خبرگزاری کار ایران

دفاع کلوپ قابل دفاع نیست

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۱۸۷

یورگن کلوپ دو سه هفته دیگر دومین سالگرد حضورش در لیورپول را جشن می‌گیرد هرچند احتمالا «جشن» کلمه‌ای نیست که او به کار خواهد برد.

به گزارش ایلنا، بعد از دو سال انتظار مربی سابق دورتموند برای رسیدن به جام همچنان باقی مانده و با شکست 2 بر صفر برابر لسترسیتی دیگر نمی‌توانند امیدوار به کسب کم اهمیت‌ترین جام فصل یعنی جام اتحادیه باشند.

اشتباه است اگر فکر کنیم لیورپول به‌عنوان یک تیم هجومی زیر نظر این مربی آلمانی پیشرفت نکرده – آرسنال در باخت 4 بر صفر اخیر به خوبی مزه‌اش را چشیده - اما کاستی‌ها و نواقصی که برندان راجرز در ماه‌های آخر کارش نمی‌توانست رفع کند همچنان تیم را عقب نگه داشته.

لیورپول شنبه دوباره در لیگ برتر با لسترسیتی بازی دارد در حالی که بعد از پیروزی بر آرسنال، بردی نداشته و اعتماد به نفسش کم شده. آن مرد پرشور و هیجانی که می‌توانست معضلات تاکتیکی را رفع کند هنوز نتوانسته راه حلی برای این دفاع آسیب پذیر پیدا کند.

همان داستان قدیمی تکرار شد. روی گل شینجی اوکازاکی در دقیقه 65 بازیکنان نتوانستند توپ را به خوبی دفع کنند و وس مورگان و ویسنته ایبورا در محوطه جریمه مبارزه خود را بردند و بازیکن تیم ملی ژاپن بدون هیچ مزاحمی از فاصله 13 متری دروازه را باز کرد. 13 دقیقه بعد اسلام سلیمانی گل دوم را زد اما این مهاجم الجزایری آنقدر فضا داشت که با حرکت مارپیچ از دفاع لیورپول عبور و از حدودا 19 متری دروازه دنی وارد را به زیبایی هر چه تمامتر باز کند.

کلوپ شاید از دیدن این گل‌ها حالش به هم بخورد اما به‌عنوان یک مدافع سابق چه زمانی می‌خواهد در این باره کاری بکند؟ از روز اول که مسوولیت لیورپول را به دست گرفت، تمرکزش روی تیزکردن لبه هجومی تیم بود و موفق هم شد. امثال محمد صلاح، سادیو مانه و روبرتو فیرمینو که هیچ کدام مقابل لستر بازی نکردند خط حمله ویران کننده‌ای هستند. پشت سر آنها، فیلیپه کوتینیو است که با وجود اختلالات ناشی از احتمال انتقال به بارسلونا یک استعداد جهانی است و همچنین آدام لالانا که اگر آماده باشد به قدرت هجومی تیم می‌افزاید اما لیورپول نمی‌تواند خوب دفاع کند که به دلیل تاکتیک‌ها، چینش و جذب بازیکنان از سوی لیورپول است.

مثلا یک مدافع میانی مستحکم و مقتدر و یک هافبک مسلط که لیورپول سال‌ها است نیاز دارد نگرفته و در عوض برای امثال صلاح و مانه هزینه کرده. هر دو خریدهای خیلی خوبی هستند اما به اندازه پرکردن شکاف‌های دفاعی تیم اهمیت ندارند. لیورپول قدرت مالی رقابت با منچسترسیتی، منچستریونایتد و چلسی را ندارد اما حاضر بود ویرجیل فان دایک را با 60 میلیون پوند از ساوتهمپتون بخرد که موفق نشد اما چرا کلوپ سراغ نفر بعدی فهرستش نرفت؟

یک فرمانده دفاعی مثل فان دایک می‌تواند به دفاع تیم سازمان بدهد همانطور که یک هافبک پویاتر نسبت به جوردن هندرسون الهام بخش اطرافش می‌شود و سپر قابل اطمینان تری جلوی خط دفاع تشکیل می‌دهد اما این نواقص باقی مانده تا لیورپول که موفقترین باشگاه انگلیس بعد از یونایتد است بعد از قهرمانی جام حذفی سال 2006 تنها یک جام دیگر به دست آورد؛ جام اتحادیه سال 2012.

نقاط کلیدی تیم مورد غفلت قرار گرفته و کلوپ راه حلی برایشان پیدا نکرده و برای همین است که تنها یک ماه بعد از شروع فصل از یک جام حذف شده و در لیگ برتر 5 امتیاز اختلاف نسبت به دو تیم صدرنشین سیتی و یونایتد دارد. آنها زمان برای جبران دارند اما فرصت رسیدن به نخستین جام از بین رفته.

آیا اوضاع قرار است بهتر شود؟ در شش بازی بعدی 5 تا خارج از خانه هستند و تا آخر ماه اکتبر تنها یک بازی در آنفیلد میزبان هستند مقابل منچستریونایتد و این یعنی کار سخت تری در پیش دارند. کلوپ مشکل را تشخیص داده و اشتباهات دفاعی پرهزینه را عامل ناکامی می‌داند. او این مشکل را به ارث برده اما حالا که به دومین سال کارش نزدیک می‌شود نمی‌تواند بگوید فرصت کافی برای حل این معضل را نداشته.

منبع: مارک اوگدن/ مترجم: سیدعلی بلندنظر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز