خبرگزاری کار ایران

ورزشکار پارالمپیکی ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

بین ما و المپیکی‌ها تبعیض فراوانی قائل می‌شوند/ اگر سالم‌ها در پارالمپیک شرکت کنند شاید چهارم شوند

شناگر پارالمپیکی کشور معتقد است رکوردهای معلولان در بعضی رشته‌ها مثل شنا از سالم‌ها و المپیکی‌ها بهتر است.

شاهین ایزدیار، نماینده شناگر ایران در رقابت‌های پارالمپیک ریو 2016 در خصوص شرایط شخصی و ورزشی‌اش با خبرنگار ورزشی ایلنا به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

از زندگی شخصی خودت شروع کنیم. در حال حاظر کجا زندگی می‌کنی؟

من ساکن مشهد هستم و تمریناتم را نیز در مشهد زیر نظر مهدی ضیایی انجام می‌دهم. پدرومادرم در کرج زندگی می‌کنند و شش سال است که من در مشهد و به دور از آن‌ها زندگی می‌کنم. جا دارد از آن‌ها نیز تشکر کنم بابت تمام زحماتی که برای من کشیدند به خصوص این شش سال که دوری من را تحمل کرده‌اند.

در مورد نقص عضوی که داری بیشتر توضیح می‌دهی؟

دست راست من از ناحیه مچ دچار نقص عضو است. این معلولیت من مادرزاد است. از وقتی متولد شدم به این صورت بودم. البته به این موضوع عادت کرده‌ام.

درباره تجربه پارالمپیک 2016 ریو بگو.

تجربه بسیار خوبی بود. در هر دو مسابقه که شرکت کردم عملکرد خوبی داشتم و رکوردهایم را بهبود بخشیدم. در رشته صد متر قورباغه 3 ثانیه رکورد قبلی‌ خود را افزایش دادم. فراتر از انتظار کادر فنی عمل کردم. البته با توجه به تمرینات و امکاناتی که رقبای ما دارند،‌ انتظار کسب مدال نداشتیم. در 50 متر کرال سینه‌ هم نسبت به پارالمپیک لندن سه پله بهتر شدم. در لندن سیزدهم و در ریو دهم شدم.

آیا تبعیضی در برخورد با ورزشکاران پارالمپیکی نسبت به ورزشکاران المپیکی وجود دارد؟

بله تبعیض زیادی بین ما و المپیکی‌ها است. دلیلش را هم نمی‌دانم چیست. حتی با دیگر ورزشکاران هم که صحبت می‌کنیم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم!‌ حتی موفقیت‌ها و مدال‌های ما از سالم‌ها بیشتر بوده است اما از آنها بیشتر تقدیر شد و ورزشکاران المپیکی در کانون توجه بودند.

شاید به این دلیل است که برخی بر این باور هستند که پارالمپیک ساده تر از المپیک است؟

اگر چنین نظری دارند بسیار اشتباه است. به این دلیل که در بعضی از رشته‌ها مانند همین شنا رقابت در سطح بالاتری است و رکورد ها از المپیکی‌ها بالاتر و بهتر است. اگر ورزشکاران المپیکی در پارالمپیک شنا شرکت کنند احتمالا چهارم می‌شوند.

کد خبر : ۴۱۴۱۱۳