خبرگزاری کار ایران

شوک بزرگ ریزه اسپور به پرسپولیس و طارمی/ پایان پاییزی تابستان داغ!

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۲۲۱

پرسپولیس و مهدی طارمی در شوک بزرگی فرو رفتند.

به گزارش ایلنا، آخرین ساعات تابستان داغ بود که یک خبر شوک آور، هوای فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس را پاییزی کرد. باشگاه ریزه اسپور ترکیه بعد از ماه ها تلاش و ممارست سرانجام فیفا را متقائد کرد تا مهاجم اسبقش یعنی مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس را نقره داغ کند. وقتی حرف از نقره داغ می آید فکرتان نباید به سمت تیترهای رسانه های داخلی برود که برای 100 میلیون تومان یا دو جلسه بدون تماشاگر و سه جلسه محرومیت به کار می رود؛ منظور از نقره داغ یعنی 4 ماه محرومیت از بازی های بین المللی اعم از باشگاهی و ملی برای مهدی طارمی و محرومیت پرسپولیس از دو پنجره نقل و انتقالاتی زمستان و تابستان و البته نزدیک به 4 میلیارد جریمه نقدی!

شاید کم و بیش در جریان باشید اما اصلا ماجرا از این قرار بود که مهدی طارمی فصل قبل برای استارت حضور در لیگ اروپا با باشگاه ریزه اسپور ترکیه به توافق رسید و روز هشتم تیر ماه سال 95 با این تیم قراردادی را به امضا رساند که عکس هایش هنوز هم قابل رویت است. اما سه هفته بعد و در تاریخ 24 تیرماه طارمی یک تصمیم عجیب گرفت و همراه تیم جدیدش به اردوی اتریش نرفت. چند تن از نزدیکان مهدی وقتی شرایط روحی بد او را دیدند این بازیکن را مجاب کردند تا به ایران برگردد و به او این دلگرمی را دادند که نهایتا چند هزار دلار جریمه خواهد شد و مشکل دیگری برایش به وجود نخواهد آمد. طارمی برگشت و با پرسپولیس قرارداد جدیدی را امضا کرد و اقای گل هم شد.

در کنار همه این خوش خیالی‌ها باشگاه ریزه اسپور با جدیت فراوان به دنبال شکایت از مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس بود و بارها از طریق شورای حل اختلاف فیفا این مساله را پیگیری کرد. آنها با دست پر به میدان آمده بودند و حق هم داشتند. از طرفی وکیل مهدی طارمی اعتقاد داشت چون آی تی سی بازی این مهاجم ملی پوش نرسیده پس او بازیکن ریزه اسپور نبوده و آنها نمی توانند کاری از پیش ببرند. مدتی بعد که ماجرا جدی تر شد وکیل طارمی به او اعلام کرد که این احتمال هم هست که مهدی چند ماه از بازی محروم شود اما این خبر رسانه ای نشد. سرانجام در تاریخ 31 شهریور خبری که نباید؛ شنیده شد. ابلاغیه فیفا به دست فدراسیون فوتبال، باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی رسید.

روزبه وثوق احمدی در همین رابطه در گفت و گویی اظهار داشت: متاسفانه این خبر روز سی و یکم شهریور ماه به دستمان رسید. باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی از طرف فیفا خطاکار شناخته شدند و حالا باید جریمه شوند.

وی در ادامه افزود: رای طوری نیست که غیر قابل برگشت باشد اما بسیار دشوار است که بخواهیم این رای را برگردانیم. از همان 31 شهریور محرومیت 4 ماهه طارمی آغاز شده است و پرسپولیس هم از دو پنجره نقل و انتقالاتی پیش رو محروم خواهد بود.

رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان همچنین تصریح کرد: باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی فرصت دارند ظرف 21 روز آینده نسبت به این رای واکنش نشان دهند اما این بدان منزله نیست که محرومیت طارمی معلق شود. او قطعا بازی با الاهلال عربستان را از دست می دهد. مگر اینکه تحت شرایطی خاص دادگاه دیوان عالی فیفا یا همان CAS حکم موقت برای توقف محرومیت را صادر کند که به زودی مشخص خواهد شد.

وی همچنین درباره پرداخت بدهی باشگاه ریزه اسپور گفت: در این مساله هم باشگاه پرسپولیس و هم مهدی طارمی باید با همکاری یکدیگر و ظرف یک ماه بدهی را پرداخت کنند و اگر این اتفاق رخ ندهد 5% جریمه به آن اضافه می شود.

وثوق احمدی در پایان درباره اینکه ایا پرسپولیس از تمدید قرارداد بازیکنانش نیز محروم است یا خیر گفت: پرسپولیس مانند تراکتورسازی علی رغم اینکه از خرید بازیکن جدید محروم است اما می تواند قرارداد بازیکنان فعلی خود را تمدید کند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

در ادامه نگاهی به حکم هشت بندی فیفا می اندازیم:

*شکایت شاکی، باشگاه ریزه اسپور ترکیه پذیرفته شده است

*متشاکی اول، مهدی طارمی، باید در زمان 30 روز پس از ابلاغ این حکم، به دلیل زیر پا گذاشتن قرارداد، مبلغ 789500 یورو به شاکی پرونده باشگاه ریزه اسپور بپردازد.

*متشاکی دوم، باشگاه فوتبال پرسپولیس، باشگاه پرسپولیس به صورت جدی در پرداخت این قرضه به صورت مشترک مسئولیت دارد.

*در صورت تعلل در پرداخت مبلغ اعلام شده در بند دو  به این مبلغ یک بهره 5 درصدی تعلق خواهد گرفت و این مساله به کمیته انضباطی فیفا ارجاع خواهد شد تا تصمیمات لازم درباره آن اعمال شود.

*باشگاه ریزه اسپور، شاکی پرونده باید بلافاصله و به طور مستقیم، شماره حسابی را به متشاکی یک و دو، مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس اعلام کند تا آنها وجه مورد نظر را به آن حساب واریز نمایند و کمیته حل اختلاف فیفا باید از پرداخت این جریمه مالی مطلع شود.

*محرومیت 4 ماهه از بازی های بین المللی به متشاکی 1 (مهدی طارمی) اعلام می‌ شود. این محرومیت شامل تمام بازی های ملی و باشگاهی است و از زمان اعلام حکم، قابل اجراست.

*باشگاه پرسپولیس نیز از نقل و انتقالات بازیکن، چه خارجی و چه داخلی، در دو پنجره آتی نقل و انتقالات بعد از ابلاغ این حکم محروم است.

*سایر موارد مطرح شده توسط شاکی مورد قبول قرار نگرفت.

نکات مهم حکم فیفا:

- پرسپولیس که به تازگی از شر پرداخت جریمه مانوئل ژوزه خلاص شده بود حالا باید این جریمه سنگین را هم به اتفاق بازیکن جنجالی خود پرداخت کند. با توجه به نرخ امروز یورو که 4710 تومان است جریمه ای که فیفا برای پرسپولیس  و طارمی در نظر گرفته تا طی یک ماه به باشگاه ریزه اسپور پرداخت کنند سه میلیارد و هفتصد و هجده میلیون و پانصد و چهل و پنج هزار تومان است! اگر طرفین بخواهند این مبلغ را به صورت نصف نصف هم پرداخت کنند تقریبا هر کدام می بایست حدود یک میلیارد و نهصد میلیون به باشگاه ترکیه ای بدهند.

- مهدی طارمی 4 ماه محروم شده است. از تمام بازی های ملی و باشگاهی رسمی. این یعنی محرومیت طارمی از 31 شهریور آغاز شده و تا 31 دی ماه ادامه دارد. بدین ترتیب جالب است بدانید که شماره 9 سرخپوشان تهرانی چه بازی هایی را از دست می دهد.

مسابقات لیگ برتر: 13 بازی

پرسپولیس – صنعت نفت/ استقلال خوزستان – پرسپولیس/ پرسپولیس – استقلال تهران/ سایپا – پرسپولیس/ پرسپولیس – پدیده/ پارس جنوبی جم – پرسپولیس/ پرسپولیس – ذوب آهن/ سپیدرود – پرسپولیس/ فولاد – پرسپولیس/ پرسپولیس – تراکتورسازی/ پرسپولیس – نفت/ سیاه جامگان – پرسپولیس/ پرسپولیس – گسترش فولاد.

مسابقات لیگ قهرمانان آسیا:

دو دیدار رفت و برگشت در برابر الهلال عربستان و همچنین فینال رقابت ها در صورت صعود سرخپوشان تهرانی.

مسابقات ملی:

دیدار دوستانه برابر توگو و تیم ملی روسیه.

مسابقات جام حذفی:

مرحله یک شانزدهم برابر نفت تهران و در صورت صعود مرحله های یک هشتم و یک چهارم نهایی.

- طارمی همچنین با این محرومیت شانس آقای گلی لیگ قهرمانان آسیا و به احتمال بسیار زیاد هت تریک در آقای گلی در لیگ برتر را از دست داد. همچنین شانس این بازیکن برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا هم از دست رفت.

پرسپولیس در حالی از پنجره نقل و انتقالاتی محروم شده که به احتمال فراوان بعد از جام جهانی 2018 خیلی از بازیکنان ملی پوش این تیم ممکن است به خاطر پیشنهادات خارجی تصمیم به جدایی بگیرند. مهدی طارمی، محمد انصاری، کمال کامیابی نیا، علیرضا بیرانوند و .... نمونه ای از این نفرات هستند.

حال باید دید در نهایت چه اتفاقی رخ می دهد. یک سوء مدیریت دیگر و یک نشانه دیگر در ضعف حقوقی ما در امور بین المللی. پرسپولیس بعد از استقلال و تراکتورسازی به بلای محرومیت از پنجره نقل و انتقالاتی دچار شد. مهدی طارمی هم در سال قبل از جام جهانی 4 ماه مهم را از دست داد. این شاید کمترین تنبیه برای اوست تا بداند که باید برای حضور در اروپا از همه نظر حرفه ای و بین المللی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز