خبرگزاری کار ایران

قهرمان تکواندوی جهان و آسیا مطرح کرد:

ترس از شکست باعث باخت تکواندوکاران شد/ اختلاف‌ها باید در درون تکواندو حل می‌شد

نباید با کسب نتایج ضعیف در المپیک ریو این تکواندوکاران و کادر فنی تیم ملی را کنار بگذاریم. آنها می‌توانند چهار سال دیگر هم به عنوان نمایندگان ایران در المپیک 2020 حضور داشته باشند.

هادی افشار، قهرمان تکواندوی جهان و آسیا- ورزش حرفه‌ای را باید به سه قسمت کلی تقسیم بندی کرد، تکنیک، تاکتیک و مسائل روانی. من به دلیل اینکه هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی در کنار بیژن مقانلو حضور داشتم به نحوه کار او آشنایی کامل دارم. مقانلو در مدت حضور خود در راس کادرفنی تیم ملی تکواندو توانست به عنوان‌های خوبی دست پیدا کند. او یکی از بهترین مربیان تکواندوی جهان محسوب می‌شود اما به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد نتوانست در آوردگاه المپیک مدالی کسب کند.

ترس از شکست در المپیک

تیم ملی تکواندوی ایران با ترکیبی کاملا جوان پا به رقابت‌های المپیک گذاشت. قبل از هر چیز باید بگویم که نباید با کسب نتایج ضعیف در المپیک ریو این تکواندوکاران و کادر فنی تیم ملی را کنار بگذاریم. آنها می‌توانند چهار سال دیگر هم به عنوان نمایندگان ایران در المپیک 2020 حضور داشته باشند. نفرات تیم ملی از نظر تمرینات و فنون اجرای پیش از المپیک نمایش خوبی از خود نشان دادند و همین باعث شد القابی به آنها بدهند. پس از آن انتظارات از تیم ملی تکواندوی ایران بسیار بالا رفت و روز به روز فشار روانی بیشتر شد. مهمترین مشکل تیم ملی در رقابت‌های المپیک ترس از شکست بود. آنها از ترس باخت دچار استرسی شدند که اجازه کار را به این قهرمانان نداد. تیم ملی تکواندوی ایران دچار غرور کاذبی شده بود که هدایت آن نیاز به متخصصین خبره روانشاسی دارد. باید توجه داشته باشیم که هنوز مسئولان ورزش کشور به این موضوع توجه ویژهای ندارند. ما هر چه در زمینه تکنیکی و تاکتیکی خوب عمل می‌کنیم به همان اندازه در زمینه روانشناسی ضعیف هستیم. همکاری کادر فنی با روانشناسان متخصص یک "باید" است. حضور روانشناس در کنار کادر فنی به اندازه مربی بدنساز الزامی است. امیدوارم در آینده به این مهم توجه ویژه‌ای شود.

پیش از این غلام‌حسین ذوالقدر، در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود که تیم ملی احتیاج به روانشانس ندارد. باتوجه به شناختی که از او داریم این گفته را نمی‌توان از ذوالقدر پذیرفت. غلام‌حسین ذوالقدر همواره در کنار ملی پوشان ایران بود است و در کسب افتخارات تکواندو همراه ملی‌پوشان بود. پست او   مدیرتیم‌های ملی تکواندو است ولی ابزار لازم را در اختیار ندارد. ذوالقدر در این پست کارایی چندانی ندارد. ما اشخاص دیگری هم مانند ذوالقدر در تکواندوی ایران داریم که می‌توانند با در کنار هم قرار دادن آنها به تکواندوی پایه ایران کمک کنند.

مدال با ارزش کیمیا

با مدالی که کیمیا علیزاده توانست برای ایران در المپیک کسب کند می‌توان گفت که راه جدیدی برای ورزش بانوان ایران باز شد. با این مدال بانوان ایران با اعتماد به نفس بیشتری در رقابت‌ها شرکت می‌کنند. تکواندوی بانوان ایران به سرعت در حال پیشرفت است. اگر آنها با همین روند ادامه دهند در کمتر از یک دهه می‌توان شاهد آن باشیم که بانوان ایران در کسب رتبه‌های جهانی و المپیک از مردان ایران سبقت بگیرند. اگر مربیان با تجربه در کنار کیمیا علیزاده حضور داشتند و به خوبی او را کچ می‌کردند کیمیا به مدال طلای المپیک دست می‌یافت.

مشکلات پولادگر و مهماندوست باید قبل از المپیک حل می‌شد

شاید این برای اولین بار است که مشکلات خانواده تکواندوی ایران به بیرون از خانه تکواندو کشیده شده است. حرف‌هایی که بین پولادگر و مهماندوست رد و بدل شده است واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. پولادگر از نتایج عصبانی بود و در عصبانیت چنین صحبت‌های را مطرح کرده است. متاسفانه با نتیجه نگرفتن تیم ملی چنین حاشیه‌هایی می‌تواند بسیار مخرب باشد. هر دو نفر جزوی از خانواده تکواندوی ایران محسوب می‌شوند و باید با خویشتنداری بیشتری با این موضوع برخورد می‌کردند. جدالی که در المپیک ریو بین این دو نفر رخ داد مشکلی بود که پیشتر هم بین پولادگر و مهماندوست  اتفاق افتاده بود. به نظرم قبل از اینکه چنین اتفاقی رخ دهد بزرگان فدراسیون باید این اختلاف را درون خود فدراسیون حل می‌کردند.

 

 

 

کد خبر : ۴۰۶۲۷۷