خبرگزاری کار ایران

تاج: با کره بازی نمی‌کردیم دو بازی بعدی را هم محروم می‌شدیم!

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان گفت: تقویم فیفا ۴ ساله تنظیم می‌شود و در سال ۱۳۹۱ نوشته شده است.

به گزارش ایلنا، مهدی تاج درباره حضورش در رده‌های مختلف فوتبال گفت: کار کردن برای مردم به صورت کلی قشنگ است و البته سخت. من همه مراتب مدیریتی در فوتبال را طی کردم و کارمند تربیت بدنی و حقوق بگیر فوتبال هم نیستم. رک هم هستم و حرف خودم را می زنم چون عوایدی از فوتبال نداشتم و ندارم و نخواهم داشت. من در باشگاه ذوب آهن، سپاهان، در هیئت مدیره، کمیته داوران، کمیته اخلاق، کمیته تیم های ملی، سازمان لیگ و.. حضور داشتم. گاهی موفق بودم و گاهی ناموفق اما همه تجربیات را گذرانده‌ام.

وی درباره اینکه می‌گویند کثیرالسفر است، عنوان کرد: آنطور که می‌گویند خیلی اهل سفر نیستم. برخی سایت‌ها بحث کرده بودند که چرا نگاه ما به فوتسال مثل فوتبال نیست. من به فوتسالی‌ها گفتم این طور نیست. خودم هم به کلمبیا رفتم تا در کنارشان باشم. بعد هم کنگره فیفا در هند بود که باید حتما شرکت می‌کردم. اتفاقا همان شهر و همان زمان، تورنمنت آسیایی برای تیم نوجوانان بود که آنجا نیز سر زدم.

تاج در مورد بازی‌های پیش‌رو برای تیم‌ملی و انجام بازی با کره‌جنوبی در روز تاسوعا تصریح کرد: محرم و صفر همه چیز ماست. اگر در جنگ تحمیلی موفق بودیم به خاطر این بود که شهدای ما به اباعبدالله (ع) اقتدا کردند. امام خمینی (ره) هم تاکید داشتند هر چه داریم از محرم و صفر است. من هم مثل همه، اولویتم عزاداری اباعبدالله (ع) است اما چرا در روز تاسوعا باید بازی کنیم، حرف درستی است. توضیح ما هم این است تقویم فیفا 4 ساله تنظیم می‌شود و در سال 1391 نوشته شده است. الان در سایت فیفا تا سال 2024 هم برنامه‌ریزی شده است. آنجا هم گفته شده که در مجموع 11 اکتبر که 20 مهر می شود، بازی ایران و کره جنوبی است.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: این تاریخ برای فیفا قابل توضیح نیست که تقویم قمری هر سال، 10 روز جلو می‌رود. واقعیت این است که فدراسیون فوتبال هیچ تصرفی در برنامه‌ریزی فیفا ندارد. همه جای دنیا در این تقویم دیده شده و آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا باید همزمان بازی کنند. باید در مورد همه اتفاقات در فدراسیون فوتبال پاسخگو باشیم. مثلاً بگوییم قرارداد البسه زمان ما نبود ولی در مورد فیفادی، وقتی به ما زمان بازی با کره جنوبی اعلام شد، نامه‌ای مفصل برای کنفدراسیون آسیا در تاریخ 12 دی ماه نوشتیم و گفتیم که بازی را برگزار نمی‌کنیم.

تاج که در برنامه ورزش و مردم حضور یافته بود، گفت: همان زمان، اولین مخالفت را داشتیم و پیشنهاد دادیم که در این روز بازی نمی‌کنیم اما چون قرعه‌کشی برگزار نشده بود، گفتند نمی‌توانند بازی را جابجا کنند. نامه دیگری را از طریق حسنی‌خو (رئیس پیشین حراست وزارت ورزش و جوانان) در روز 21 تیرماه نامه دیگری برای فدراسیون فوتبال زد. ما مکاتباتی در مجامع بین‌االمللی داشتیم. خودم به مالزی رفتم و به مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا گفتم اصلاً نمی‌توانیم بازی کنیم. چند پینشهاد هم داشتم. اینکه میزبان‌ها عوض شود یا دو روز بازی را عقب یا جلو بیندازیم. آنها گفتند 16 مهرماه در ازبکستان بازی دارید، کره‌جنوبی نیز در سئول بازی دارد. آنها گفتند با این برنامه، شما هم بپذیرید که تا این حد فشرده، بازی‌ها را برگزار کنید، کشور کره آن را نمی‌پذیرد. اگر جلو می‌رفتیم، از فیفادی خارج می‌شدیم و باشگاه‌های اروپایی، لژیونرها را به تیم‌های ملی نمی‌دادند.

رئیس فدراسیون فوتبال اظهار داشت: تاسوعا برای‌مان مهم است اما سابقه برگزاری بازی در تاسوعا را داشتیم. استقلال هم در همین روز، در آسیا به میدان رفته بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به ما گفتند نه جلوتر می‌رویم و نه تاریخ را به عقب برمی‌گردانیم. کره‌ای‌ها هم گفتند حاضر نیستند میزبانی را جابجایی کنند. باز هم تلاش کردیم و از طریق وزارت امور خارجه و سفارت‌ ایران در «برن» سوئیس کارها را پیگیری کردیم. ملاقات با اینفانتینو و دبیرکل فیفا داشتیم. چند مسئول دیگر از وزارت خارجه هم همراه ما بودند و کلی بحث کردیم که روز مهمی برای ماست که آنها گفتند هیچ کاری از دست‌شان برنمی‌آید اما در سال‌های آینده باید این موضوع را به ما گوشزد کنید تا دیگر در روزهای تاسوعا و عاشورا بازی برگزار نکنیم. حتی ما بحث کناره‌گیری را انجام دادیم و گفتیم بازی نمی‌کنیم که نتیجه آن شکست 3 بر صفر بود و دو بازی بعدی را هم محروم می‌شدیم و عملاً حضور در جام جهانی را از دست می‌دادیم.

او گفت: فدراسیون پس از این مسائل، در بحث‌های داخلی خودش کار کرد. به ما باز هم گفتند با کره‌ای‌ها انجام دهید و آنها را راضی کنید. من و کفاشیان و اسدی و جمالی با رئیس فدراسیون و دبیرکل کره‌جنوبی بحث کردیم. آنها وقتی اصرار ما را دیدند، گفتند باید با مربی‌مان صحبت کنیم. نامه را برای آنها ارسال کردیم تا ببینیم چه می‌شود. حالا مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته‌اند اگر کره این موضوع را بپذیرد، ما می‌توانیم کارها را انجام دهیم. به هر حال مذاکرات باید انجام شود. کاری که از دست‌مان برمی‌آمد، این بود که انجام دادیم. البته با شورای امنیت هم صحبت کردیم که اگر بازی را تغییر ندادیم، کار خودمان یعنی عزاداری را انجام دهیم. البته می‌دانیم که همه می‌آیند و برای آنها، هیئت‌ داشته باشیم. بازی را از ساعت 20 به ساعت 18 تغییر دادیم و مردم می‌توانند بعد از بازی ایران به هیئت بروند و به عزاداری بپردازند چون بازی قبل از اذان به اتمام می‌رسد. کسی هم به ورزشگاه بیاید، بی‌نصیب از عزاداری نمی‌ماند.

تاج در مورد حسینه صدهزار نفری در ورزشگاه آزادی خاطرنشان کرد: الان دیگر شرایطی نیست که صدهزار نفر در ورزشگاه حاضر شوند اما این حسینه را تشکیل می‌دهیم. البته مردم همیشه از ما جلوتر هستند و با پیراهن‌های مشکی به ورزشگاه می‌آیند. از زمانی که آمدیم، کار را به صورت جدی ادامه دادیم. این مسائل در گذشته هم بود. چیزی که مردم می‌گویند درست است. ما به نتیجه رسیدیم که باید بازی را انجام دهیم. ورزشگاه سیاه‌پوش می‌شود، یک پرچم بزرگ در ورزشگاه خواهیم داشت و در شورای امنیت کشور هم این کارها را انجام می‌دهیم و جریمه‌اش را هم می‌دهیم. ما به کارمان انجام خواهیم داد.

وی در مورد تعلل در انتقال زمان بازی با کره‌جنوبی به زمان دیگری گفت: تقویم این بازی‌ها 4 سال پیش نوشته شده بود. اگر 4 سال بعد برای بازی‌های دور بعدی این مسائل انجام شود، تعلل بوده است. باید از حالا 2024 را اعتراض کنیم. به عنوان مثال عربستان به فیفا اعلام کرده در 10 روز حج، حاضر به برگزاری هیچ دیداری نیست.  باید دید 4 سال دیگر در روز 11 اکتبر، به روز تاسوعا یا عاشورا می‌خورد یا نه. اینفانتینو هم گفته ما نمی‌دانیم در آینده، روز 11 اکتبر چطور خواهد بود.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد ماجراهای فوتسال گفت: ما نمی‌دانیم بالاخره حضور فوتسال در نیمه نهایی خوب بوده یا بد؟ فضای رسانه‌ای به گونه‌ای است که انگار ما گناه کرده‌ایم. برنامه 20:30 گزارشی تهیه کرده که 5 هزار دلار، پول است که می‌خواهید به فوتسالی‌ها بدهید؟ همین صدا و سیما مگر پولی به ما داده است؟ همه دنیا می‌گویند 80 درصد درآمدهای فوتبال از صدا و سیما است. وقتی یک سوزن به ما می‌زنند یک جوالدوز هم به خودشان بزنند. ما که پول نداشتیم بدهیم اما اگر می‌دادیم، می‌گفتند همین فوتسال 5 بر صفر به اسپانیا باخت و برخی تیتر زدند زمان را از دست ندهید و سرمربی را عوض کنید اما حالا تیتر همان رسانه‌ها عوض شده است. حالا که تیم بالا آمده است، از این طرف بام افتاده‌اند. البته عامه آنها حرف‌شان درست است و ما باید بیشتر پول خرج کنیم. از حیدریان، شمس، شمسایی را برای بدرقه تیم ملی دعوت کردیم و حرف‌هایشان را زدند. اعتراض‌شان هم منطقی بود مثلا گفتند باید کمیته فنی درست کنیم.

تاج اضافه کرد: به عنوان مثال در مورد پیراهن، جیووا آمده پیراهنی به ما داده که کیفیت نداشته است. واقعیت این است که قراردادی بسته شد و قرارداد خوبی نبود و انتقاد خوبی در برنامه‌های تلویزیونی کردند. ما گفتیم آدیداس را می‌آوریم اما برخی سایت‌ها نوشتند پس حمایت از سیستم داخلی چه شد؟ کارشناس صدا و سیما که این حرف‌ها را می‌زند، باید بداند پولی که بایت تبلیغ در بین دو نیمه فوتبال پیش می‌آید، بسیار گران‌تر از تبلیغ در مواقع معمولی است اما آنها به ما پول نمی‌دهند. بعد هم گفتیم مگر جیووا داخلی است؟ یک برند ایتالیایی است. دوباره تیتر زدند نابسامانی در فدراسیون فوتبال! 

او یادآور شد: ما در بحث پیراهن‌ها دو بحث داریم،‌ اول بحث فنی است و بعد سایر مسائل. اصلاً این پیراهن نشان جیووا را بزرگ‌تر از نشان فدراسیون در پیراهن درج کرده است. به یک بازیکن نوجوان گفته اند می‌دانی چقدر پاداش می‌گیری؟ می‌دانی چقدر به بازیکنان تیم ملی بزرگسالان پول می‌دهند. این بازیکنان فکرشان در برد بود اما ذهن‌شان معطوف به مسائل مالی شد. می‌خواستیم پیراهن تیم ملی را عوض کنیم اما پیراهن آدیداس را رد کردند و گفتند قبلاً جیووا را معرفی کرده‌اید. ما می‌خواستیم آدیداس به تیم ملی فوتسال بدهیم اما نگذاشتند. به همین علت مجبور شدیم این کار را انجام دهیم. حتی خودم در سفر به کلمبیا دو چمدان پیراهن با خودم بردم ولی نگذاشتند. اجازه ندادند. جیووا هم برند مهمی نیست و عباس ترابیان هرچه در کلمبیا گشت، نتوانست پیراهن جیووا پیدا کند به همین دلیل طبق استانداردهای فیفا، پیراهن‌ها را دوخت و دوز کردیم.

 

کد خبر : ۴۱۵۲۳۱