خبرگزاری کار ایران

تشدید نگرانی اهالی فوتبال؛ حق پخش به طور کامل حذف می‌شود؟

سخنان سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر حذف کامل حق پخش مسابقات ورزشی بار دیگر جامعه ورزش و فوتبال ایران را نگران کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، ماجرای حق پخش تلویزیونی ورزش ایران به ویژه فوتبال، تبدیل به موضوعی کهنه و ریشه‌دار در جامعه ورزشی شده است که گویا حل و فصل آن برای جامعه ورزش تبدیل به یک رویا شده است؛ رویایی که تحقق آن دور از دسترس به نظر می‌آید.

بعد از مدت‌ها کش‌وقوس و درگیری بین صداسیما و فدراسیون فوتبال که با تهدید‌ واهی راه‌ ندادن دوربین‌های صداوسیما به ورزشگاه‌ها، فروش حق پخش بازی‌ها به شبکه‌های ماهواره‌ای و... همراه بود، سرانجام مسئولان فدراسیون فوتبال و صداوسیما به توافقی موقت دست یافتند که پخش بازی‌ها از طریق تلویزیون‌های اینترنتی پخش شود توافقی مبهم که از ابتدا معلوم بود با شکست روبه‌رو می‌شود.

حق پخش از برنامه ششم توسعه حذف شد؟!

در حالی که مسئولان فدراسیون فوتبال دلخوش به گرفتن حق پخش و حل مشکلات مالی‌اند و صداوسیما هم با استناد به بند‌های قانونی از دادن حق پخش طفره می‌رود، عصر دیروز خبری از درهای ورودی مجلس به بیرون درز کرد که بار دیگر منجر به نگرانی مسئولان فوتبال و مدیران عامل باشگاه‌ها برای تامین هزینه‌های خود شد.

روز گذشته احسان قاضی‌زاده‌ هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی حجت را بر اهالی ورزش تمام کرد و از حذف موضوع حق‌پخش از برنامه توسعه ششم خبر داد. او جزئیات این موضوع را این طور بیان کرد: موضوع پرداخت حق‌پخش تلویزیونی به ورزش که در برنامه ششم توسعه آماده است، در کمیسیون فرهنگی با یک اختلاف، رأی نیاورد و این موضوع از پیشنهادهای دولت حذف شد. نماینده مرکز پژوهش‌ها موضعی انتقادی درباره پرداخت حق‌پخش به ورزش داشت. نماینده مرکز پژوهش‌ها دفاعی از پرداخت حق‌پخش نکرد و درنهایت با حضور نمایندگانی که از صداوسیما و ارگان‌های ورزشی برای دفاع آمده بودند، پرداخت حق‌پخش رأی نیاورد.

ورزشی‌ها از حق خود دفاع نکردند؟

قاضی زاده در بین صحبت‌هایش خبر از حضور نمایندگانی از وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال داد که برای دفاع از حق پخش در جلسه شرکت کرده بودند. امیررضا خادم، معاون پارلمانی و مناف هاشمی، معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان و محمدرضا ساکت هم از فدراسیون فوتبال، کسانی بودند که با شرکت در این جلسه ارائه ادله سعی در راضی کردن نمایندگان مجلس برای احقاق حق جامعه ورزشی کشور در این پرونده بودند که گویا چندان در کار خود موفق نبوده اند.

طرح نهایی نشده

 گویا قرار است این طرح بار دیگر در کمیسیون تلفیق مطرح و رأی‌گیری شود. مجموعه ورزش هم باید ادله قوی و پیشنهادهای خود را ارائه دهند تا بررسی شود. اگر ادله آنها قوی باشد، ممکن است در رأی‌گیری تأثیر بگذارد. به نظر می‌رسد این یک طرح پیشنهادی از طرف دولت باشد که نمایندگان مجلس بنا به میزان اهمیت موضوع، آن را از دستورالعمل رسیدگی به آن حذف کرده اند.

 

کد خبر : ۴۰۶۵۶۴