خبرگزاری کار ایران

10 سال بعد از خداحافظی؛ گزارش ویژه‌ی سایت پی کی آلمان از علی دایی

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۹۰۲

از آن روزهایی که علی دایی در بوندس‌لیگا به میدان می‌رفت، خیلی فاصله گرفته‌ایم. آلمانی‌ها اما اسطوره فوتبال ایران را هنوز از یاد نبرده‌اند.

به گزارش ایلنا، از آن روزهایی که علی دایی در بوندس‌لیگا به میدان می‌رفت، خیلی فاصله گرفته‌ایم. آلمانی‌ها اما اسطوره فوتبال ایران را هنوز از یاد نبرده‌اند که حتی امروز که 10 سال از خداحافظی او گذشته، برایش دست به قلم شده‌اند.
اتفاقا بهانه سایت پی‌کی آلمان برای نوشتن از علی دایی هم سالگرد بازنشستگی اوست که با اشاره به آن، نوشته: «علی دایی، اسطوره فوتبال ایران 10 سال پیش از فوتبال خداحافظی کرد. شاید افراد زیادی در فوتبال اروپا او را نشناسند؛ البته غیر از آلمان چرا که او برای بایرن مونیخ به میدان می‌رفت اما آنچه علی دایی را جاودانه کرده، عملکردش در بازی‌های ملی و رکورد 109 گل ملی اوست که از یادها نخواهد رفت.
علی دایی به دستاوردهای بزرگی در فوتبال دست یافته. او اواخر دهه شصت میلادی در ایران به دنیا آمد و از همان سنین کودکی فوتبال را پیش گرفت و حتی وقتی در دانشگاه تهران پذیرفته شد، فوتبالش را در کنار تحصیل ادامه‌ داد.

10 سال بعد از خداحافظی؛ گزارش ویژه‌ی سایت پی کی آلمان از علی دایی


دایی خیلی زود در مستطیل سبز توانایی‌های خود را نشان داد. فیزیک بدنی خوب و فرصت‌طلبی مقابل دروازه‌ از ویژگی‌های بارز او بود و به همین خاطر چشم مسوولان تیم تاکسیرانی را گرفت.
 او بعد از مقطع کوتاهی راهی بانک تجارت شد و بعد از درخشش در این تیم پیراهن پرافتخار پرسپولیس را که بزرگترین باشگاه ایران محسوب می‌شود، پوشید. او دو بار با پرسپولیس قهرمان لیگ ایران و بهترین مهاجم ایران معرفی شد. علی دایی در آن زمان به تیم‌‌‌ملی فوتبال ایران هم دعوت شد.

اولین ایرانی در اروپا
دایی در تابستان ۱۹۹۷ به آلمان رفت و پیراهن آرمینیا بیله‌فلد را پوشید تا اولین فوتبالیست ایرانی باشد که روادید بازی در اروپا را به دست آورد. او در بوندس‌لیگا مزه سختی رقابت را چشید.
 به ثمر رساندن هفت گل در 26 بازی باعث نشد تیم او به دسته پایین‌تر صعود نکند اما در ادامه، دایی با گل‌های تیم‌‌‌ملی ایران را به جام جهانی 98 رساند و خودش به بایرن مونیخ رفت. با این تیم قهرمانی در بوندس‌لیگا را تجربه کرد و به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم رسید اما از روی نیمکت شاهد بازی تیمش بود. در ادامه‌ دایی به هرتابرلین رفت و در 33 سالگی که پاهایش سنگین شده بود، بعد از سه فصل به فوتبال آسیا بازگشت.

رکوردشکنی
دایی در بازگشت به فوتبال آسیا هر فصل تقریبا 10 گل به ثمر رساند و بازوبند کاپیتانی ایران را بر بازو داشت. او با زدن 109 گل در 149 بازی، رکورد بیشترین بازی ‌‌‌ملی را به نام خود ثبت کرد. دایی الان در حالی مربیگری می‌کند که یک جانشین به نام سردار آزمون را در تیم‌‌‌ملی می‌بیند. بازیکنی که چند سال بعد از علی دایی توانست ایران را به جام جهانی برساند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز