خبرگزاری کار ایران

خادم: جهانی شدن جام باشگاه‌ها نتیجه حمایت همه خانواده کشتی است

رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی گفت: اجرای طرح جام باشگاه‌های جهان از ابتدا به عنوان بخشی از بودجه و برنامه عملیاتی سالانه فدراسیون کشتی در سه سال گذشته بوده است.

 رسول خادم در گفت‌وگو با روابط عمومی فدراسیون کشتی با بیان این مطلب افزود: یکی از نکات ویژه و حائز اهمیت در روند جهانی شدن این طرح، توجه مجمع فدراسیون کشتی و هیات کشتی استان‌ها به ضرورت تغییر در الگوی اجرایی این طرح از میزبانی صرف ایران، به میزبانی مشارکتی ایران،  با کشورهای اروپایی در سال ٢٠١٦ بوده است. 
وی ادامه داد: این تغییر الگوی اجرایی در این طرح از چندین بعد به سود مدیریت کشتی کشور بود، اول اینکه، هزینه های برگزاری این مسابقات در ایران در دو سال گذشته، فقط بر عهده ایران بعنوان میزبان بود. اما پس از مشارکت در برگزاری آن با کشورهای خارجی، هزینه‌های ذیربط برای ایران تا یک حدود یک سوم کاهش پیدا کرد. در واقع برای ما به لحاظ مالی بسیار مقرون به صرفه شد که این رقابت‌ها را به صورت مشارکتی در دو کشور مطرح کشتی جهان برگزار کردیم. این باعث شد بخشی از هزینه‌های سال‌های قبل از طریق اجرای مسابقات به شیوه مشارکتی صرفه جویی گردد.، و دوم اینکه این موضوع باعث تقویت جایگاه این رقابت‌ها از لحاظ  بین المللی و استقبال و حضور بیشتر تیم‌های خارجی گردید. بسیاری از کشورها برای حضور در محدوده خاورمیانه به لحاظ امنیتی دچار مشکل هستند و فدراسیون ایران با زحمت فراوان حضور آنها در ایران را دنبال می‌کند. 
عضو هیأت رئیسه اتحادیه جهانی افزود: سومین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد، استقبال اتحادیه جهانی کشتی از این مسابقات بود. اجرای این طرح بصورت مشارکتی در قلب اروپا، آنهم در حضور اعضاء هیات رییسه و رییس اتحادیه جهانی کشتی، باعث شد نگاه اتحادیه به این رقابت‌ها بسیار جدی‌تر از قبل گردد.
 قهرمان جهان و المپیک تصریح کرد: امسال برگزاری سومین دوره مسابقات جام باشگاه‌های جهان در کشورهای اوکراین و مجارستان موجب جا افتادن این حرکت جدید در کشتی دنیا شد و به نوعی به جهانی شدن این مسابقات کمک فراوان کرد.
خادم ادامه داد: یکی از مزیتی‌های دیگر طرح برگزاری مشترک این مسابقات در کشورهای اروپایی، ارائه پیشنهاد میزبانی از سوی کشورهای دیگر برای این رقابت‌ها برای سال بعد بود. در حالی که برخی از مسابقات مهم جهانی از جمله رقابت های قهرمانی  جهان، قهرمانی قاره‌ای و جام‌های جهانی متقاضی کمی برای میزبانی دارد و حتی در بعضی از موارد هم با مشکل میزبان روبرو می شود، این رقابت‌ها هم اکنون چند کشور متقاضی برای برگزاری مسابقات در سال آینده دارد. 
وی افزود: اجرای الگوی مشارکتی میزبانی رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان، باعث ایجاد نگاه مثبت در اتحادیه جهانی و تصویب طرح " الگوی مشارکتی میزبانی مسابقات "در هیات رییسه شد. با تصویب الگوی مشارکتی در اتحادیه، شاید بتوان امکان فراهم شدن میزبانی رقابت های جهانی را نیز که از سال ٢٠٠٢ میلادی در ایران امکان تکرارآن فراهم نشده است،  مجددا فراهم نمود. البته این امر منوط به حمایت‌های جدی دولتمردان و ازسوی دیگر ادامه دیپلماسی صحیح و مناسب فدراسیون ایران است.
خادم در پایان خاطرنشان کرد: الگویی که ایران با پیشنهاد و اجرای  این طرح ( طرح برگزاری مشارکتی مسابقات)به کشتی دنیا ارائه کرد، می‌تواند راهگشای اتحادیه جهانی و سایر کشورها، برای پذیرش میزبانی مسابقات بزرگ باشد تا ضمن افزایش متقاضیان میزبانی ، بتوان سهم مشارکت کشورها را در فعالیت‌های جهانی افزایش داد.

کد خبر : ۴۳۹۲۷۱