خبرگزاری کار ایران

بهترین داور فصل گذشته فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

لیگ ایران سخت‌ترین لیگ آسیا است/ سطح توقع از داوران باید در حد امکانات آنها باشد/ حق‌الزحمه فصل پیش داوران هنوز پرداخت نشده

بهترین داور فصل گذشته فوتبال کشورمان اعتقاد دارد سطح توقع از داوران باید منطبق با امکاناتی باشد که فدراسیون در اختیار داوران قرار می‌دهد

محسن ترکی، دارو بین‌المللی فوتبال کشورمان که هفته گذشته به عنوان بهترین داور فصل گذشته لیگ برتر انتخاب شد و جایزه سوت طلایی را دریافت کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا راجع به کسب این عنوان گفت: خود من انتظار این را داشتم که برنده این جایزه شوم. اما اعتقاد دارم بودند افراد دیگری که می‌توانستند به عنوان بهترین داور انتخاب شوند، اما هرکدام بنا به دلایلی از کسب این جایزه محروم شدند. فصل گذشته سال سختی را سپری کردیم و پشت سر خود من شایعاتی زیادی بود. از اضافه وزن و آماده نبودن بدن گرفته تا بی‌انگیزگی که همه اینا موجب شده بود مدتی داوری را کنار بگذارم. اما وقتی دوستان و پیشکسوتان با من صحبت کردند و تصمیم به بازگشت گرفتم، گفتم باید با قدرت به داوری برگردم و خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد و از این لحاظ از همه کسانی که به من کمک کردند تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: بعد از اینکه من به عنوان بهترین داور انتخاب شدم، دوستان گفتند انشالله به عنوان بهترین داور آسیا انتخاب شوی. اما من به آنها گفتم این جایزه برای من ارزشش به مراتب بیشتر از عنوان بهترین داور آسیا است. برای اینکه اعتقاد دارم لیگ ایران سخت‌ترین لیگ آسیا است و داوران ایرانی در آسیا بهترین هستند. به همین دلیل وقتی داوری بتواند میان این همه داور خوب به عنوان بهترین انتخاب شود، واقعاً شاهکار کرده است.

وی افزود: من در طول دوران فعالیتم جواز زیادی را کسب کرده‌ام، اما کسب جایزه سوت طلایی در این دوره واقعاً برای من لذت دیگری داشت. برای اینکه بقیه داوران هم در طول لیگ عالی بودند و خیلی قوی ظاهر شدند. مخصوصاً در نیم فصل دوم که همه داوری‌ها در نیم فصل دوم در سطح بالایی بود. من اینجا باید از حامی فدراسیون فوتبال هم به دلیل مراسمی که در نیم فصل نخست برای حمایت از داوران برگزار کرد تشکر کنم. آن مراسم باعث بالا رفتن انگیزه داوران شد و تاثیرات زیادی در بهتر شدن عملکرد ما داشت.

بهترین داور فصل گذشته فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که بر چه اساسی لیگ ایران را سخت‌ترین لیگ در آسیا می‌داند اظهار داشت: هم از نظر فنی و هم از نظر حاشیه‌ای لیگ ایران در آسیا سخت‌ترین است. شما هیچ کجای آسیا کشوری را پیدا نمی‌کنید که مردم آن به اندازه اینجا به فوتبال بپردازند و پیگیر اخبار آن باشند. در هیچ کشوری در آسیا و یا حتی جهان تا این اندازه نشریات ورزشی فوتبالی نداریم که مدام اخبار فوتبال را پوشش بدهند و همه اینها مواردی است که موجب سخت شدن لیگ ایران شده است. ضمن اینکه از نظر فنی هم فکر کنم رقابتی که در لیگ گذشته بود به خوبی نشان دهنده همه چیز بود. در اواخر فصل پیش یک بازی که یک طرف آن تیمی پایین جدولی و در خطر سقوط بود را سوت می‌زدم که واقعاً تحت تاثیر عملکرد آن تیم قرار گرفتم و به دوستانم گفتم این تیم چگونه با این کیفیت در حال سقوط است؟ واقعاً اختلاف فنی تیم‌ها در ایران خیلی کم است و این هم از دلایل دیگری است که موجب دشواری لیگ ایران شده است.

جامعه داوری آیا می‌تواند در فصل پیش روی فوتبال ایران، عملکردی بهتر از سال‌های گذشته داشته باشد؟ ترکی در پاسخ به این سوال تصریح کرد: دو بحث در این موضوع وجود دارد. یک بحث آن مربوط به خود داروان است که باید از نظر آمادگی بدنی و سطح فنی در شرایط مناسبی قرار داشته باشند که با توجه به نبود شرایط مناسب در فوتبال ایران، این خود داوران هستند که باید برای رسیدن به این شرایط مطلوب تلاش کنند. مورد دوم این بحث هم به فدراسیون و حمایت آنها مربوط می‌شود. متاسفانه مشکلاتی که ما در این چند سال اخیر داشته‌ایم حل نشده است و به همین دلیل اعتقاد دارم که باید دید فدراسیون چه چیزی به داوران داده است و چه چیزی می‌خواهد. چیزی که مردم، رسانه‌ها، تیم‌ها و مسئولان از داوران توقع دارند، باید در حد امکاناتی باشد که در اختیار آنها گذاشته‌اند.

داور بین‌المللی کشورمان ادامه داد: در آخرین جلسه فیفا که برای نخبگان داوری آسیا و با حضور چهره‌های سرشناس داوری جهان برگزار شد، فیفا اعلام کرد لوازم رادیویی داوران، جزو الزامات داوری است. مانند سوت، پرچم، کارت زرد و قرمز و اگر داوران این لوازم را نداشته باشند نمی‌توانند داوری کنند. اما واقعاً ما این امکانات را داریم؟ ببینید ما در این چند سال اخیر چقدر به دلیل عدم ارتباط خوب داور و کمک‌داور به خاطر نبود لوازم رادیویی مشکل داشته‌ایم. چندین سال است که می‌خواهند این امکانات را برای ما فراهم کنند، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. با این حال تنها با یک اشتباه همه به داوران حمله می‌کنند و آنها را مقصر ناکامی تیم‌ها جلوه می‌دهند. آن هم در حالی که یک داور برای داشتن قضاوت خوب نیاز به خیلی فاکتورها از جمله امکانات مناسب دارد که متاسفانه در فوتبال ما این امکانات وجود ندارد.

بهترین داور فصل گذشته فوتبال ایران خاطرنشان کرد: با این حال، من به شخصه خیلی امیدوارم که در فصل پیش رو شاهد پیشرفت داوری کشورمان باشیم. تست‌هایی که چند روز پیش برای سنجش آمادگی داوران گرفتند همگی عالی و در بهترین سطح بود. به شکلی که تمام افرادی که در این تست‌ها کم کاری کردند رد شدند و تنها نفراتی در تست‌ها موفق بودند که واقعاً شرایط خوبی داشتند. حالا دیگر باید دید فدراسیون به تعهداتی که در قبال داوران دارد عمل می‌کند که ما هم از نظر انگیزه برای شروع لیگ شرایط خوبی داشته باشیم یا نه. این تعهدات شامل همه موارد از بحث مالی گرفته تا لوازم و امکانات و همچنین بحث رفت و آمد داوران در طول لیگ و اسکان آنها در شهرها می‌شود و همه اینها مواردی است که در بالا رفتن سطح کیفی داوری اثرگذار است.

او همچنین در مورد بحث دستمزد داوران و احتمال افزایش آن نیز عنوان کرد: تا الان که خبری نشده است. حتی حق‌الزحمه فصل گذشته داوران هم هنوز پرداخت نشده است و معلوم نیست تا شروع لیگ آن را پرداخت کنند.

محسن ترکی در پایان گفت: جا دارد از تمام کسانی که در یک سال گذشته به من کمک کردند تا بتوانم به عنوان بهترین داور انتخاب شوم تشکر کنم. از تمام رسانه‌ها هم به خاطر حمایتی‌هایشان تشکر می‌کنم و امیدوارم که در فصل جدید شاهد پیشرفت هرچه بیشتر فوتبال و داوری کشورمان باشیم.

 

کد خبر : ۳۹۲۶۶۵