خبرگزاری کار ایران

نگران فوتبال تبریز هستم

خطیبی: ماشین‌سازی هواداران متعصبی دارد/اگر تراکتور حاشیه نداشته باشد قهرمان می‌شود

سرمربی ماشین سازی می‌گوید: زمانی که ما به لیگ برتر صعود کردیم یک پیرمرد پیش من آمد و با گریه گفت که بعد از 21 سال به آرزویم رسیدم.

به گزارش ایلنا، رسول خطیبی که در برنامه ورزش و مردم حاضر شده بود درباره تیم فوتبال ماشین سازی تبریز که خود او هدایت آن را برعهده دارد گفت: در اواخر دهه 60 بود که من به استادیوم می‌رفتم که آن زمان تراکتورسازی و ماشین سازی همیشه مثل استقلال و پرسپولیس با یکدیگر رقابت داشتند برای آذربایجانی‌ها هم رنگ، فرق نمی‌کند و هر تیمی که متعلق به آذربایجان باشد مردم از آن حمایت می‌کنند. حتی زمانی که ما آخرین بازی‌مان را در لیگ دسته اول انجام می‌دهیم هواداران تراکتورسازی به استادیوم آمدند و از ما حمایت کردند. هفته بعد هم دربی تبریز بین ماشین سازی و تراکتورسازی برگزار می‌شود و امیدوارم بعد از 20 سال یک دربی جذاب و تماشاگرپسند را از این دو تیم ببینیم.

وی در ادامه گفت: زمانی که ما به لیگ برتر صعود کردیم یک پیرمرد 70 ساله پیش من آمد و با گریه گفت که بعد از 21 سال به آرزویم رسیدم و خوشحالم که ماشین سازی به لیگ برتر آمد. این تیم طرفداران قدیمی و متعصب زیادی دارد و ما هم برای خوشحالی آنها تلاش می‌کنیم.

سرمربی تیم ماشین سازی تبریز در خصوص اینکه آنالیزش از گرفتن 4 امتیاز در دو بازی توسط ماشین سازی چیست گفت: قبل از هر چیز باید از هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه تشکر کنم که به ما کمک های زیادی کردند و 80 درصد خواسته‌های من برآورده شد. ما تیم خوبی جمع کردیم در اولین بازی هم فولاد را در گرمای اهواز بردیم هرچند که خیلی‌ها هم گفتند فولاد ضعیف شده اما بازی این تیم مقابل پرسپولیس را همه دیدند که چه تیم قدرتمندی است و خیلی خوب فوتبال بازی می‌کند. در بازی دوم هم مقابل گسترش فولاد مساوی کردیم اما کسانی که این بازی را دیدند می‌دانند که ما می‌توانستیم در همان نیمه اول کار را تمام کنیم. اما شرایطی پیش آمد که بازیکن ما اخراج شد و با این همه اگر بازیکنان بیشتر دقت می‌کردند می‌توانستیم سه امتیاز را بگیریم.

خطیبی در خصوص تغییراتی که در ماشین سازی داده و حدود 11 بازیکن این تیم نسبت به زمانی که در لیگ دسته اول حضور داشتند تغییر کرده است افزود: تیم‌هایی که در لیگ برتر هستند هر سال تقویت می‌شوند اما تیمی از لیگ دسته اول می‌آید شاید بازیکنانش خیلی تجربه لیگ برتری نداشته باشند یا اینکه از نظر کیفیت کمی پایین تر از سایر بازیکنان باشند با این همه ما سعی کردیم از بازیکنان بومی استفاده کنیم. خود من زمانی که در تبریز مربیگری کردم همیشه موفق بودم چرا که از جوانان استفاده کردیم.

وی ادامه داد: ما بازیکنان با انگیزه و بومی مثل حبیب گردانی،‌احمد کامدار،‌پیام صادقیان و ... را به تیم آوردیم و چند بازیکن با تجربه را هم در کنار جوانان قرار دادیم تا آنها هم در فوتبال پیشرفت کنند خود من زمانی که در تیم ملی بازی می‌کردم حدود 18 بازیکن با هم ‌آذری صحبت می‌کردند اما الان شاید فقط در تیم ملی دو نفر آذری حرف می‌زنند که آنها هم تبریزی نیستند. من نگران فوتبال تبریز هستم و با اینکه در فوتبال روز دنیا دیگر بومی گرایی خیلی معنی ندارد اما تنها تیمی هستیم که 17 بازیکن بومی داریم.

خطیبی درباره دیدار فردای ماشین سازی مقابل صبای قم اظهار داشت: هنوز ابتدای لیگ است و شرایط تیم‌ها با هم فرق دارد به هر حال تیم‌ها نیاز به زمان دارند اما باید بگویم صبا از یک مربی باشخصیت و بازیکنان خوب بهره می‌برد و بازیکنان این تیم که لیگ یکی هستند انگیزه بالایی دارند و امیدوارند که هر تیمی که زحمت بیشتری می‌کشد برنده بازی شود.

پیشکسوت فوتبال کشورمان در پاسخ به این سوال که راز محبوبیت او چیست گفت: همیشه سعی کردم در زمان مربیگری به لباس تیمم متعهد باشم و قسم خوردم تا جایی که می‌توانم سالم کار کنم. مدیران و بازیکنانی که با من کار کرده‌ام می‌دانند که سالم کار کردن همه چیز را درست می‌کند.

سرمربی ماشین سازی تبریز درباره اینکه چرا گاهی تیم هایش را در وسط راه نیمه کاره رها کرده تصریح کرد: هر مربی در کارش هدفی دارد به طور مثال الان باید بگویم اگر قرار بود مدیرعامل استقلال عوض شود چرا یک ماه زودتر این اتفاق نیفتاد و وقتی این تیم دو بازی انجام داد مدیرش را عوض کردند؟ زمانی که من تراکتورسازی بودم تیم ما در صدر جدول قرار داشت و نیاز به تغییر در سطح مدیریت نداشت اما مدیران عوض شدند و مدیر جدید هم برنامه‌های خودش را دارد. تیمی که می‌توانست قهرمان شود با تغییرات روبرو شد و باید بگویم متاسفانه این مشکل همه جا هست و فقط مربوط به تراکتورسازی نیست.

وی درباره رقم قرارداد آندرانیک تیموریان با ماشین سازی گفت: نمی‌دانم هدف از اعلام رقم قراردادها چیست. کاپیتان دوم تیم ملی ژاپن قرارداد 25 میلیون دلاری بسته و این رقم برای آندو که کاپیتان تیم ملی اول آسیا است کم است. او دو سال قبل از لیگ قطر پیشنهاد 6 میلیون دلاری داشت و ما باید ارزش بازیکنانمان را حفظ کنیم. آندو حتی نسبت به بقیه بازیکنان پول کمتری گرفته است و ما باید به بازیکنانی گیر بدهیم که بلد نیستند استپ کنند اما قرارداد 500 میلیون تومانی می‌بندند. شما در نظر بگیرید که آندو کاپیتان تیم ملی است که در جام جهانی بازی کرده و لژیونر بوده است و نباید به مبلغ او گیر بدهیم. باید به بازیکنی گیر داد که 30 میلیون تومان هم نمی‌ارزد اما 500 میلیون تومان با او قرارداد می‌بندند.

خطیبی تصریح کرد: شنیده‌ام که این مبلغ اعلام شده باعث شده که همسر یکی از بازیکنان تهرانی با او درگیر شود چرا که به او گفته بازیکن نیمکت نشین از تو بیشتر پول گرفته که تو فیکس بازی می‌کنی! شاید کار سازمان لیگ درست باشد اما من پیشنهادی دارم و آن این است که کارشناسانی باشند و رقم‌ها را بررسی کنند. به طور مثال ببینند با توجه به سابقه آندو رقم او چقدر بوده و بعد ببینند چرا با بازیکنی که 100 میلیون تومان می‌ارزد قرارداد 800 میلیون تومانی بسته‌اند.

وی درباره زمین باغشمال که بازی‌های ماشین سازی در آن انجام می‌شده افزود: به نظر من چمن آنجا بیمه شده است سالهای قبل در سرمای هوا زمین ورزشگاه یادگار امام خراب می‌شد اما شاید چند هفته اول لیگ نتوانیم آنجا بازی کنیم اما بعد از هفته پنجم ششم زمین خوبی در اختیار خواهیم داشت.

سرمربی ماشین سازی تبریز در خصوص اینکه چرا با غیر بومی‌ها در تبریز رابطه خوبی ندارد گفت: همه مربیان برای من قابل احترام هستند و امیر قلعه نویی و فراز کمالوند مربیان من بودند که برایم زحمات زیادی کشیدند اما به هر حال مربیگری سلیقه‌ای است. اعتقاد دارم ما در تبریز پیشکسوت‌های خوبی داریم که سالها زحمت کشیدند. اختلاف نظر من بر سر این است که مربیانی که به تبریز می‌آیند برای این پیشکسوتان هم ارزش قائل شوند و آنها را کنار خود قرار دهند تا چیزی یاد بگیرند اما ما می‌بینیم مربیانی به تبریز می‌آیند که هر 6 نفر همکار خود را از تهران می‌آورند. من از این مسائل ناراحت می‌شوم. شما ببینید منصوریان در کادر فنی استقلال از پیشکسوتان این باشگاه استفاده کرده است. دو سال قبل قرار بود یک مربی برای جوانان تراکتورسازی بیاید اما مدیران وقت گفتند او معتاد است که من به آنها گفتم مدیرانی مثل شماها این پیشکسوتان را معتاد می‌کنند چرا که اگر به ‌آنان کار بدهند و فشار زندگی روی آنها نخواهد بود معتاد نمی‌شوند. جالب است بگویم با همان مربی تیم جوانان قهرمان شد.

خطیبی در خصوص اینکه او یک بازیکن را که دچار حاشیه شده بود به مسیر درست آورده گفت: اعتقاد دارم اگر یک مربی بتواند  یک بازیکن را در راه درست قرار دهد تا او لژیونر شود تا اینکه پیراهن تیم ملی را بپوشد از هزار قهرمانی بهتر است. پیام صادقیان در این دو سال اذیت شد هرچند که مقداری هم خودش مقصر بود. او می‌توانست لژیونر شود اما حالا تلاش می‌کند که برگردد و اگر یک روز پیراهن تیم ملی را بپوشد انگار من قهرمان لیگ برتر شده‌ام.

وی در خصوص حضور فرناندز دروازه‌بان اسپانیایی که گفته می‌شود 7 گل از بارسلونا خورده افزود: او 18 بازی در لالیگا انجام داده و به هر حال اکثر تیم‌ها مقابل بارسلونا 5-6 گل خورده‌اند. فرناندز یک بازیکن حرفه‌ای است که 5 سال در لاکرونیا بوده و از سطح اول فوتبال دنیا به ایران آمده است و من از او راضی هستم.

سرمربی ماشین سازی درباره اینکه خروجی لیگ فوتبال ما چیست اظهار داشت: باید ببینیم خروجی فوتبال ما چیست و باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. شما از هر کسی بپرسید خروجی فوتبال ما چیست نمی‌داند اعتقاد دارم 4 تیم برای قهرمانی بسته شده‌اند و پرسپولیس و تراکتورسازی شرایط خوبی دارند اما استقلال با اینکه تیم مدعی است  اما کمی ناهماهنگ است.

خطیبی درباره ماشین سازی هم ادامه داد: خوشبختانه مدیران باشگاه ما فوتبالی هستند و هدف ما برای سال اول ماندن در لیگ برتر و بدست آوردن رتبه تک رقمی است اما اعتقاد دارم با این بازیکنان که داریم می‌توانیم رتبه‌ای بهتر از آن چیزی که مدنظر مدیران باشگاه است بدست آوریم.

وی درباره تراکتورسازی هم گفت: به هر حال این تیم برای قهرمانی بسته شده و ما برای تک رقمی شدن. بازیکنان بزرگی به تراکتورسازی آمده‌اند و اگر این تیم  حواشی نداشته باشد می‌تواند قهرمان شود.

پیشکسوت فوتبال کشورمان در مورد وضعیت رامین رضائیان با پرسپولیس و اینکه سرمربی می‌گوید او را نمی‌خواهد اما سرپرست باشگاه به دنبال جذب اوست خاطرنشان کرد: نظر اول و آخر را سرمربی باید بدهد و اگر در این شرایط نظر سرمربی عوض شود مشخص است که سرمربی اقتدار ندارد. برانکو با حرف کسی بازیکن نمی‌گیرد چرا که رامین رضائیان برای پرسپولیس زحمت کشیده است اما اعتقاد دارم که وقتی بازیکنی می‌خواهد به خارج از کشور برود باید مشاوران قوی داشته باشد تا این شرایط برایشان به وجود نیاید.

سرمربی ماشین سازی تبریز درباره عبدالله ویسی هم تصریح کرد: او سالم کار می‌کند و همیشه با همه وجود به دنبال هدفی است که من به دنبال آن هستم و آنهم سالم کار کردن است.دیدید که سال قبل در تیمش بازیکن ستاره وجود نداشت اما با جوانان قهرمان ایران شد. شاید امسال با سپاهان نتواند قهرمان شود اما با توجه به هدفی که دارد مطمئن باشید سال بعد او قهرمان می‌شود.

خطیبی در خصوص دیدار ایران و قطر که 11 شهریور برگزار می‌شود ادامه داد: مهدی تاج مدیرعامل خود من در ذوب آهن و سپاهان بوده و یک مدیر قوی است که می تواند کی‌روش را بیشتر درک کند. شک ندارم با صمیمیتی که بین او و کی‌روش به وجود آمده می توانند تیم ملی را به جام جهانی ببرند اما باید خواسته‌های کی‌روش انجام شود.

مهاجم اسبق تیم ملی درباره موقعیت گلی که در جام جهانی 2006 از دست داد اظهار داشت وقتی توپ از کنار دروازه به اوج رفت واقعا فکر کردم الان است که سکته کنم چون بدشانسی آوردم شاید اگر در شرایط بازی بودم آن توپ گل می‌شد چرا که تازه به زمین آمدم و این توپ اولین موقعیتی بود که بدست آوردم.

 

کد خبر : ۳۹۷۵۴۶