خبرگزاری کار ایران

شاگردان برانکو چرا نگران بازی در دوحه هستند؟

حکم صعود پرسپولیس در دستان الهلال؛ تبانی یا فوتبال پاک؟ (گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۲۶۵

الهلال صعود خود را مسجل کرده و این در حالی است که پرسپولیس در هفته پایانی لیگ قهرمانان امیدوار به کسب نتیجه برابر الوحده و کسب نتیجه شاگردان رامون دیاز برابر الریان قطر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با تساوی سرخپوشان در مسقط برابر الهلال و شکست الریان مقابل الوحده، اکنون صعود این تیم به دور بعدی لیگ قهرمانان منوط به عدم پیروزی الریان مقابل الهلال است. شاگردان لادروپ که در هفته پنجم شکست تلخی را مقابل الوحده تجربه کردند برای صعود خود نیاز به پیروزی خانگی برابر الهلال دارند و این در حالی که پرسپولیس نیز در صورت پیروزی برابر الوحده در استادیوم آزادی، امیدوار به رقم خوردن نتیجه به سود خود در استادیوم دوحه است.

با این حال صعود الهلال به مرحله بعدی این رقابت‌ها شائبه تبانی را در جدال دو تیم عربی شکل داده است؛ اتفاقی که با مرور چند دیدار گذشته بعید هم به نظر نمی‌رسد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به دیدارهای گذشته بین کشورها و تیم‌های عربی که باعث قوت گرفتن این شائبات شده است.

 

امارات - قطر؛ مقدماتی المپیک 1992 بارسلون

تیم فوتبال کشورمان در این دوره از مسابقات بیش از هر دوره دیگری برای صعود به المپیک آماده و به آن نزدیک بود. در دیدار پایانی میان امارات و قطر در صورتی که قطری‌ها با اختلاف یک گل پیروز می‌شدند تیم امید کشورمان راهی المپیک می‌شد ولی در یک بازی عجیب و پر حرف و حدیث، قطر 2-0 امارات را برد تا به المپیک صعود کند. بازی ضعیف امارات در آن دیدار حرف و حدیث زیادی بوجود آورد.

ایران - بحرین؛ مقدماتی جام جهانی 2002

البته نتیجه این دیدار را نمی‌توان تبانی دانست ولی نوعی همبستگی میان تیم‌های کشورهای عرب‌زبان را نشان می‌دهد. ایران برای صعود از گروه خود با عربستان در حال رقابت بود و بازیکنان تیم ملی کشورمان زیر نظر بلاژویچ تنها به پیروزی مقابل بحرین نیاز داشتند که کار دشواری به نظر نمی‌رسید. ولی بحرینی‌ها که شانسی برای صعود نداشتند با انگیزه زیادی در زمین حاضر شده و با نتیجه 3-1 پیروز شدند تا عربستان راهی جام جهانی شود.

حریف ایران در پایان آن مسابقه پس از پیروزی و مانع شدن برای رسیدن تیم ملی کشورمان به جام جهانی با پرچم عربستان دور افتخار زدند تا نشان دهند برای عربستان به میدان آمده بودند.

 

عربستان - کره‌شمالی؛ مقدماتی جام جهانی 2010

این دیدار قرار بود با بازی ایران - کره جنوبی همزمان باشد ولی بنا به دلیلی که گرمای ریاض نام‌ برده شد با چند ساعت تاخیر برگزار شد.

عربستان در این دیدار نیاز به پیروزی داشت تا صعود خود را مسجل کند و همچنین تیم ملی کشورمان راهی پلی‌آف شود ولی در صورتی که بازی به تساوی کشیده می‌شد کره شمالی صعود کرده و عربستان به پلی‌آف می‌رفت.

 با توجه به اینکه رقابت‌های پلی‌آف در آن دوره ساده به نظر می‌رسید (بازی با بحرین و پس از آن نیوزلند) گفته می‌شد عربستان به نتیجه تساوی رضایت خواهد داد.

همین اتفاق هم افتاد و این تیم با تساوی مقابل کره‌شمالی به پلی‌آف رفت و البته از آنجا نتوانست به جام جهانی صعود کند.

 

نتایج پر حرف و حدیث از این دست در سال‌های اخیر کم نبوده است ولی به صرف مشکوک بودن یک نتیجه نمی‌توان برایش حکم تبانی صادر کرد و اثبات این مسئله کار آسانی نیست. ولی با مراجعه به آنها این نگرانی ایجاد می‌شود که شاید نماینده فوتبال کشورمان به این شیوه از صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا باز بماند.

 

پرسپولیس قربانی می‌شود؟

الهلال در عربستان موفق شده الریان را شکست دهد و اگر این کار را در قطر هم تکرار کند، پرسپولیس شانس زیادی برای صعود خواهد داشت و سرخپوشان در صورت پیروزی مقابل الوحده سقوط کرده، چشمشان به نتیجه آن دیدار خواهد بود.

حتی در صورت تساوی دو تیم هم پرسپولیس با برد الوحده صعود خواهد کرد و تنها نتیجه‌ای که مانع از صعود سرخپوشان می‌شود شکست الهلال خواهد بود.

البته با توجه به اهمیت سرگروهی در دور حذفی رقابت‌ها اگر الهلال بخواهد به صعود الریان کمک کند خودش متضرر خواهد شد و مجبور است دیدار سخت‌تری را در مرحله بعد تجربه کند و همین موضوع احتمال تبانی را کاهش می‌دهد.

باید دید قهرمان لیگ برتر کشورمان در نهایت موفق به صعود از گروه خود خواهد شد یا نگرانی‌های حال حاضر به واقعیت تبدیل می‌شود؟

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز