خبرگزاری کار ایران

داشتن آکادمی؛ یکی از الزامات AFC برای صدور مجوز حرفه‌ای

بهروان: بسیاری از استعدادهای فوتبال در استان‌های بدون تیم هستند

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ گفت: بخشی از بودجه باشگاه‌ها باید در اختیار فوتبال پایه قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا بهروان، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ برتر به سایت فدراسیون فوتبال گفت: امروزه وجود آکادمی یکی از الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیاست و یکی از بحث‌هایی است که باعث می‌شود مجوز حرفه‌ای به باشگاهی تعلق بگیرد.

وی افزود: بررسی وضعیت آکادمی‌ها باعث می‌شود به شرایط فوتبال و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود واقف شویم. اینکه یکی از الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا ایجاد آکادمی است، به رشد و موفقیت فوتبال در هر کشوری کمک زیادی می‌کند. خیلی از افرادی که در عرصه آکادمی‌ها فعالیت می‌کنند چهره‌های ملی هستند. اما آیا این باور در مدیران وجود دارد یا خیر؟ اولین لازمه داشتن یک آکادمی در باشگاه این است که بخشی از بودجه باشگاه‌ها باید در اختیار فوتبال پایه و آکادمی  قرار بگیرد.

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ برتر اظهار کرد: برخی از آکادمی‌ها در کشور به‌خوبی عمل می‌کنند. برای پیش بردن یک هدف، اجرا و عملیاتی شدن آن دشوار است، اما باید با تمام توان برای اجرای برنامه‌های خود تلاش کنیم.

وی ادامه داد: بعضی از آکادمی‌های باشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که می‌خواهند خودگران شوند، اما آیا برای خودگردان شدن  20 درصد از بودجه باشگاه به فوتبال پایه و آکادمی داده می‌شود؟ برخی موانع و مشکلات بر سر راه وجود دارد که باید آنها را حل و فصل کرد.

بهروان همچنین با بیان اینکه «ما در آسیا بیشترین مسابقات فوتبال پایه را برگزار می‌کنیم»، تصریح کرد: در بحث ساماندهی و ساختاری این موضوع  از طریق آکادمی ملی فوتبال پیگیری می‌شود. در فوتبال دنیا بحث پرورش استعداد جای خود را به استعدادیابی داده است. به‌عنوان مثال باشگاه بارسلونا وقتی بازیکنان مستعد را کشف کرد، به  پرورش آنها فکر می‌کند و در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای نخبه‌پروری طراحی و  اجرا می‌کند. مسی را با بازیکن ضعیف و قوی یکجا نمی‌گذارند و در واقع با سطح‌بندی کردن بازیکنان، سعی می‌کنند آنهایی را که در شرایط یکسان قرار دارند، کنار یکدیگر گذاشته و آموزش‌های لازم را بدهند.

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ خاطرنشان کرد:  این برنامه‌ای است که اکنون از سوی آکادمی ملی فوتبال در این زمینه وجود دارد و در حال اجراست، اما در بخش آکادمی باشگاه‌ها و مدارس فوتبال آیا به این طریق عمل می‌کنند یا به سلیقه خودشان بازیکنان را پرورش می‌دهند؟

وی در پایان عنوان کرد: بخشی از عمده استعدادهای ما در استان‌هایی هستند که نه در لیگ برتر تیم دارند و نه در لیگ دسته اول. مثلاً استان سیستان  و بلوچستان که دو سال پیاپی جزو چهار تیم اول کشور بود، حتی در لیگ دسته دوم هم تیم ندارد. در این خصوص با مسئولان آکادمی ملی فوتبال بارها بحث کرده‌ایم. امیدوارم با اهمیت دادن بیشتر به بخش فوتبال پایه و آکادمی باشگاه‌ها، شاهد رشد، توسعه و موفقیت بیش از پیش فوتبال در این زمینه باشیم.

 

کد خبر : ۳۹۶۷۲۳