خبرگزاری کار ایران

یزدانی خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

با لباس رژه خودمان را سرگرم کردیم/مدعیان دانشگاهی بودن باید بگویند چرا سه طلای فرنگی تکرار نشد؟

یزدانی خرم می‌گوید: آنها که خودشان را دانشگاهی می‌دانند باید توضیح دهند که چرا وقتی کشتی فرنگی در المپیک قبل سه مدال طلا کسب می‌کند در این دوره نتوانست چنین نتیجه‌ای را تکرار کند.

محمدرضا یزدانی خرم، رییس اسبق فدراسیون کشتی در خصوص نتایج کسب شده توسط کاروان ایران در رقابت‌های المپیک 2016 ریو به خبرنگار ورزشی ایلنا می‌گوید: المپیک میدان بزرگی است که کشورها با استفاده از آن می‌خواهند قدرت ورزش خود را به نمایش بگذارند. ورزش جهان روزبه‌روز علمی‌تر و گسترده‌تر می‌شود. کشورهای جهان می‌خواهند با استفاده از علم ورزش رکوردهای ورزش جهان را در المپیک جابه‌جا کنند. در برخی از رشته‌ها مانند شنا و دوومیدانی مدال‌های زیادی توزیع می‌شود که کشورهای پیشرفته برای صید مدال‌های این رشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی می‌کنند و نتیجه لازم را هم می‌گیرند.

او ادامه می‌دهد: برخی از کشورها برای ورزش خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و در بالای جدول توزیع مدال‌‌ها باهم رقابت می‌کنند و برخی کشورها مانند فیجی با کسب یک مدال طلا تعطیل رسمی اعلام می‌کنند. تفاوت این کشورها نشان دهنده آن است که یک مدال طلا چقدر می‌تواند ارزشمند باشد. ایرانی‌ها یک مثل قدیمی دارند که می‌گوید "هرچقدر پول بدهی همان قدر آش می‌خوری". این مثال نشان می‌دهد که مدال‌های کسب شده در المپیک به مقدار سرمایه‌گذاری ما بوده است. ورزش ایران بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارد برای المپیک برنامه‌ریزی می‌کند. وقتی بودجه کافی نباشد برنامه‌ریزی‌ها نتیجه ‌نخواهد داد. متاسفانه ما با بهانه‌هایی مانند لباس رژه سر خودمان را گرم می‌کنیم و اصل موضوع را فراموش می‌کنیم. مدال‌هایی که ایران در المپیک کسب می‌کند مانند مدال‌های کشتی اتفاقی و میلیمتری است.

یزدانی خرم به ناداوری‌های المپیک اشاره و خاطرنشان می‌کند: موضوعی وجود دارد که مردم و برخی از فدراسیون‌ها از آن اطلاع ندارند. سیاست‌هایی در ورزش جهان وجود دارد که اجازه کسب بیش از دو مدال طلا در یک رشته ورزشی را به کشوری نمی‌دهند. فرضا در برخی از رشته‌ها هشت مدال وجود دارد که آنها می‌خواهند این مدال‌ها را بین کشورها تقسیم کنند. کسب سه مدال طلای کشتی فرنگی در المپیک لندن را می‌توان یک استثناء ورزشی دانست.

رییس اسبق فدراسیون کشتی در خصوص اظهارات وزیر ورزش مبنی بر اینکه حد ورزش ما همین است و پتانسیل ورزش ما بیش از چهار مدال نیست، می‌گوید: وزیر ورزش نظر خودش را گفته است. ایران پتانسیل کسب ده مدال را در المپیک دارد. ما باید در رشته‌های پایه که مدال‌های بسیاری در آن توزیع می‌شود سرمایه‌گذاری کنیم تا در هشت سال آینده بتوانیم به مدال‌های این رشته‌ها نزدیک شویم. آنها که خودشان را دانشگاهی می‌دانند باید توضیح دهند که چرا وقتی کشتی فرنگی در المپیک قبل سه مدال طلا کسب می‌کند در این دوره نتوانست چنین نتیجه‌ای را تکرار کند. باید این موضوع ریشه‌یابی شود و موضوع را از طریق علم ورزش بررسی کنند.

 

کد خبر : ۴۰۶۵۹۲