خبرگزاری کار ایران

همه چیز سرخ شد

دیوار 4 امتیازی شاگردان برانکو برابر رقبا

بازی‌های هفته‌ی هفدهم لیگ برتر فوتبال ایران در حالی پایان یافت که پرسپولیس دو امتیاز دیگر از جدی‌ترین رقیبش، تراکتورسازی تبریز، پیش افتاد.

به گزارش ایلنا، در پایان این هفته، تیم برانکو توانست دیواری چهار امتیازی میان صدر و رتبه‌ی دوم جدول بنا کند. آن‌ها در یک بازی برتر تیم فولاد را در اهواز با سه گل شکست دادند و برای سایر رقبا خط و نشان کشیدند. همچنین، همه‌ی تیم‌هایی که قدشان به این دیوار می‌رسید- به جز سپاهان- امتیاز از دست دادند: تراکتورسازی در پرگل‌ترین مصاف هفته از پسِ صنعت نفت برنیامد و در دقایق واپسین یک امتیاز به آبادانی‌ها داد و دو امتیاز به پرسپولیس. استقلال تهران هم در یک نمایش کسل‌کننده، در ورزشگاه خالیِ آزادی، باز هم در برابر گربه‌سیاه جدید خود تن به شکست داد تا پورموسوی، سرمربیِ اهوازی‌ها، این بُرد مهم را به استاندار خوزستان تقدیم کند. در ادامه مروری خواهیم داشت به بازی‌های این هفته.

 

فولاد خوزستان 0-3 پرسپولیس تهران؛ بهترین تیم تاریخ؟

فولاد که به دلیل درخشش ساسان انصاری به تیم یک نفره معروف شده است سریع‌ترین گل فصل را با گل به خودیِ مدافع 34ساله‌ی خود، عبدالله کرمی، دریافت کرد. ده دقیقه بعد نوبت طالب‌لو، گلر فولاد، بود که اشتباه کند. وقتی وحید امیری گل دوم را در دوازدهمین دقیقه‌ی بازی زد، هر بیننده‌ی عاقلی شکست سنگین فولاد را پیش‌بینی می‌کرد. تعصب سعداوی به سیستم 1-3-2-4 و عدم پوشش ضعف‌های تیم، بازی ضعیف مدافعان فولاد- به ویژه سعیدی و مریدی، دو مدافع کناری تیم- و ناتوانی مجموعه‌ی فولاد در برطرف کردن استرس و فشار را می‌توان در شمار دلایل شکست برشمرد.

این شکست پرسپولیس را از حیث آماری در صدر جدول بهترین عملکرد یک تیم تا هفته‌ی هفدهم، در تاریخ لیگ برتر، قرار داد. در تاریخ لیگ برتر تنها دو تیم سایپا در لیگ ششم و سپاهان در لیگ دوم تا هفته هفدهم موفق به کسب ۳۸ امتیاز شده بودند که هر دو تیم نهایتا به عنوان قهرمانی رسیدند. گلبارانِ فولاد باعث شد که پرسپولیس از آن‌ها عبور کند. قرمزها در 17 بازی این فصل فقط 5 گل خورده‌اند که این قابل تحسین است. سال گذشته استقلال خوزستان، در نیم فصل اول، تنها 4 گل دریافت کرده بود و جام را از پرسپولیس ربود. دفاع نفوذناپذیر؛ این درسی بود که برانکو پارسال از ویسی فراگرفت.

 

photo_2017-01-20_16-10-33

تراکتورسازی تبریز 2-2 صنعت نفت آبادان؛ دشت فیروز از تبریز

ظاهراً چمن جدید یادگار برای تراکتورسازی خوش‌یمن نبود و این تیم نتوانست از دو بار پیش افتادنش در این جدال مراقبت کند. دیدار دو تیم پرطرفدار ایران در ورزشگاهی خالی برگزار شد و ضربه‌ی سرِ دقیقه‌ی 86 علی عبدالله‌زاده از سکوهای خالی استادیوم یادگار گذشت و به تور دروازه‌ی سرخ‌ها بوسه زد. به این ترتیب، رویای صدرنشینی رفت و چیزی جز حسرت باقی نماند. نه بازی درخشان محمد ابراهیمی برای پیروزی کافی بود و نه پرِس از جلوی تیم ژنرال. آن‌ها 4 امتیاز عقب افتادند، در حالی که در حدود نیمی از بازی‌هایشان را نبرده‌اند. تراکتور در این فصل در تمام مصاف‌هایی که در تبریز با اهوازی‌ها داده به تساوی 2-2 دست یافته است.

 

photo_2017-01-20_16-11-48

سایپا 0-0 ذوب آهن اصفهان؛ اولین لغزش ذوب

ذوب‌ آهن برای اولین بار در این فصل در گلزنی ناکام ماند. حتی چیپ دقیقه‌ی 80 بنگسون را هم تیر دروازه‌ی ساپیا برگشت داد تا ذوب آهن در بازی‌ای که دست بالا را نداشت برنده نشود. یکی از دلایل این امر غیبت ستاره‌شان، حدادی‌فر، در خط میانی بود. در نبود او سرعت انتقال توپ در تیم اصفهانی افت کرده و خبری از آن پاس‌های ریسکی که در عمق ریخته می‌شدند نبود. مثلث بنگسون-رجب‌زاد-تبریزی بی‌آزارتر از همیشه عمل کرد- با وجود اینکه بنگسون بیشتر از آن‌های دیگر تلاش کرد. در آن سوی میدان، تیم فرکی با دو بازیکن جدید، خلعتبری و کلانتری، تقویت شده بود و این گویا آنالیزورهای اصفهان را گیج کرده بود. در پایان این بازی سرپرست ذوب آهن به بازی خشن غلامرضا رضایی انتقاد کرد و این انتقاد عذرخواهی رضایی را در پی داشت.

 

photo_2017-01-20_16-10-13

سپاهان اصفهان 2-1 نفت تهران؛ دایی در بحران

نفت سومین باخت پیاپی خود را در حالی داد که با گل دقیقه‌ی 28 توحید غلامی نیمه‌ی اول را برده بود. در نیمه دوم سپاهانی ها با دو گل مسعود حسن‌زاده(۶۴) و مهرداد محمدی (۶۶) بازی را دو بر یک به سود خود به پایان رساندند و مزد برتری تاکتیکی خود را گرفتند.

با این نتیجه سپاهان با ۲۶ امتیاز به رده چهارم جدول رده‌بندی صعود کرد. همچنین، نفت با این شکست با ۲۳ امتیاز در رده هشتم باقی ماند و باید منتظر نتایج دیگر دیدارها باشد. نفت در جام حذفی هم استقلال [تهران] را برده بود و هم سپاهان را، اما در لیگ به هر دوی آن‌ها باخت.

 

photo_2017-01-20_16-10-42

 

صبای قم 1-0 پیکان تهران؛ معجزه‌ی صمد

عجیب‌ترین بازی این هفته. تیم بالانشین پیکان در یک بازی دور از انتظار به تیم رده پانزدهمیِ صبا باخت، در حالی که پیکان تیم برتر میدان بود و اگر فرصت‌سوزی‌های گادوین منشا، مهاجم تیم، نبود بازی را راحت برده بودند. این دومین برد تیم صبای قم نیز به شمار می‌رفت. پیکان در این بازی با روش 3-3-4 بازی می‌کرد که در هنگام دفاع به 1-5-4 تغییر می‌یافت و همین باعث می‌شود که از گل خوردن پیکان تعجب کنیم. گل صبا را امید جهانبخش در دقیقه‌ی 82 و با یک حرکت فردی به ثمر رساند و در ادامه تلاش شاگردان جلالی بی‌نتیجه ماند.

 

photo_2017-01-20_16-11-15

استقلال تهران 1-2 استقلال خوزستان؛ دبل در آزادی خاموش

 استقلال پس از باخت خانگی به تراکتورسازی [در هفته‌ی سیزدهم] به دومین گربه‌سیاه فصول اخیر خود هم در آزادی باخت. حالا بیت‌سعید می‌تواند جمله‌ای که کلودیو لوپز، مهاجم افسانه‌ای سال‌های گذشته‌ی والنسیا، در مورد بارسلونا می‌گفت را در مورد استقلال تهران بگوید: راه گلزنی به استقلال را از راه خانه‌ام بهتر بلدم.

مصدومیت رحمتی و محرومیت استقلال از حضور تماشاگر را می‌توان به عنوان بدبیاری‌های‌ منصوریان در نظر گرفت، اما مقصر بازیِ ضعیف و سنتیِ استقلال تنها خود اوست. آبی‌های تهران تقریبا هیچ طرحی برای فشار آوردن به دفاع مستحکم اهوازی‌ها نداشتند. بیت‌سعید در دقیقه‌ی 67 موقعیتی ایستگاهی را بر اثر اشتباه حسینی، گلر جوان تهرانی‌ها، به گل تبدیل کرد. وقتی شاگردان منصوریان فشار آوردند، علی اصغر عاشوری گل دوم را هم به ثمر رساند. گل دقایق پایانی کاوه رضایی هم فقط از سنگینی شکست کاست، تا منصوریان با منتقدانش، بازیکن‌هایی که با او در افتاده‌اند و هواداران عصبانیِ استقلال تنها بماند.

 

photo_2017-01-20_16-11-22

گسترش فولاد 2-1 ماشین‌سازی تبریز؛ 16 بازی بدون برد

«بنیان دیزل» شاهد نبرد این دو تیم تبریزی بود. ماشین‌سازی با وجود اینکه در انتهای جدول به سر می‌برد، با درخشش پیام صادقیان و حرکات تکنیکی ویرانگر وی، بازی قابل توجهی انجام داد. در نیمه‌ی اول بازیکنان گسترش چند بار در تله‌ی آفساید مدافعان ماشین‌سازی گرفتار آمدند و در نیمه‌ی دوم هم یاران صادقیان تیم برتر بودند. با این حال، این تیم پرمهره‌ی گسترش بود که به گل رسید. صادقیان بازی خوب خود را با زدن یک گل، در دقیقه‌ی 77، تکمیل کرد، اما داور در لحظات پایانی به سود گسترش پنالتی گرفت و ابراهیم‌زاده در دقیقه‌ی 92 یازدهمین باخت را به تیمی که تنها یک بار برده تحمیل کرد.

سیاه‌جامگان 1-1 پدیده مشهد؛ یک دقیقه شادی

بازی فقط در دقایق ابتدایی از سرعت لازم برخوردار بود و بعد رو به آرام شدن نهاد. در دقیقه‌ی 37 کمندانی روی یک ریباند برای پدیده گلزنی کرد، اما یک دقیقه بعد عباس عسگری کار را به تساوی کشاند. عسگری می‌توانست در نیمه‌ی دوم هم گلزنی کند، اما شهاب گردان باتجربه این اجازه را به او نداد. به این ترتیب، زور دو تیم به هم نرسید. پدیده و سیاه‌جامگان جمعاً در 18 بازی اخیر خود فقط دو بار پیروز شده‌اند.

 

جمع‌بندی:

در هفته‌ی هفدهم جمعاً 19 گل به ثمر رسید- یعنی بیشتر از دو گل در هر بازی. در این میانه، عروج سپاهان به صدر جدول جذابیت و حساسیت خاصی با خود به همراه آورد. زرد‌ها باید در هفته‌ی بعد به مصاف تیم سابق ویسی بروند که بازی حساسی خواهد بود. پرسپولیس باید در آزادی  با گسترش بازی کند و استقلال باید با یک خوزستانی دیگر مصاف بدهد. منصوریان روزهای بسیار سختی را انتظار خواهد کشید. قلعه‌نویی هم باید با پیکان جان‌سخت رویاروی شود، به این امید که پیروز شود و در آن سوی میدان هم شاگردان برانکو امتیاز از دست بدهند. گذر زمان نتیجه‌ی جدال سرخِ تبریز و تهران را مشخص خواهد کرد.

کد خبر : ۴۵۰۰۰۸