خبرگزاری کار ایران

چالش برای کمیته فنی؛

فیبا شانس اجازه حضور بانوان در مسابقات جهانی با حجاب را داد

فدراسیون جهانی بسکتبال در تازه‌ترین تصمیم خود اجازه داده است تا بانوان محجبه بتوانند در این مسابقات شرکت کنند.

به گزارش ایلنا و به نقل از فدراسیون بسکتبال، فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) از سال 2014 یک مهلت دو ساله را به کشورهای مسلمان داده بود تا نظر فیبا را برای گرفتن مجوز قطعی حجاب برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی جلب کنند. اکنون و پس از پایان یافتن مهلت دو ساله، فیبا  در نخستین نشست خود در سال 2017 با تغییر قوانین مربوط به پوشش سر موافقت کرد.

در تازه‌ترین تصمیم اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی بسکتبال، طبق گزارش‌های ارسال‌شده از تاثیر 2 سال طرح آزمایشی‌اش، تصمیم گرفته قوانین خود را برای پوشش سر بانوان بسکتبالیست تغییر دهد و از کمیته فنی درخواست کرده تا پیشنهادهایی را برای استفاده از پوشش سر ارائه دهد، به نحوی که سلامت ورزشکاران حفظ شود.

کمیته فنی باید تا ماه می (اردیبهشت 96) پیشنهاد خود را به فیبا اعلام کند. گفتنی است ایران  یکی از کشورهایی است که بارها در نامه‌های مختلف از سوی کشورمان درخواست بازی با حجاب اسلامی را داشته است و اخیراً نیز نمونه جدیدی از پوشش ایرانی به فدراسیون جهانی ارسال شده است.

قوانین گذشته فیبا اینگونه بود که بانوان نمی‌توانستند از پوشش سر در مسابقات رسمی استفاده کنند. اکنون با این تصمیم فیبا، بانوان بسکتبالیست ایرانی یک گام دیگر به حضور در رقابت‌های رسمی با حجاب اسلامی نزدیک‌تر می‌شوند.

در همین رابطه علی توفیق، دبیر فدراسیون  درباره تصمیمی که فیبا درخصوص موافقت با تغییر قوانین پوشش سر، گرفته اظهار داشت: من هم از طریق فدراسیون جهان بسکتبال این خبر را خواندم. هنوز از خروجی جلسه برای فدراسیون‌ها نامه‌ای ارسال نشده است تا ببینیم جزئیات چگونه است.

وی ادامه داد: آنچه که در متن خبر فیبا خواندم و فهمیدم این است که قرار است تصمیم‌گیری نهایی در ماه می انجام شود.

توفیق در ادامه بیان کرد: کمیسیون فنی فدراسیون جهانی موظف است پروپوزالی را ارائه دهد که پوشش سر از نظر فنی برای سایر بازیکنان مشکلی ایجاد نمی‌کند. هنوز موافقت فدراسیون جهانی صددرصد نشده و باید به ماده 4.4.2 یک الحاقیه اضافه شود مبنی بر اینکه استفاده از روسری ممانعتی ندارد. این خبر خوبی است که هنوز پرونده حجاب بسته نشده و قرار است تصمیم‌گیری نهایی در ماه می انجام شود.

دبیر فدراسیون بسکتبال در ادامه با اشاره به اینکه حضور در مسابقات با پوشش فقط از سوی ایران مطرح نشده، خاطرنشان کرد: پوشش فقط مربوط به مسلمانان نیست بلکه سیک‌ها هم در نامه‌ای که به فدراسیون جهانی نوشته‌اند خواستار حضور با پوشش خود هستند. ما باید تا پایان سال 2016 گزارشی را به فدراسیون جهانی می‌دادیم که ارسال شد. به وظایف خودمان عمل کرده‌ایم و حالا منتظرم ببینیم نتیجه چه می‌شود. امیدوارم با این موضوع به صورت کارشناسی برخورد شود. دور از انتظار نیست که بانوان ما بتوانند با پوشش در مسابقات شرکت کنند.

کد خبر : ۴۵۴۲۶۵