خبرگزاری کار ایران

دکتر غفاری در گفت‌وگو با ایلنا:

نماینده ایران در انتخابات شورای فیفا تصمیم درستی گرفت/ عضویت در پست‌های مهم نیازمند حمایت دولت است

باید افرادی را که در فوتبال ما واجد شرایط هستند کمک کنیم تا در هیات رئیسه فیفا و کنفدراسیون حضور داشته باشند.

دکتر حسن غفاری، عضو سابق کمیته انتقالی فیفا در مورد لابی اعراب در فوتبال که به راحتی می‌توانند انتخابات اعضای شورای فیفا در آسیا را لغو کنند،‌ به خبرنگار ورزشی ایلنا گفت: قطری‌ها توانستند بدون فوتبالی بزرگ و همینطور تماشاگران زیادی میزبانی جام‌جهانی را بگیرند؛ همین مساله نشان‌دهنده قدرت آنها در فوتبال است. این موضوع نشان می‌دهد که آنها چه قدرتی دارند.

او به نقش المهندی در گرفتن میزبانی جام‌جهانی در قطر اشاره کرد و گفت: یک نفر نمی‌تواند این کار را انجام دهد. در آن زمان بن‌همام رابطه نزدیکی با بلاتر داشت و این مساله از آنجا نشات می‌گیرد. المهندی در رده پایین‌تری قرار دارد. لابی‌ که رئیس کنفدراسیون می‌تواند انجام دهد با لابی عضو هیات رئیسه یک فدراسیون تفاوت زیادی  دارد. المهندی به گرفتن میزبانی جام جهانی کمک کرد اما او به تنهایی نمی‌توانست کاری از پیش ببرد. در این مورد حتی شاهزاده‌ها و امیرهای قطری‌ هم کمک کردند.

غفاری ادامه داد:‌ اعراب در مسائل مختلف مانند همین انتخابات اعضای شورای فیفا هم این لابی‌ها را انجام می‌دهند. آنها مثل یک تیم از یکدیگر حمایت می‌کنند. متاسفانه ما در ایران این حمایت‌ها را نداشته‌ایم.

چرا ایران به عنوان تیم اول آسیا هیچ قدرتی در تصمیمات فوتبالی این قاره ندارد؟‌ غفاری در پاسخ به این سوال گفت: هیچ موقع قدرت فوتبال ملی یک تیم نشانگر این نیست که  آن کشور افرادی  در هیات رئیسه فیفا یا هیات رئیسه کنفدراسیون‌ها داشته باشد. برزیل فوتبال قدرتمندی دارد اما این باعث نمی‌شود که یک برزیلی نایب رئیس فیفا باشد. آلمان هم بعد از بکن باوئر قدرت چندانی در فیفا نداشته است. بنابراین نمی‌توان گفت که قدرت در فوتبال با قدرت درهیات رئیسه کنفدراسیون یا فدراسیون رابطه مستقیم دارد.

نایب رئیس سابق فوتبال غرب آسیا ادامه داد:‌ عضویت در پست‌های تصمیم‌گیرنده مانند هیات رئیسه فیفا بستگی به توانمندی شخص و حمایت‌های فدارسیون و گاهی اوقات دولت دارد. وقتی یک نفر عضو هیات رئیسه فیفا می‌شود صد در صد رئیس یکی از کمیته‌ها هم هست. بنابراین شخصی که در هیات رئیسه فیفا حضور دارد می‌تواند در مواقع لزوم در کمیته خودش لابی کند. داشتن افراد در پست‌های کلیدی فیفا و کنفدراسیون همیشه مهم بوده است.

غفاری در مورد اینکه چرا نماینده ایران هم در انتخابات شورای فیفا همراه اعراب شد، گفت: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو. اگر نماینده ایران تابلوی بله را بالا می‌برد هم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. رای زمانی مهم است که رای تغییر دهنده باشد و به نظر من نماینده ایران کار خوبی انجام داد.

عضو سابق کمیته انتقالی فیفا در پایان گفت: باید افرادی را که در فوتبال ما واجد شرایط هستند کمک کنیم تا در هیات رئیسه فیفا و کنفدراسیون حضور داشته باشند. در این مواقع این افراد می‌توانند تصمیمات را به نفع فوتبال ما برگردانند.

 

کد خبر : ۴۱۴۹۰۲