد. رایکوف در سال 55 و بعد از شکست 4-1 در برابر صنعت نفت از کار برکنار شد. رایکوف بعد از چند ماه حضور در سپاهان سرمربی تیم ملی الجزایر شد و پایه گذار تیم رویایی 1982 آنها بود. او سپس در کوردوبای اسپانیا دوران خوبی را نداشت و خیلی زود خودش را بازنشسته کرد و سرانجام در سال 1385 دار فانی را وداع گفت. فوتبال ایران همیشه به این مربی فقید مدیون است...

2-ولادیمیر جکیچ

پس از برکناری رایکوف، آبی ها به سراغ یک مربی آلمانی یوگوسلاو تبار رفتند. پورحیدری مرد شماره دو بود. پرویز کوزه کنانی هم سرپرست تیم بود. او آخرین سرمربی تاج پیش از انقلاب به شمار می رفت. جکیچ عملکرد خوبی داشت. پیروزی بزرگ در شهرآورد با نتیجه 3-0 که بهترین برد آبی ها هم بود در کنار قهرمانی در جام حذفی از مهمترین کارهای جکیچ بود. سرمربی که اعتقاد ویژه ای به تیم های پایه داشت. با این حال تاج در پایان فصل برای سومین دوره پیاپی چهارم شد. امثال اسکندریان و ایرج دانایی فرد زیر نظر او لژیونر شدند و در جام جهانی درخشیدند. بی تردید حضور جکیچ خون تازه ای به تیم پرطرفدار پایتخت تزریق کرد اما سرانجامی نداشت....

3-یوگنی سوکوموروخوف(دو مقطع)

مرد یخی یا همان گاسپادین(آقا). لبخند نمی زد. حتی در روز یکم بهمن ماه سال 1372 که با شکست پلی اکریل اصفهان، استقلال را قهرمان دسته سه کرد و به لیگ آزادگان بازگرداند. سوکوموروخوف به جای بیژن ذوالفقارنسب سر کار آمد و با کمک رضا نعلچگر و با نفراتی چون احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه، جعفر مختاری فر، حسین ترابپور، شاهین بیانی، عباس سرخاب، امیر قلعه نویی، صمد مرفاوی و ... 14 برد، 6 مساوی و باخت کسب کرد. سوکو رفت و دوباره در سال 1378 برگشت اما این بار موفق نبود. نایب قهرمان شد اما خیلی زود از کار برکنار شد و جای خود را به منصور پورحیدری داد.سوکوموروخوف بعد از استقلال در لیائونینگ چین و تیم محبوبش، توربیدو فعالیت کرد و در عین ناباوری در سال 2002 در سن 52 سالگی از کار برکنار شد.

4-لئونید بیلفسکی

ناشناس ترین سرمربی استقلال. مرد خوشرویی که نقطه مقابل سوکوموروخوف بود. یک جنتلمن کم حرف که به حقش نرسید و بعد از سومین باخت پیاپی در برابر سایپای قدرتمند رقم خورد از کار برکنار شد. او جانشین سوکو شد تا استقلال را به اوج برساند. دومین روس که دوران حضورش در تیم آبی پوش منحوس بود. لیگ 73 با حضور 24 تیم و دردو گروه به انجام رسید. بیلفسکی نتوانست نتایج خوبی کسب کند و خیلی زود برکنار شد و جای خود را به نصرالله عبداللهی داد. استقلال در پایان فصل نایب قهرمان شد و سایپا به مقام قهرمانی دست پیدا کرد. آبی ها در آن سال با چالش محرومیت ستاره هایشان دست و پنجه نرم می کردند.

5-رولند کخ

آقای همیشه دستیار. دست راست کریستوف دام که در یکی از سفرهای پرشمار فتح الله زاده به آلمان چشم آقای مدیرعامل را گرفت. کخ از سال 1984-85 میلادی وارد جرگه مربیان شد. در تیمهای کلن، بشیکتاش، لورکوزن، آستراوین، فنرباغچه، فرانکفورت و بشیکتاش کار کرد و سرانجام در سال 2011 اخرین تجربه خود را پشت سر گذاشت. استقلال تنها سرمربی گری رولند کخ در دوران کارش بود. مرد ترکه ای و بلندقامتی که خیلی سختی کشید و سکوها هم برایش روزهای کابوس واری را رقم زدند. آبی ها با هدایت کخ در 18 بازی 7 برد، 7 مساوی و 4 باخت را تجربه کردند و تیم را در رده ششم به جواد زرینچه تحویل داد و استقلال در پایان فصل نهم شدند. کخ در استقلال هم در مرحله یک هشتم جام حذفی به سپاهان باختند و هم در لیگ قهرمانان آسیا در گروه چهارتیمی سوم شدند و موفق نشدند به مرحله حذفی صعود کنند.

6-وینفرد شفر

و حالا نوبت مرد 67 ساله ای است که خود را می بایست برای روزهای سخت و دشواری آماده کند. روزهایی که ممکن است سکوها پشتش نباشند؛ حاشیه های زیادی برایش به وجود بیاورند. شفر حالا تجربه کار کردن در سخت ترین شرایط تمرینی را به چشم خواهد دید. جایی که استعدادهایش فراوان هستند اما موانع به وفور دیده می شود. به نظر شما شفر در استقلال موفق می شود؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز