خبرگزاری کار ایران

بررسی عملکرد فدراسیون‌های ناموفق ایران در المپیک 2016

ایلنا به بررسی عملکرد برخی فدراسیون ‌های ایران در المپیک ریو پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، المپیک 2016 با همه تلخی‌ها و شادی‌هایش تمام شد.کاروان ورزشی کشورمان با کسب سه طلا و یک نقره و چهار برنز به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد و در جایگاه بیست‌وپنجم جدول رده‌بندی ایستاد. کاروان ورزشی امام‌رضا چهار مدال بیشتر از پیش‌بینی‌های وزیر ورزش به دست آورد تا نشان دهد ظرفیت ورزش‌ ما بیشتر از میانگین چهار مدال است. شاید اگر در برخی مسابقات ناداوری نمی‌شد ما می‌توانستیم حداقل دو مدال دیگر کسب کنیم و تعداد مدال‌های ایران در المپیک را دو رقمی کنیم.

در ادامه به بررسی عملکرد فدراسیون ناموفق در المپیک ریو می‌پردازیم.

تنیس روی میز؛ پایین‌تر از حد انتظار

ما امید‌های زیادی به نتایج نیما و نوشاد عالمیان داشتیم. شاید کسب مدال ایران در تنیس روی میز دور از انتظار باشد اما می‌توانستیم عملکرد بهتری نسبت به نتایج به دست آمده داشته باشیم. نیما عالمیان در اولین روز مسبقات المپیک به مصاف حریف آمریکایی رفت و توانست از سد حریف جوان بگذرد. او در مرحله بعد به مصاف حریف رومانیایی رفت و شکست خورد؛ نتیجه‌ای نه چندان قابل قبول.

نوشاد عالمیان اما در همان بازی اول مقابل حریف از اسلوونی شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. نتیجه‌ای که با توجه به عملکرد خوب نوشاد در المپیک لندن قابل قبول نبود. ندا شهسواری، تنها بانوی تنیس روی میز ایران در المپیک مقابل حریفی از بلاروس شکت خورد و بدون کسب پیروزی از دور رقابت‌ها کنار رفت.  البته مربی ندا شهسواری یک ساعت بعد از حذف او به ریو رسید!

کسب مقام ششم؛ بدون فشنگ

ورزشکاران تفنگ بادی 10 متر عملکرد مطلوبی در المپیک ریو نداشتند و بهترین نتیجه به دست آمده کسب مقام ششم الهه احمدی است. نمایندگان ما در این رشته البته مشکلات فراوانی قبل از المپیک داشتند تا جایی در برخی روزها بدون فشنگ تمرین می‌کردند! قطعا مسئولان فدراسیون تیراندازی باید پاسخگوی نتایج به دست آمده در این رشته باشند.

پوریا نوروزیان و نجمه خدمتی، دیگر نماینده‌های ایران در تفنگ بادی 10 متر هم نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند و از صعود به فینال بازماندند. گلنوش سبقت‌الهی در دو رشته تپانچه بادی 10 متر زنان و تپانچه 25 متر زنان شرکت کرد که در هر دو رشته از صعود به فینال بازماند و حذف شد.

مه لقا جام بزرگ و نجمه خدمتی نمایندگان ایران در تفنگ وضعیت زنان بودند که مه‌لقا جام بزرگ در دور مقدماتی حذف شد و نجمه خدمتی به فینال رفت اما با کسب رتبه هشتم نتوانست مدالی کسب کند. پوریا نوروزیان نماینده ایران در تفنگ سه وضعیت مردان هم بود که از صعود به فینال بازماند.

بنابراین فدراسیون تیراندازی ایران آن‌طور که باید و شاید نتوانست انتظارات را برآورده کند و بدون مدال به کار خود در المپیک پایان داد.

 

تکواندو؛ بدون حتی یک فینالیست

در روز‌های اول المپیک که مدالی کسب نکرده بودیم تمام امید‌هایمان به کسب مدال در تکواندو و کشتی و وزنه‌برداری بود. کشتی و وزنه‌برداری انتظارتمان را برآورده کردند اما تکواندو تمام امید‌هایمان را ناامید کرد. تکواندوکاران کشورمان عملکردی دور از انتظارداشتند و در همان مسابقه اول یا دوم شکست خوردند و از دور رقابت‌ها کنار رفتند. تنها مدال این رشته، مدال با ارزش کیمیا علیزاده بود. مدالی که ارزش دو چندانی برای ما داشت چرا که این اولین بار بود یک بانوی ایرانی روی سکوی المپیک می‌رفت.

اما مدال علیزاده‌ هم چیزی از عملکرد ضعیف این رشته در المپیک کم نمی‌کند.محمد پولادگر، رئیس فدراسین تکواندو باید پاسخگوی نتایج بسیار ضعیف این رشته در المپیک باشد.

بوکس؛ حذف تنها امید ایران

احسان روزبهانی انتقادات زیادی را به فدراسیون بوکس وارد کرد. او رابطه خوبی با مسئولان فدراسیون بوکس ندارد و بارها با مسئولان فدراسیون درگیری لفظی پیدا کرده است. روزبهانی تنها امید ایران در بوکس المپیک بود که در اولین بازی خود باخت و از دور رقابت‌ها کنار رفت. مسئولان فدراسیون بوکس باید توجهی بیشتری به روزبهانی داشته باشد چرا که او می‌تواند افتخار‌های زیادی برای ایران کسب کند.

دوچرخه سواری؛ نرسیدن به خط پایان

آروین معظمی گودرزی، میر صمد پورسیدی و قادر میزبانی سه نماینده ما در دوچرخه‌سواری استقامت جاده بودند که هر سه حتی به خط پایان هم نرسیدند! اتفاقی که در نوع خود بسیار قابل تامل است. قادر میزبانی، نماینده ایران در تایم تریل بود که نتیجه‌ای بهتر از کسب رتبه سی‌ویکم به دست نیاورد.

جودو؛ حذف در اولین مسابقه

جواد محجوب و سعید ملایی تنها جودوکاران مان در المپیک بودند که سعید ملایی در اولین مسابقه مقالا حریف روسی شکست خورد و از در مسابقات کنار رفت.جواد محجوب، دیگر نماینده ایران هم مقابل حریف بلژیکی شکست خورد تا جودوی ما در المپیک حرفی رای گفتن نداشته باشد. جودوی ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد و اگر مسئولان نگاه ویژه‌ای نسبت به این رشته داشته باشند قطعا در مسابقات دیگر عملکرد بهتری نسبت به نتایج ریو خواهیم داشت.

دو‌ومیدانی؛ عملکرد نه چندان مطلوب

محمود صمیمی و احسان حدادی نمایندگان ایران در پرتاب دیسک بودند. صمیمی با کسب رتبه سی‌ام از صعود به فینال بازماند. اما مهم‌ترین اتفاق این رشته عملکرد بسیار بد دارنده مدال نقره الپیک لندن بود. حدادی البته خودش اظهار کرد که مدتی با مصدومیت دست‌‌وپنجه نرم می‌کند و نتوانست به خوبی مسابقه بدهد.

لیلا رجبی، نماینده پرتاب وزنه زنان بود که با تمام توانش مسابقه داد اما در نهایت نتوانست به فینال صعود کند و با کسب رتبه شانزدهم به کار خود در المپیک پایان داد. کاوه موسوی و پژمان قلعه‌نویی در پرتاب چکش از دور مسابقات حذف شدند. حمید رضا روزاوند در پیاده‌روی به کسب رتبه پنجاه و چهارم بسنده کرد. محمد ارزنده در پرس طول با ثبت رکورد 7 متر و سی‌ویک سانتی‌متراز صعود به دور بعد بازماند.

یکی از اتفاق‌های خوب این رشته صعود حسن تفتیان به نیمه‌نهایی دوی  100 متر بود. او در گروه خود سوم شد و به نیمه‌نهایی صعود کرد. تفتیان همین که برای تا نیمه‌نهایی دوی 100 متر پیش رفت کار بزرگی انجام داد و نمی‌شود انتظاری بیش از این داشت. رضا قاسمی دیگر نماینده کشورمان دردوی صد متر نتوانست به نیمه نهایی برسد.

قایقرانی؛ در حد انتظار

عادل مجللی نماینده ایران در رشته کانوی تک نفره دویست متر توانست با کسب رتبه چهارم به نیمه نهایی صعود کند اما از صعود به فینال بازماند. مهسا جاور در بخش روئینگ تک نفره چهارم شد و به شانس مجدد مجدد رفت و رتبه سوم را کسب کرد اما از صعود به فینال بازماند. نتایج قایقرانی کشورمان تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود.

 

کد خبر : ۴۰۳۱۹۱