خبرگزاری کار ایران

بررسی ضرب‌الاجل مجلس درخصوص بازنشستگان؛ استثناهایی در باب تودیع

پس از ابلاغیه اخیر مجلس به وزارتخانه‌ها در خصوص منع اشتغال بازنشستگان، وضعیت اجرایی این ابلاغیه در ورزش را بررسی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا،‌ به تازگی مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای، وزارت ورزش و جوانان کشور را ملزم کرده تا قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشسته‌ها را اعمال کند. ممنوعیتی که دامن بسیاری از افراد را در فدراسیون‌ها می‌گیرد. حدود 10 نفر از روسای فدراسیون های کشور شامل این مورد می‌شوند!

ضرب‌الاجل؛ تا اواسط مهر ماه،‌ بازنشسته‌ها را اعلام کنید

با توجه به مصوبه دولت و همینطور نامه مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور، وزارت ورزش و جوانان ملزم شد تا اواسط مهر ماه در نامه‌ای به فدراسیون‌ها از آنها استعلام کند که چند نفر بازنشسته دارند و تا الان چه اقداماتی انجام داده‌اند.

امکان استفاده از بازنشسته‌ها را اساسنامه فدراسیون‌ها تعیین می‌کند!

سیدمهدی هاشمی، رئیس فدارسیون تیراندازی که نامش در فهرست بازنشسته‌ها است به خبرنگار ورزشی ایلنا در این خصوص می‌گوید: اینکه وزارت ورزش و مجلس چنین تصمیمی بگیرند یک بحث است اما امکان استفاده از بازنشسته‌ها در امور ورزشی را باید اساسنامه فدراسیون‌ها تعیین کند!‌ اساسنامه فدراسیون تیراندازی نیز به عدم امکان استفاده از بازنشسته‌ها اشاره‌ای نکرده است. تا کنون هم با من هیچ صحبتی از سمت وزارت ورزش در این باره نشده است.

می‌روم و برای مسئول بعدی آرزوی موفقیت می‌کنم!

محمود مشحون، رئیس فدارسیون بسکتبال نیز در این خصوص به خبرنگار ورزشی ایلنا می‌گوید: فعلا که به من چیزی ابلاغ نشده است و از این ماجرا هم اطلاع زیادی ندارم اما اگر تصمیمی بگیرند مقاومتی نمی‌کنم! مسئولیت‌ها ارث و میراث نیستند. متشکرم که تا همین جا نیز به من اعتماد کردند و این مسئولیت را به من دادند. هر وقت به من چنین چیزی ابلاغ شود 3 یا 4 دقیقه پس از آن از فدراسیون می‌روم و برای مسئول بعدی آرزوی موفقیت می‌کنم.

طبق قانون، خانواده شهدا و ایثارگران از این موضوع مستثنی هستند!

امیر حسینی،‌ رئیس فدراسیون کارگری اما در مورد این موضوع به خبرنگار ورزشی ایلنا می‌گوید: قانون مشخص کرده که مقامات و ایثارگران و خانواده شهدا از قانون ممنوعیت شاغل بودن بازنشستگان مستثنی هستند. طبق بند دیگری نیز آمده است که استفاده از بازنشستگان به صورت پاره وقت منعی ندارد. نکته دیگر این که باید از ظرفیت و تجربه بازنشستگان استفاده شود. در ورزش بازنشستگی وجود ندارد. مجلس و وزارت ورزش باید روی این موضوع با هم تعامل کنند.

نکته؛ فدراسیون‌ها و سازمان لیگ،‌ دولتی نیستند

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی ورزش کشور در این خصوص به خبرنگار ورزشی ایلنا می‌گوید: این نامه را مجلس به همه وزارت خانه‌ها ابلاغ کرده است که در راستای برنامه پنجم توسعه است اما باید طبق این برنامه قسمت یا تمام بودجه تشکیلات مورد نظر را دولت تامین کند. یعنی در بودجه سالیانه، ردیف اعتبار داشته باشد. سازمان لیگ و فدارسیون‌ها ردیف اعتبار ندارند! این موضوع مربوط به خود وزارت ورزش است. بنابراین فدراسیون‌ها و سازمان لیگ ذیل این موضوع قرار نمی‌گیرد.

بازنشسته‌ها می‌توانند به صورت پاره وقت اشتغال داشته باشند

وی افزود: اما این موضوع که قانون در این رابطه برای خانواده شهدا و ایثارگران استثنا قائل شده است صحیح است و همچنین بازنشسته‌ها به صورت پاره وقت می‌توانند اشتغال داشته باشند. طبق همین بخشنامه، استفاده از بازنشستگان در کمیته‌ها، شوراها و کمیسیون‌ها بلامانع است. بنابراین این ماجرا به دلیل قطع کامل همکاری با بازنشستگان نیست. در این ماجرا بخش بدبینانه بزرگ شده است درصورتی که بخش حوشبینانه هم دارد!

نکته مهم درباره کمک‌های وزارت ورزش

 اما استدلال دیگری که وجود دارد این است که چون وزارت ورزش گاهی اوقات به تیم‌های ملی و فوتبال مبالغی را می‌دهد به نوعی استفاده کردن از بخشی از اعتبارات دولتی است. به همین دلیل شائبه‌ای در این مورد وجود دارد که کارشناسان حقوقی باید این موضوع را حل کنند.

کد خبر : ۴۱۴۸۶۹